Van Brienenoordbrug ID500442


Detailpagina
Foto
Van Brienenoordbrug
Omschrijving
De Van Brienenoordbrug is een dubbele boogbrug aan de Oostkant van Rotterdam. Over de brug loopt de A16 met 12 rijstroken. Het is de langste boogbrug van Nederland en de drukste brug van Europa. De brug is 1320 meter lang, waarvan de hoofdoverspanning 300 meter is en de Nieuwe Maas kruist, één van de drukste scheepvaartroutes van Nederland. De doorvaartwijdte bedraagt 280 meter. De vrije onderdoorgang is circa 24 meter. De Van Brienenoordbrug bestaat uit twee bijna identieke bruggen met 4 rijbanen met elk 3 rijstroken, dus 12 rijstroken in totaal. Begin jaren 1960 is begonnen met de bouw van deze indrukwekkende boogbrug. Op 1 februari 1965 is de eerste Van Brienenoordbrug opengesteld met 2x3 rijstroken. Mede door de stormachtige groei van de Rotterdamse haven, die zich tot de grootste haven van de wereld ontwikkelde in de jaren 60, was de eerste Van Brienenoordbrug al relatief snel onvoldoende. Reeds in 1979 werd besloten om een tweede brug aan te leggen. Deze tweede brug is in 1986 gebouwd bij Grootint in Zwijndrecht en vervolgens in zijn geheel met pontons naar zijn huidige positie (in)gevaren en op 1 mei 1990 opengesteld voor het verkeer. Aan de Oostzijde van de brug loopt ook een fietspad en langzaam verkeersverbinding. De brug opent gemiddeld 260 keer per jaar. Een gemiddelde brugopening duurt 18 minuten, 4 minuten voor het omhoog draaien van het brugdek, 10 minuten voor de passage van het schip en 4 minuten voor het omlaag draaien van het brugdek. Elk jaar varen 140.000 schepen onder de brug door, gemiddeld 384 per dag. De Van Brienenoordbrug is en zogenoemde basculebrug. Dit is een brug die zich kan openen en sluiten door te draaien om het scharnierpunt, waarbij de brug (ongeveer) in evenwicht is tussen het gewicht van het brugdek en dat van het contragewicht. Aan het brugdek is een 'staart' bevestigd, een metalen arm met hieraan de ballastkist, die als contragewicht dient. Meestal draait deze ballastkist rond in de basculekelder, een grote ruimte onder het scharnierpunt van de brug. Een basculebrug opent en sluit door middel van een rondsel, een tandwiel dat aan de staart bevestigd is en over een cirkelvormige tandbaan loopt. Ook beschikken de meeste basculebruggen over een schelp, een bewegend onderdeel dat het begin van het openen en sluiten van de brug zeer langzaam laat verlopen om grote schokken te vermijden.
Realisatie
15-4-2015
Vervaardiger
Harry van Reeken
Locatie
Rotterdam
Trefwoorden
A16 | arm | basculebrug | basculekelder | begin | boogbrug | bouw | Brienenoordbrug | brug | brugdek | bruggen | contragewicht | dag | draaien | eerste | Europa | fietspad | geheel | Grootint | grootste | grote | haven | laat | langzaam | leggen | Maas | meter | nederland | Nieuwe | Nieuwe Maas | omhoog | omlaag | onderdeel | onderdoorgang | oostzijde | passage | pontons | Rotterdam | ruimte | schelp | schepen | schip | staart | tandwiel | tweede | varen | verkeer | wereld | Zwijndrecht 
Thema's
Bruggen | Havens | Natuur en Milieu | Scheepvaart | Waterwegen | Wegen  
Inventaris nr.
VAN BRIENENOORDBRUG-003 
Bronvermelding
https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Harry van Reeken
Directe link
https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/Details/500442

Downloaden / Bestellen

bestellen

Beoordeel:

Stuur door