Oosterscheldekering vervangen voegen deel 1 ID406825


Detailpagina
Download
Video mp4, 85,79 MB
WMV Video wmv, 93,63 MB
Ondertitelingsbestand srt, 0,03 MB
 
Omschrijving

Oosterscheldekering: vervangen voegen - deel 1.
In deze film ziet u hoe de voegovergangen in het asfalt op de Oosterscheldekering worden vervangen. Hieronder vindt u het eerste deel. Deel twee kunt u bekijken door te klikken op de link onder 'Direct naar', rechts op deze pagina.
Na ruim twintig jaar intensief gebruik door het wegverkeer is het tijd voor groot onderhoud aan de asfaltlaag en aan de voegovergangen van staal, rubber en beton.
De voegovergangen verbinden de verkeerskokers met elkaar en vangen, bij een zware storm, de bewegingen tussen de pijlers op.
Tijdens dit omvangrijke project wordt ook de indeling van de weg veranderd. De geleiderail tussen de hoofdrijbaan en de werkweg wordt vervangen door een verplaatsbare betonnen barrier. De geleiderail aan de Oosterscheldezijde wordt geheel vernieuwd.
Om het project in goede banen te leiden, en de weggebruiker zo min mogelijk te hinderen, voert Rijkswaterstaat het werk uit in verschillende fasen. Eerst wordt het deel aan de Noordzeekant onder handen genomen, en daarna het gedeelte aan de kant van de Oosterschelde. Daardoor blijft de kering, met een tijdelijke wegversmalling en een snelheidsbeperking, open voor het verkeer.
De oudere voegen worden in zijn geheel verwijderd en vervangen door een nieuwe smallere voeg.
In de praktijk is gebleken dat de bewegingen tussen de pijlers veel kleiner is dan waar bij de bouw van de stormvloedkering vanuit werd gegaan. De voegen die nu nog zo'n veertig centimeter breed zijn, kunnen daarom bij dit groot onderhoud worden versmald tot zo'n acht centimeter. Door deze versmalling kan de complexe constructie van de oude voeg, worden vervangen door een minder complexe nieuwe voeg. Daardoor is er aan de nieuwe voeg ook minder onderhoud nodig, veroorzaakt ie minder geluid, en wordt de overgang tussen de verkeerskokers gelijkmatiger.
Het verwijderen van de oude voeg gaat in verschillende stappen.
Het inbouwen van de nieuwe voeg is zeer arbeidsintensief. Eerst wordt de wapening aangebracht. Dan wordt de bekisting aangebracht, waarin het beton wordt gestort. Voordat de nieuwe voegconstructie wordt ingebouwd, verwijdert men eerst de oude asfaltlaag. Daarna wordt de nieuwe asfaltlaag aangebracht. Dan wordt de nieuwe voegconstructie ingebouwd.

Meer informatie op de detailpagina..

Realisatie
12-1-2009
Montage
Gemonteerd, 4x3 (400) 
Duur
0:21:50 
Trefwoorden
asfalt | barrier | bekisting | beton | betonnen | bouw | constructie | deel | eerste | film | gaat | gedeelte | geheel | geleiderail | geluid | gestort | groot | informatie | intensief | kant | kering | kunnen | Leiden | meer | Nieuwe | onderhoud | Oosterschelde | Oosterscheldekering | open | overgang | Pijlers | project | rechts | snelheidsbeperking | staal | Storm | stormvloedkering | tijdelijke | vaarwegen | verkeer | versmald | versmalling | verwijderen | video | voeg | voegconstructie | wapening | water | weg | wegverkeer | wegversmalling | werk | werkweg 
Thema's
A4 Burgerveen-Leiden | Bescherming tegen water | Onderhoud | Oosterscheldewerken. | Rivierbeheer | Scheepvaart | Water | Waterwegen | Wegen  
Inventaris nr.
Oosterscheldekering: vervangen voegen - deel 1 
Bronvermelding
https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat
Directe link
https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/Details/406825

Bestellen

bestellen

Toevoegen aan winkelwagen
Stap 1 van 2


Beoordeel:

Stuur door