Oosterscheldekering onderhoud aan de cilinderstangen ID406824


Detailpagina
Download
Video mp4, 87,02 MB
WMV Video wmv, 94,92 MB
Ondertitelingsbestand srt, 0,01 MB
 
Omschrijving

Oosterscheldekering: onderhoud aan de cilinderstangen.
In deze film is te zien hoe de cilinderstangen worden geïnspecteerd en hoe een straalbehandeling onder hoge druk verloopt.
Rijkswaterstaat voert onderhoud uit aan de Oosterscheldekering.
De Oosterscheldekering bestaat uit 62 beweegbare schuiven. Aan iedere schuif zijn 2 hydraulische cilinders bevestigd die de schuif omhoog en omlaag kunnen bewegen. Deze cilinders maken deel uit van het hydraulische systeem.

De chroomlaag van deze hydraulische cilinders is onderhevig aan slijtage.

Rijkswaterstaat wil nu in kaart brengen hoe groot de slijtage is van deze chroomlaag om zo te kunnen vaststellen wanneer de hydraulische cilinders moeten worden voorzien van een nieuwe chroomlaag en welke cilinders het eerst aan de beurt zijn voor dit onderhoud.
Want als alle cilinders van een nieuwe chroomlaag moeten worden voorzien, zullen de cilinders gedemonteerd moeten worden. Men verwacht dan dat deze operatie 15 jaar duurt.

Voor het in kaart brengen - ofwel het monitoren - van de chroomlaag laat men een proef uitvoeren met zogenaamde inspectieapparatuur, om na te gaan hoe men het beste de cilinderstangen kan inspecteren.

Verder zijn medewerkers van Rijkswaterstaat er achter gekomen, dat bij de uitstekende delen van de cilinderstangen - het deel van de stang dat bij een opgetrokken schuif altijd bloot ligt - blaasjes zijn ontstaan in de chromen laag.
Na uitgebreid onderzoek kwam naar voren dat dit werd veroorzaakt door een nieuw soort beschermingsolie.
Deze blaasjes leveren een probleem op voor het grote onderhoud aan de schuiven zelf, omdat dan ook dat deel van de stang ingetrokken moet worden.

De blaasjes zullen dan door de pakkingset van de hydraulische cilinder getrokken worden en kunnen dan het hele hydraulische systeem vervuilen en beschadigen.

Om dit te voorkomen laat men ook een proef uitvoeren om na te gaan of de blaasjes met hoge-druk-stralen met water kunnen worden verwijderd, zonder de rest van de chroomlaag te beschadigen.

Om de proeven met de inspectieapparatuur en het waterstralen veilig uit te kunnen voeren moet de cilinderstang eerst bereikbaar gemaakt worden voor de medewerkers. Daarvoor wordt er een bordes rond de cilinderstang geplaatst.

Vanuit Duitsland is er een team naar Zeeland gereisd om de cilinderstangen met speciaal ontworpen inspectieapparatuur te scannen. De stang wordt van onder tot boven gescand. De meetgegevens lopen op de computer binnen.
De laagdikte van het chroom wordt gedetailleerd in kaart gebracht. Maar ook beschadigingen, krassen en andere onregelmatigheden komen in beeld.
Eén sluitgat verderop, de Hammen, is men bezig met de andere proef op de cilinderstangen. Op pijler nummer 9 wordt een cilinderstang met water onder extreem hoge druk gestraald. Het waterstralen onder deze druk zal de blaasjes in de chromen laag eraf halen. Omdat onder het chroom een nikkel laag zit zal de stang niet gaan corroderen.

Rijkswaterstaat wil deze blaasjes verwijderen omdat deze anders bij bewegen van de stangen beschadiging kunnen veroorzaken aan de pakkingsets van de hydraulische cilinders, met alle gevolgen van dien.

De resultaten van de proef zijn zo positief, dat Rijkswaterstaat besluit om alle cilinderstangen een straalbehandeling te geven.
Omdat dit op de hele kering zal gebeuren is er apparatuur ontwikkeld zodat het straalproces geautomatiseerd kan worden uitgevoerd. De apparatuur wordt rond de cilinderstang gemonteerd, en een roterende spuitkop straalt de stang systematisch.
Op fotoserie die hier van worden gemaakt is goed te zien dat de blaasjes eraf zijn. Op de plekken waar de blaasjes zaten zie je nu de onderliggende nikkel laag. De blaasjes kunnen nu dus geen schade meer veroorzaken aan de pakkingsets van de hydraulische cilinders.
Op deze manier krijgt dus iedere cilinderstang een behandeling. En na deze grondige behandeling is het loop-oppervlak weer glad genoeg om de schuif probleemloos te openen en te sluiten, zodat ook specifiek onderhoud aan de schuiven weer kan plaatsvinden.

Meer informatie op de detailpagina..

Realisatie
12-1-2009
Montage
Gemonteerd, 4x3 (400) 
Duur
0:22:12 
Provincie
Zeeland
Trefwoorden
achter | apparatuur | beeld | Beschadiging | bordes | cilinder | computer | deel | Duitsland | film | gaan | gebracht | groot | grote | Hammen | informatie | kaart | kering | kunnen | laag | laat | loop | lopen | maar | maken | meer | meetgegevens | moet | Nieuwe | Nummer | omhoog | omlaag | onderhoud | onderzoek | Oosterschelde | Oosterscheldekering | pijler | proef | proeven | schade | schuif | schuiven | slijtage | sluitgat | soort | stralen | systeem | vaarwegen | veilig | verwijderen | video | water | weer | Zeeland 
Thema's
Kaarten | Onderhoud | Oosterscheldewerken. | Rivierbeheer | Scheepvaart | Veiligheid | Water | Waterwegen  
Inventaris nr.
Oosterscheldekering: onderhoud aan de cilinderstangen 
Bronvermelding
https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat
Directe link
https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/Details/406824

Bestellen

bestellen

Toevoegen aan winkelwagen
Stap 1 van 2


Beoordeel:

Stuur door