Spring direct naar de
hoofdnavigatie
, de
subnavigatie
of de
inhoud
Inloggen
Registreren
Menu
items in Winkelwagen
Zoeken
Rijkswaterstaat.nl
Beeldarchief
Home
Beeldarchief
Foto's en video's zoeken
Hulp bij het zoeken
Zoekplaatjes
Kustfotos
Beeldmateriaal bestellen
Winkelwagen
Prijzen
Account
Registreren
Inloggen
Over de collecties
Auteursrechten
Veel gestelde vragen
Contact
items in Winkelwagen
Zoeken
Beeldarchief maakt gebruik van Cookies
Wanneer u akkoord gaat met het gebruik van cookies kunt u deze melding uitschakelen:
Accepteren
Voor meer informatie of het uitschakelen van Cookies, klik
hier
Beeldarchief
Foto's en video's zoeken
Hulp bij het zoeken
Zoekplaatjes
Kustfotos
Beeldmateriaal bestellen
Winkelwagen
Prijzen
Account
Registreren
Inloggen
Over de collecties
Auteursrechten
Veel gestelde vragen
Contact
De Wilhelminabrug is een stalen brug over de rivier de Maas in de Nederlandse stad Maastricht ID442880
|
|
Detailpagina
Foto
Omschrijving
De Wilhelminabrug is een stalen brug over de rivier de Maas in de Nederlandse stad Maastricht. De Wilhelminabrug is, na de Sint Servaasbrug, de tweede brug voor wegverkeer en, na de spoorbrug, de derde oeververbinding in deze stad. Ze werd gebouwd in de jaren 1930-1932 naar een ontwerp van toenmalig Rijksbouwmeester Gustav Cornelis Bremer. De nieuwe brug werd betrekkelijk snel gebouwd; van mei 1930 tot april 1932. Lang mocht Maastricht niet genieten van haar nieuwe brug. Op 10 mei 1940, slechts acht jaar na de opening, werd op last van de Nederlandse legerleiding de stalen overspanning opgeblazen. De Duitse opmars had hier niet veel door te lijden; reeds op 13 mei was er al een noodbrug over de geslagen bres geplaatst. Op 14 september werd de definitieve noodbrug in gebruik genomen. Het in 1944 terugtrekkende Duitse leger ging veel rigoureuzer te werk. Op 13 september, slechts één dag voor de bevrijding van Maastricht, bliezen de Duitsers de brug op. In tegenstelling tot de Sint Servaasbrug die slechts beperkt beschadigd werd, werd de Wilhelminabrug volledig verwoest; alleen de pijlers staken nog boven water uit. Op 15 december van hetzelfde jaar werd evenwel een door de geallieerden gebouwde betonnen noodbrug in gebruik genomen.In tegenstelling tot de Sint Servaasbrug liet de reparatie van de Wilhelminabrug lang op zich wachten. Pas in de jaren 1957-1960 werd de brug herbouwd, echter niet in de oorspronkelijke vorm. Het stalen gedeelte over het inmiddels gedempte kanaal en de vijf stenen bogen werden vervangen door drie stalen overspanningen. Hierdoor kwam een aantal pijlers te vervallen evenals de natuurstenen bas-reliëfs. Set van 29 opnames.
Realisatie
2-2-1959
Vervaardiger
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Locatie
Maastricht
Trefwoorden
betonnen | brug | dag | derde | gedeelte | Haar | kanaal | Maas | Maastricht | Nederlandse | Nieuwe | noodbrug | oeververbinding | ontwerp | opening | Pijlers | rivier | Sint Servaasbrug | spoorbrug | stad | stalen | Stenen | tweede | volledig | vorm | wachten | water | wegverkeer | werk | Wilhelminabrug
Thema's
Bruggen | Rivierbeheer | Scheepvaart | Tweede Wereldoorlog | Water | Waterwegen | Wegen
Inventaris nr.
24229-005
Bronvermelding
https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Directe link
https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/Details/442880
Downloaden / Bestellen
bestellen
Download gratis de digitale foto (3,03 MB)
Toevoegen aan winkelwagen
Stap 1 van 2
Uitlevering als
Scan 300 dpi
Scan 600 dpi
Beoordeel:
1 Ster
2 Sterren
3 Sterren
4 Sterren
5 Sterren
Deel deze pagina
Deel op Facebook
Deel op LinkedIn
Deel op Twitter
Onderliggende pagina's
Beeldarchief
Foto's en video's zoeken
Hulp bij het zoeken
Zoekplaatjes
Kustfotos
Beeldmateriaal bestellen
Winkelwagen
Prijzen
Account
Registreren
Inloggen
Over de collecties
Auteursrechten
Veel gestelde vragen
Contact