Oosterscheldekering Vervangen voegen deel 2 ID406835


Detailpagina
Download
Video mp4, 52,21 MB
WMV Video wmv, 56,96 MB
Ondertitelingsbestand srt, 0,01 MB
 
Omschrijving

Oosterscheldekering - Vervangen voegen - deel 2.
In deze film ziet u hoe de voegovergangen in het asfalt op de Oosterscheldekering worden vervangen.

Als de eerste fase van het groot onderhoud aan de asfaltlaag en de voegovergangen klaar is, kan er weer verkeer over dit deel van de weg rijden. Daarvoor moet de verkeersstroom worden verlegd van het oude wegvak naar het vernieuwde wegvak. Rijkswaterstaat zal de Oosterscheldekering één nacht helemaal moeten afsluiten voor het verkeer. In het Topshuis op Neeltje-Jans worden de maatregelen gecoördineerd om het verkeer voor deze nacht om te leiden.

Op het sluitgat Roompot wordt hard gewerkt om binnen de vastgestelde sluitingstijd het verleggen van de verkeersstroom te realiseren. Na deze nacht zal het verkeer dus tijdelijk over een gedeelte van het vernieuwde wegvak rijden, het deel aan de Noordzeekant.

Aan het wegvak langs de Oosterscheldezijde wordt na deze afsluiting een begin gemaakt met het onderhoudswerk. Dit is de tweede fase. In de tweede fase wordt feitelijk hetzelfde gedaan als in de eerste fase. Daarnaast wordt de geleiderail vervangen door een nieuwe. Ook hier komt veel handwerk aan te pas.

Als het groot onderhoud aan de asfaltlaag en de voegovergangen op het sluitgat Roompot klaar is, is de vernieuwde hoofdrijbaan voor het gemotoriseerde verkeer goed te onderscheiden van de daarnaast gelegen werkweg, die toegankelijk is voor onderhoudswerkzaamheden aan de kering, en die gebruikt mag worden door fietsers en bromfietsers, invalidenvoertuigen en voetgangers.

De nieuwe voegovergang is onderhoudsarm, geluidsarm en een heeft een verwachte levensduur van twintig jaar. De nieuwe deklaag heeft ook minimaal onderhoud nodig, is vlakker en heeft een verwachte levensduur van vijftien jaar. De nieuwe markering is aangelegd conform de E-H-K richtlijnen, de Essentiële Herkenbaarheids Kenmerken. Dit geeft een eenduidig beeld van de nieuwe wegindeling in Nederland.

De nieuwe geleiderailconstructie aan de Oosterscheldezijde is onderhoudsarm en heeft een verwachte levensduur van twintig jaar. Op het vernieuwde wegdek mag ook weer honderd kilometer per uur worden gereden.

De werkweg is ten opzichte van de oude situatie breder geworden, waardoor het mogelijk is om bij toekomstig onderhoud het wegverkeer zo min mogelijk te belasten met verkeersmaatregelen. Voor de weggebruiker een groot voordeel en voor Rijkswaterstaat een kostenbesparing.

Niet alleen de weggebruiker zelf heeft profijt van deze aantoonbare geluidsreductie, ook naburige bewoners van de Oosterscheldekering hebben al te kennen gegeven dat ze de zo herkenbare cadans van de kering nauwelijks meer horen.

Meer informatie op de detailpagina..

Realisatie
12-1-2009
Montage
Gemonteerd, 4x3 (400) 
Duur
0:13:19 
Locatie
Oosterscheldekering
Provincie
Zeeland
Trefwoorden
afsluiting | asfalt | beeld | begin | deel | eerste | fase | fietsers | film | gedeelte | geleiderail | groot | hard | hebben | informatie | kering | Leiden | markering | meer | moet | nacht | nederland | Neeltje | Nieuwe | onderhoud | Oosterschelde | Oosterscheldekering | roompot | situatie | sluitgat | Tijdelijk | Topshuis | tweede | vaarwegen | verkeer | voegovergang | water | weer | weg | wegdek | wegvak | wegverkeer | werkweg 
Thema's
A4 Burgerveen-Leiden | Onderhoud | Oosterscheldewerken. | Rivierbeheer | Scheepvaart | Water | Waterwegen | Wegen  
Inventaris nr.
Oosterscheldekering - Vervangen voegen - deel 2 
Bronvermelding
https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat
Directe link
https://beeldbank.rws.nl/MediaObject/Details/406835

Bestellen

bestellen

Toevoegen aan winkelwagen
Stap 1 van 2


Beoordeel: