Het waarom ID433819


Detailpagina
Download
Video mp4, 32,7 MB
WMV Video wmv, 55 MB
MPEG Video mpg, 403,45 MB
 
Omschrijving
Het waarom.
De Maeslantkering is een stormvloedkering op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland.
De kering bestaat uit twee enorme deuren. De deuren zijn eigenlijk twee drijvende pontons die leeg naar hun plaats kunnen worden gebracht. Hier aangekomen laat men de deuren vol water lopen, zodat massieve barrières ontstaan. Als de kering weer open moet gaan, worden de deuren leeggepompt en worden ze naar buiten bewogen. Dan varen de deuren aan beide zijden weer in een soort droogdok met deur. De deur gaat dicht en het droogdok wordt leeggepompt. Zo worden de deuren dus droog bewaard, dit om corrosietechnische redenen.
Als de Maeslantkering gesloten wordt, zal Rotterdam beschermd worden tegen een hoge waterstand. Echter, een sluiting heeft ook tot gevolg dat één van de drukste waterwegen van Nederland volledig wordt afgesloten voor scheepvaart. Het spreekt vanzelf dat een sluiting niet zomaar kan plaatsvinden, maar dat er een scala van procedures aan voorafgaat.
Een computersysteem, Beslis en Ondersteunend Systeem (BOS) genaamd, berekent constant het verwachte waterniveau in de Nieuwe Waterweg. Wordt er een waterstand voorspeld van meer dan 2, 60 meter boven NAP in Rotterdam, dan gaat het systeem automatisch over tot de voorbereidende werkzaamheden voor een sluiting. Dit hoeft niet te betekenen dat de Maeslantkering werkelijk sluit. Deze moet gesloten zijn wanneer het peil van 3, 00 NAP is bereikt.
De belangrijkste onderdelen van de kering zijn de bolscharnieren. De vakwerkarmen zijn voornamelijk een lust voor het oog. Hun functie is echter bescheiden: de krachten die tijdens de sluiting op de kerende wanden worden uitgeoefend worden doorgegeven aan de bolscharnier. De bolscharnieren zijn de eigenlijke hoofdrolspelers. De beide scharnieren zorgen ervoor dat de deuren in alle richtingen kunnen bewegen, zowel horizontaal (bij het uitvaren) als verticaal (bij het afzinken). Daarnaast moeten de deuren bij ook kunnen meedeinen op de golven. Ten slotte moet het in staat zijn om de enorme waterdruk op de deuren over te brengen op de fundering. Het enige soort scharnier dat al deze bewegingen kan volgen, is een bolscharnier. Het is te vergelijken met een menselijk heup- of schoudergewricht. Die van de dam zijn echter tien meter in doorsnee en wegen 680 ton. De kogelgewrichten zijn gemaakt door Škoda in Tsjechie. Dit was de enige fabrikant die ze met de gewenste nauwkeurigheid kon fabriceren. De bouw van de Maeslantkering begon in 1991. Op 10 mei 1997 werd de waterkering door koningin Beatrix officieel in gebruik gesteld. De kosten van het project bedroegen ongeveer 1 miljard gulden, ofwel 450 miljoen euro.
Van Betacam-SP. Lengte 12'-50'.
Realisatie
20-4-1994
Vervaardiger
Peter Schuiten
Montage
Gemonteerd, 4x3 (400) 
Duur
0:12:50 
Locatie
Hoek van Holland
Provincie
Zuid-Holland
Trefwoorden
aangekomen | afgesloten | afzinken | barrières | Beatrix | bewaard | bewogen | bolscharnier | Bos | bouw | buiten | computersysteem | dam | deur | deuren | dicht | drijvende | droog | droogdok | eigenlijk | enorme | euro | fundering | gaan | gaat | gebracht | gesloten | Golven | Hoek | Holland | hun | kering | kogelgewrichten | Koningin | kunnen | laat | leeg | leeggepompt | lopen | maar | Maeslantkering | massieve | meer | meter | moet | NAP | nederland | Nieuwe | Nieuwe Waterweg | oog | open | peil | plaats | pontons | project | Rotterdam | scharnier | scheepvaart | sluiting | soort | stormvloedkering | SVK | systeem | uitvaren | varen | verticaal | vol | volledig | water | waterkering | waterstand | Waterweg | weer | werkzaamheden | zijden 
Thema's
Bescherming tegen water | Dijken | Kaarten | Kust en zee | Natuur en Milieu | Onderhoud | Oosterscheldewerken. | Rivierbeheer | Scheepvaart | Waterwegen | Zandmotor  
Inventaris nr.
01_SVK_Het waarom 
Bronvermelding
https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Peter Schuiten
Directe link
https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/Details/433819

Bestellen

bestellen

Toevoegen aan winkelwagen
Stap 1 van 2


Beoordeel:

Stuur door