Oosterscheldekering onderhoud aan de schuiven ID406831

| |


Detailpagina
Download
Video mp4, 67,71 MB
WMV Video wmv, 73,64 MB
Ondertitelingsbestand srt, 0,01 MB
 
Omschrijving

Oosterscheldekering: onderhoud aan de schuiven -.
De stalen schuiven van de stormvloedkering in de Oosterschelde staan bloot aan de zware weersinvloeden die op zee voorkomen.
Roestvorming is daarbij onvermijdelijk.
Deze corrosie moet dan ook behandeld worden om dit proces te stoppen.
De roestvorming op de 16 schuiven in het sluitgat Schaar wordt plaatselijk behandeld. Niet de hele schuif wordt geschilderd ofwel geconserveerd maar alleen de plekken waar het nodig is worden aangepakt. Dit wordt postzegelen genoemd.
Om de schuiven toegankelijk te maken voor de schilders, worden ze gedeeltelijk in de steigers gezet. De schilders kunnen dan veilig hun werk doen.
Daarnaast worden beide eindharren ingepakt in tentdoek.
Deze tent heeft twee functies.
Ten eerste kunnen de schilders ook bij slecht weer doorwerken, en ten tweede komt er geen verontreiniging in het milieu terecht, zoals vrijkomende roestdelen en gemorste verf.
Voor de locaties van de schuif die niet toegankelijk zijn via de steigers, worden telescoopkranen ingezet.
Het staal wordt eerst schoongemaakt, zoutaanslag en algen worden verwijderd.
Dat gebeurt met een hoge druk stoomcleaner.
Dan wordt de roest verwijderd. Dat gaat in 3 fasen.
Eerst worden de loszittende roestdelen met een naaldhamer verwijderd. Deze stalen naalden, die snel op en neer bewegen, slaan de losse roestdelen er als het ware af.
Vervolgens wordt het staal met een slijpschijf verder ontroest, en wordt een geleidelijke overgang gemaakt van de verflaag die nog goed vastzit, naar het blanke staal. Daarna volgt de fijne afwerking met de staalborstel.
Voordat men gaat conserveren worden er eerst nog metingen gedaan. De luchtvochtigheid en temperatuur worden nader bekeken.
De luchtvochtigheid is 72 procent, de luchttemperatuur is 19 graden, en de oppervlaktetemperatuur van het staal is 20 graden.
Met behulp van een rekentabel wordt nauwkeurig bepaald of er kan worden geschilderd.
Verder is het van belang dat er niet teveel zoutaanslag zit op het oppervlak dat geconserveerd moet worden. Op zee kan dat snel het geval zijn.
De kwaliteitscontroleur voert daarom een zouttest uit in de tent waar geconserveerd moet worden.
De conservering wordt in 3 lagen aangebracht.
De eerste en tweede laag zijn een aluminium kleurige coating, de derde laag is een zwartkleurige coating. Kort voordat het oppervlak wordt geschilderd, wordt er eerst nog met een thinner schoongemaakt.
Ook worden regelmatig proeven gedaan met de coating.
De zogenaamde natte laagdikte meting wordt uitgevoerd.
Het aantal natte tanden van de kam geeft de laagdikte van de coating aan.
Met meetapparatuur wordt ook de droge laagdikte van de aangebrachte conservering gemeten. En als het nodig is wordt direct een extra laag aangebracht om voldoende laagdikte te bereiken.
Tot slot wil men weten hoe het is gesteld met de hechting van de coating op de schuif. Daarvoor wordt er een trekproef gedaan.
Als al het conserveerwerk gedaan is worden de vetkappen nog vervangen.
Door iedere betonnen pijler lopen 4 spanstaven. De onderkant van die spanstaven worden afgeschermd door stalen vetkappen. Die worden vervangen door onderhoudsvrije kunststof vetkappen.
Het onderhoudswerk aan de schuiven van de Oosterscheldekering moet op tijd klaar zijn, zodat vóór aanvang van het stormseizoen op 1 oktober alle steigers en telescoopkranen weer weg zijn.
Want dan moet de stormvloedkering weer helemaal klaar zijn voor gebruik.

Meer informatie op de detailpagina..

Realisatie
12-1-2009
Vervaardiger
Jaap Boelens
Montage
Gemonteerd, 4x3 (400) 
Duur
0:17:16 
Trefwoorden
aluminium | betonnen | conserveren | conservering | derde | eerste | gaat | hun | informatie | ingepakt | kort | kunnen | kunststof | laag | lopen | maar | maken | meer | meting | milieu | moet | onderhoud | onderkant | Oosterschelde | Oosterscheldekering | overgang | pijler | proeven | roest | roestvorming | Schaar | schuif | schuiven | Slecht | slot | sluitgat | staal | stalen | stormvloedkering | tent | tweede | vaarwegen | veilig | verf | verontreiniging | video | water | weer | weg | werk | zee 
Thema's
Bescherming tegen water | Kust en zee | Natuur en Milieu | Onderhoud | Oosterscheldewerken. | Rivierbeheer | Scheepvaart | Veiligheid | Water | Waterwegen | Wegen | Zandmotor  
Inventaris nr.
Oosterscheldekering: onderhoud aan de schuiven 
Bronvermelding
https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Jaap Boelens
Directe link
https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/Details/406831

Bestellen

bestellen

Toevoegen aan winkelwagen
Stap 1 van 2


Beoordeel:

Stuur door