Inventaris nr.
23998-007
Omschrijving
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 16 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 16 opnames.
Trefwoorden
Amerongen | deel | deltawerken | Driel | Hagestein | klep | kunstwerk | laag | landbouw | laten | nederland | NederRijn | Noord Nederland | Rijn | rivier | scheepvaart | scheepvaartverkeer | schuif | sluis | stuw | stuwcomplex | Stuwcomplex Driel | vaarweg | verbetering | vistrap | water | waterhuishouding | zee | zoet
Datum
10-11-1965
Inventaris nr.
23998-001
Omschrijving
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 16 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 16 opnames.
Trefwoorden
Amerongen | deel | deltawerken | Driel | Hagestein | klep | kunstwerk | laag | landbouw | laten | nederland | NederRijn | Noord Nederland | Rijn | rivier | scheepvaart | scheepvaartverkeer | schuif | sluis | stuw | stuwcomplex | Stuwcomplex Driel | vaarweg | verbetering | vistrap | water | waterhuishouding | zee | zoet
Datum
10-11-1965
Inventaris nr.
23997-010
Omschrijving
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 11 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 11 opnames.
Trefwoorden
Amerongen | deel | deltawerken | Driel | Hagestein | klep | kunstwerk | laag | landbouw | laten | nederland | NederRijn | Noord Nederland | Rijn | rivier | scheepvaart | scheepvaartverkeer | schuif | sluis | stuw | stuwcomplex | Stuwcomplex Driel | vaarweg | verbetering | vistrap | water | waterhuishouding | zee | zoet
Datum
19-10-1965
Inventaris nr.
23997-001
Omschrijving
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 11 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 11 opnames.
Trefwoorden
Amerongen | deel | deltawerken | Driel | Hagestein | klep | kunstwerk | laag | landbouw | laten | nederland | NederRijn | Noord Nederland | Rijn | rivier | scheepvaart | scheepvaartverkeer | schuif | sluis | stuw | stuwcomplex | Stuwcomplex Driel | vaarweg | verbetering | vistrap | water | waterhuishouding | zee | zoet
Datum
19-10-1965
Inventaris nr.
23995-006
Omschrijving
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 13 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 13 opnames.
Trefwoorden
Amerongen | deel | deltawerken | Driel | Hagestein | klep | kunstwerk | laag | landbouw | laten | nederland | NederRijn | Noord Nederland | Rijn | rivier | scheepvaart | scheepvaartverkeer | schuif | sluis | stuw | stuwcomplex | Stuwcomplex Driel | vaarweg | verbetering | vistrap | water | waterhuishouding | zee | zoet
Datum
26-8-1965
Inventaris nr.
23995-005
Omschrijving
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 13 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 13 opnames.
Trefwoorden
Amerongen | deel | deltawerken | Driel | Hagestein | klep | kunstwerk | laag | landbouw | laten | nederland | NederRijn | Noord Nederland | Rijn | rivier | scheepvaart | scheepvaartverkeer | schuif | sluis | stuw | stuwcomplex | Stuwcomplex Driel | vaarweg | verbetering | vistrap | water | waterhuishouding | zee | zoet
Datum
26-8-1965
Inventaris nr.
23994-013
Omschrijving
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 13 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 13 opnames.
Trefwoorden
Amerongen | deel | deltawerken | Driel | Hagestein | klep | kunstwerk | laag | landbouw | laten | nederland | NederRijn | Noord Nederland | Rijn | rivier | scheepvaart | scheepvaartverkeer | schuif | sluis | stuw | stuwcomplex | Stuwcomplex Driel | vaarweg | verbetering | vistrap | water | waterhuishouding | zee | zoet
Datum
23-6-1965
Inventaris nr.
23994-008
Omschrijving
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 13 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 13 opnames.
Trefwoorden
Amerongen | deel | deltawerken | Driel | Hagestein | klep | kunstwerk | laag | landbouw | laten | nederland | NederRijn | Noord Nederland | Rijn | rivier | scheepvaart | scheepvaartverkeer | schuif | sluis | stuw | stuwcomplex | Stuwcomplex Driel | vaarweg | verbetering | vistrap | water | waterhuishouding | zee | zoet
Datum
23-6-1965
Inventaris nr.
23993-004
Omschrijving
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 7 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 7 opnames.
Trefwoorden
Amerongen | deel | deltawerken | Driel | Hagestein | klep | kunstwerk | laag | landbouw | laten | nederland | NederRijn | Noord Nederland | Rijn | rivier | scheepvaart | scheepvaartverkeer | schuif | sluis | stuw | stuwcomplex | Stuwcomplex Driel | vaarweg | verbetering | vistrap | water | waterhuishouding | zee | zoet
Datum
24-2-1965
Inventaris nr.
23815-022
Omschrijving
Amerongen. Het Stuwcomplex Amerongen is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Amerongen. Dit Stuwcomplex Amerongen maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel, ontworpen in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Het complex bestaat uit een stuw en een schutsluis voor de scheepvaart. In 1965 komt Stuwcomplex Amerongen gereed. De stuw bij Amerongen moet de waterstand tussen Driel en Amerongen op peil houden. Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoetwater voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is hier voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif kan met behulp van kabels worden geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm. Set van 28 opnames.
Trefwoorden
Amerongen | Stuwcomplex | kunstwerk | Nederland | Nederrijn | deel | Hagestein | Driel | verbetering | waterhuishouding | Deltawerken | complex | stuw | schutsluis | scheepvaart | moet | waterstand | peil | water | Rijn | laag | landbouw | vaarweg | rivier | zee | klep | schuif |
Datum
15-2-1965