Inventaris nr.
24208-008
Omschrijving
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van 12 opnames.
Trefwoorden
afgesloten | afsluiting | betonnen | Capelle | dam | deel | deltawerken | Den | eerste | groot | Holland | IJssel | instroom | kering | kunnen | kunstwerk | meter | minister | N210 | passeren | rivier | scheepvaartroute | schepen | schuiven | sluis | stormvloedkering | Stormvloedkering Hollandse | varen | verkeer | volledig | water | watersnood | waterstaat | zout | zuid | Zuid Holland
Datum
10-9-1958
Inventaris nr.
24207-023
Omschrijving
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van 24 opnames.
Trefwoorden
afgesloten | afsluiting | betonnen | Capelle | dam | deel | deltawerken | Den | eerste | groot | Holland | IJssel | instroom | kering | kunnen | kunstwerk | meter | minister | N210 | passeren | rivier | scheepvaartroute | schepen | schuiven | sluis | stormvloedkering | Stormvloedkering Hollandse | varen | verkeer | volledig | water | watersnood | waterstaat | zout | zuid | Zuid Holland
Datum
7-7-1958
Inventaris nr.
24206-009
Omschrijving
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van 12 opnames.
Trefwoorden
afgesloten | afsluiting | betonnen | Capelle | dam | deel | deltawerken | Den | eerste | groot | Holland | IJssel | instroom | kering | kunnen | kunstwerk | meter | minister | N210 | passeren | rivier | scheepvaartroute | schepen | schuiven | sluis | stormvloedkering | Stormvloedkering Hollandse | varen | verkeer | volledig | water | watersnood | waterstaat | zout | zuid | Zuid Holland
Datum
18-3-1958
Inventaris nr.
24206-008
Omschrijving
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van 12 opnames.
Trefwoorden
afgesloten | afsluiting | betonnen | Capelle | dam | deel | deltawerken | Den | eerste | groot | Holland | IJssel | instroom | kering | kunnen | kunstwerk | meter | minister | N210 | passeren | rivier | scheepvaartroute | schepen | schuiven | sluis | stormvloedkering | Stormvloedkering Hollandse | varen | verkeer | volledig | water | watersnood | waterstaat | zout | zuid | Zuid Holland
Datum
18-3-1958
Inventaris nr.
24206-005
Omschrijving
De Stormvloedkering in de Hollandse IJssel is het oudste kunstwerk van de Deltawerken. De Stormvloedkering staat bij Capelle aan den IJssel. Omdat de Hollandse IJssel een belangrijke scheepvaartroute is, kon deze niet worden afgesloten met een dam. Anderzijds zou door een afsluiting de drinkwatervoorziening in een groot deel van Zuid-Holland zekerder kunnen worden door minder instroom van zout water in de polders. Daarom werd gekozen voor een stormvloedkering met twee beweegbare schuiven die tussen betonnen torens hangen. Normaal gesproken varen de schepen onder de schuiven door. Alleen in noodgevallen worden de schuiven neergelaten, waarmee de rivier volledig wordt afgesloten. Schepen kunnen dan nog passeren in een naastgelegen sluis (Algerasluis). In januari 1954, nog geen jaar na de Watersnood, werd begonnen met de eerste baggerwerkzaamheden. Op 22 oktober 1958 werd de Stormvloedkering Hollandse IJssel in gebruik genomen. De kering kreeg bij deze gelegenheid de naam 'Algerakering', naar de twaalf dagen eerder afgetreden Minister van Verkeer en Waterstaat Algera. De twee schuiven van ruim tachtig meter breed en 11, 5 meter hoog zijn ieder tussen twee torens met een hoogte van 45 meter aan staalkabels opgehangen. Over de kering loopt de N210. De totale kosten van de Stormvloedkering Hollandse IJssel bedroegen ongeveer veertig miljoen gulden. Set van 12 opnames.
Trefwoorden
afgesloten | afsluiting | betonnen | Capelle | dam | deel | deltawerken | Den | eerste | groot | Holland | IJssel | instroom | kering | kunnen | kunstwerk | meter | minister | N210 | passeren | rivier | scheepvaartroute | schepen | schuiven | sluis | stormvloedkering | Stormvloedkering Hollandse | varen | verkeer | volledig | water | watersnood | waterstaat | zout | zuid | Zuid Holland
Datum
18-3-1958