Fotoserie uit een oud fotoalbum Bestek no 30 ID508046


Detailpagina
Foto
Fotoserie uit een oud fotoalbum Bestek no 30
Omschrijving

Fotoserie uit een oud fotoalbum: 'Bestek no 30. Werkverruiming. Weg no 12. Vijf kunstwerken in het gedeelte Bodegraven-Woerden'. Op deze foto: 'Viaduct Papendijk'.

De geschiedenis van de A12 heeft een belangrijke parallel met de ontwikkeling van de autosnelweg in Nederland. Begin jaren 1930 woedde ook in Nederland de vraag of er autosnelwegen aangelegd moesten worden. In 1933 werd besloten tot de specifieke aanleg van autosnelwegen.
In het kader van het Rijkswegenplan 1927 was besloten om een nieuwe weg aan te leggen tussen Den Haag, Gouda en Utrecht. Deze 'Rijksweg 12' werd in 1932 in aanleg genomen, nog op basis van de oorspronkelijke plannen van een enkelbaans weg met drie stroken, met de middelste rijstrook voor verkeer in beide richtingen. Besloten werd om Rijksweg 12 volgens de allernieuwste inzichten te voorzien van 6, 25 meter brede rijbanen met daarnaast vluchtstroken, gescheiden door een middenberm en vrij van gelijkvloerse kruispunten en uitritten. Feitelijk mag Rijksweg 12 Den Haag – Utrecht daarmee aanspraak maken op het predicaat van de eerste autosnelweg van Nederland.
Uit een fotoalbum van Ingenieur L. Verbost, destijds werkzaam bij Rijkswaterstaat.

Realisatie
28-5-1936
Vervaardiger
Verbost
Locatie
A12, Bodegraven-Woerden
Provincie
Utrecht
Trefwoorden
A12 | aanleg | autosnelweg | begin | Bodegraven | Brede | Den | Den Haag | eerste | gedeelte | Gouda | ingenieur | leggen | maken | meter | middenberm | moesten | nederland | Nieuwe | Rijksweg | rijstrook | RW12 | Utrecht | verkeer | viaduct | vrij | weg | Woerden 
Thema's
Bruggen | Spitsstrook | Waterwegen | Wegen  
Inventaris nr.
Fota_rw12-102 
Bronvermelding
https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Verbost
Directe link
https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/Details/508046

Downloaden / Bestellen

bestellen

Beoordeel: