Spring direct naar de
hoofdnavigatie
, de
subnavigatie
of de
inhoud
Inloggen
Registreren
Menu
items in Winkelwagen
Zoeken
Rijkswaterstaat.nl
Beeldarchief
Home
Beeldarchief
Foto's en video's zoeken
Hulp bij het zoeken
Zoekplaatjes
Kustfotos
Beeldmateriaal bestellen
Winkelwagen
Prijzen
Account
Registreren
Inloggen
Over de collecties
Auteursrechten
Veel gestelde vragen
Contact
items in Winkelwagen
Zoeken
Beeldarchief maakt gebruik van Cookies
Wanneer u akkoord gaat met het gebruik van cookies kunt u deze melding uitschakelen:
Accepteren
Voor meer informatie of het uitschakelen van Cookies, klik
hier
Beeldarchief
Foto's en video's zoeken
Hulp bij het zoeken
Zoekplaatjes
Kustfotos
Beeldmateriaal bestellen
Winkelwagen
Prijzen
Account
Registreren
Inloggen
Over de collecties
Auteursrechten
Veel gestelde vragen
Contact
SCHIPHOLTUNNEL ID468804
Detailpagina
Foto
Omschrijving
SCHIPHOLTUNNEL.
De eerste Schipholtunnel voor auto's is tegelijk met de start- en landingsbaan de Buitenveldertbaan aangelegd. Beiden maakten deel uit van het ambitieuze renovatieplan van de luchthaven. De dwarsdoorsnede van de tunnel is bepaald door de voorschriften van de International Civil Aviation Organization. Deze schrijft voor dat een start- en landingsbaan aan beide zijden een 200 meter brede, obstakel-vrije strook heeft, waarvan de eerste 75 meter niet meer helling mag hebben dan 2, 5%. Omdat de tunnel door deze voorwaarden relatief lang is, valt de helling in de tunnel voor autorijders amper op.
De tunnel bestaat uit vier buizen. De twee Westelijke buizen, elk 15, 30 meter breed, hebben beiden drie rijstroken en een vluchtstrook, in dezelfde verhoudingen als een reguliere snelweg. De twee Oostelijke buizen doen dienst als langzaam verkeertunnel en intern verkeertunnel, en zijn beiden 7, 75 meter breed. De tunnel is uitgevoerd in een drooggelegde, open.
Bouwput. Om onevenredige zettingen te voorkomen, is de tunnel op een bed van palen gefundeerd, gecombineerd met trekpalen die moesten voorkomen dat de tunnel door de druk van het grondwater op zou drijven. Daarna werd als eerste de vloer gestort, gevolgd door de wanden en uiteindelijk de plafonds. De tunnel is in 1966 officieel geopend voor het publiek. Set van 12 opnames. Geen negatieven.
Realisatie
16-6-1966
Vervaardiger
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Locatie
Schiphol
Provincie
Zuid-Holland
Trefwoorden
auto | bed | bouwput | Brede | buizen | deel | dienst | eerste | gestort | grondwater | hebben | helling | landingsbaan | langzaam | luchthaven | meer | meter | moesten | obstakel | open | publiek | Schipholtunnel | snelweg | start | strook | tunnel | Uiteindelijk | vloer | vluchtstrook | zijden
Thema's
5 Sterren | Spitsstrook | Tunnel | Wegen
Inventaris nr.
25187-005
Bronvermelding
https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Directe link
https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/Details/468804
Downloaden / Bestellen
bestellen
Download gratis de digitale foto (1,73 MB)
Toevoegen aan winkelwagen
Stap 1 van 2
Uitlevering als
Scan 300 dpi
Scan 600 dpi
Beoordeel:
1 Ster
2 Sterren
3 Sterren
4 Sterren
5 Sterren
Deel deze pagina
Deel op Facebook
Deel op LinkedIn
Deel op Twitter
Onderliggende pagina's
Beeldarchief
Foto's en video's zoeken
Hulp bij het zoeken
Zoekplaatjes
Kustfotos
Beeldmateriaal bestellen
Winkelwagen
Prijzen
Account
Registreren
Inloggen
Over de collecties
Auteursrechten
Veel gestelde vragen
Contact