Spring direct naar de
hoofdnavigatie
, de
subnavigatie
of de
inhoud
Inloggen
Registreren
Menu
items in Winkelwagen
Zoeken
Rijkswaterstaat.nl
Beeldarchief
Home
Beeldarchief
Foto's en video's zoeken
Hulp bij het zoeken
Zoekplaatjes
Kustfotos
Beeldmateriaal bestellen
Winkelwagen
Prijzen
Account
Registreren
Inloggen
Over de collecties
Auteursrechten
Veel gestelde vragen
Contact
items in Winkelwagen
Zoeken
Beeldarchief maakt gebruik van Cookies
Wanneer u akkoord gaat met het gebruik van cookies kunt u deze melding uitschakelen:
Accepteren
Voor meer informatie of het uitschakelen van Cookies, klik
hier
Beeldarchief
Foto's en video's zoeken
Hulp bij het zoeken
Zoekplaatjes
Kustfotos
Beeldmateriaal bestellen
Winkelwagen
Prijzen
Account
Registreren
Inloggen
Over de collecties
Auteursrechten
Veel gestelde vragen
Contact
De Zeelandbrug aanvankelijk Oosterscheldebrug is een verkeersbrug in de N256 over de Oosterschelde met een totale lengte van 5022 meter ID440119
|
|
Detailpagina
Foto
Omschrijving
De Zeelandbrug (aanvankelijk Oosterscheldebrug) is een verkeersbrug in de N256 over de Oosterschelde met een totale lengte van 5022 meter. Hij verbindt Noord-Beveland met Schouwen-Duiveland. Van Hattum en Blankevoort NV uit Beverwijk en de NV Amsterdamsche Ballast Maatschappij uit Amsterdam kregen op 29 mei 1962 de opdracht tot de bouw van de Oosterscheldebrug, die de brug tussen 1963 en 1965 realiseerden. Bij Kats werd een werkhaven aangelegd met twee grote portaalkranen, waar de brugelementen werden gebouwd. De drijvende bok Ingenieur J.G. Snip zette de verschillende elementen op hun plaats. De brug bestaat uit 54 pijlers met daartussen 52 overspanningen van 95 meter en een beweegbaar gedeelte van veertig meter. Op 15 december 1965 stelde Koningin Juliana de brug officieel voor het wegverkeer open. De dag ervoor was de veerboot Koningin Emma voor de laatste keer heen en weer gevaren tussen Kats en Zierikzee. Het geld voor de bouw van de brug had de Provincie Zeeland geleend. Om de lening terug te kunnen betalen moest voor iedere passage bij Colijnsplaat tol betaald worden. Tot 1989 is de tol gebruikt voor de afbetaling, daarna werd de tol in een onderhoudsfonds gestort. Op 1 januari 1993 werd de brug tolvrij. Op 13 april 1967 besloot de Provincie Zeeland haar de definitieve naam Zeelandbrug te geven. De brug was bij oplevering de langste brug van Europa. Set van 6 opnames.
Realisatie
9-6-1964
Vervaardiger
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Locatie
Oosterschelde
Provincie
Zeeland
Trefwoorden
Amsterdam | ballast | Beveland | Beverwijk | beweegbaar | bok | bouw | brug | Colijnsplaat | dag | drijvende | duiveland | elementen | Europa | gedeelte | geld | gestort | grote | Haar | hun | ingenieur | Juliana | Kats | Koningin | kunnen | meter | Noord Beveland | Oosterschelde | open | passage | Pijlers | plaats | Schouwen | Tol | veerboot | verkeersbrug | weer | wegverkeer | werkhaven | Zeeland | Zeelandbrug | Zierikzee
Thema's
Bruggen | Oosterscheldewerken. | Scheepvaart | Waterwegen | Wegen
Inventaris nr.
24166-001
Bronvermelding
https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Directe link
https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/Details/440119
Downloaden / Bestellen
bestellen
Download gratis de digitale foto (2,27 MB)
Toevoegen aan winkelwagen
Stap 1 van 2
Uitlevering als
Scan 300 dpi
Scan 600 dpi
Beoordeel:
1 Ster
2 Sterren
3 Sterren
4 Sterren
5 Sterren
Deel deze pagina
Deel op Facebook
Deel op LinkedIn
Deel op Twitter
Deel op Google+
Stuur door
Stuur door via e-mail
Uw naam*
Uw e-mailadres*
Naam ontvanger*
E-mailadres ontvanger*
* is een verplicht veld
Onderliggende pagina's
Beeldarchief
Foto's en video's zoeken
Hulp bij het zoeken
Zoekplaatjes
Kustfotos
Beeldmateriaal bestellen
Winkelwagen
Prijzen
Account
Registreren
Inloggen
Over de collecties
Auteursrechten
Veel gestelde vragen
Contact