Inventaris nr.
Pds-076
Omschrijving
De Philipsdam is een onderdeel van de Deltawerken. Met de bouw van de Philipsdam werden de wateren Krammer en Volkerak direct afgesloten van de Oosterschelde. De dam loopt van de Grevelingendam naar Sint Philipsland en scheidt het zoete Volkerak-Zoommeer en de zoute Oosterschelde. De 4 Krammersluizen in de dam zorgen ervoor dat schepen kunnen blijven passeren. De sluizen zijn technisch ingewikkeld, omdat ze moeten voorkomen dat er een uitwisseling plaatsvindt van het zoete water van het Volkerak en het zoute water van de Oosterschelde. De sluizen werken daarom zodanig, dat er bij het sluizen geen zout water in het Volkerak kan stromen en slechts een beetje zoet water in de Oosterschelde. Hiertoe maken de sluizen gebruik van het principe dat zout water zwaarder is dan zoet water en dus dat zoet water op zout water drijft. Door een ingewikkeld stelsel van buizen en pompen wordt zout water van onderen afgezogen of wordt van boven zoet water afgezogen, afhankelijk van de bestemming van het schip. De sluizen voor de binnenvaart zijn 280 meter lang en 24 meter breed, zodat ze ook geschikt zijn voor grote duwboten.
Tijdens de bouw: op deze dia Westzijde duwvaartsluis (DVS), ruwbouw gereed.
Tijdens de bouw: op deze dia Westzijde duwvaartsluis (DVS), ruwbouw gereed.
Trefwoorden
afgesloten | bouw | buizen | dam | deltawerken | duwboten | Duwvaartsluis | Grevelingendam | grote | Krammer | kunnen | maken | meter | onderdeel | Oosterschelde | passeren | Philipsdam | Philipsland | pompen | ruwbouw | schepen | schip | Sluizen | technisch | Volkerak | water | Wateren | westzijde | zoet | Zoommeer | zout
Datum
1-5-1983
Inventaris nr.
Pds-077
Omschrijving
De Philipsdam is een onderdeel van de Deltawerken. Met de bouw van de Philipsdam werden de wateren Krammer en Volkerak direct afgesloten van de Oosterschelde. De dam loopt van de Grevelingendam naar Sint Philipsland en scheidt het zoete Volkerak-Zoommeer en de zoute Oosterschelde. De 4 Krammersluizen in de dam zorgen ervoor dat schepen kunnen blijven passeren. De sluizen zijn technisch ingewikkeld, omdat ze moeten voorkomen dat er een uitwisseling plaatsvindt van het zoete water van het Volkerak en het zoute water van de Oosterschelde. De sluizen werken daarom zodanig, dat er bij het sluizen geen zout water in het Volkerak kan stromen en slechts een beetje zoet water in de Oosterschelde. Hiertoe maken de sluizen gebruik van het principe dat zout water zwaarder is dan zoet water en dus dat zoet water op zout water drijft. Door een ingewikkeld stelsel van buizen en pompen wordt zout water van onderen afgezogen of wordt van boven zoet water afgezogen, afhankelijk van de bestemming van het schip. De sluizen voor de binnenvaart zijn 280 meter lang en 24 meter breed, zodat ze ook geschikt zijn voor grote duwboten.
Tijdens de bouw: op deze dia overzicht duwvaartsluis (DVS).
Tijdens de bouw: op deze dia overzicht duwvaartsluis (DVS).
Trefwoorden
afgesloten | bouw | buizen | dam | deltawerken | duwboten | Duwvaartsluis | Grevelingendam | grote | Krammer | kunnen | maken | meter | onderdeel | Oosterschelde | overzicht | passeren | Philipsdam | Philipsland | pompen | schepen | schip | Sluizen | technisch | Volkerak | water | Wateren | zoet | Zoommeer | zout
Datum
1-5-1983
Inventaris nr.
Pds-078
Omschrijving
De Philipsdam is een onderdeel van de Deltawerken. Met de bouw van de Philipsdam werden de wateren Krammer en Volkerak direct afgesloten van de Oosterschelde. De dam loopt van de Grevelingendam naar Sint Philipsland en scheidt het zoete Volkerak-Zoommeer en de zoute Oosterschelde. De 4 Krammersluizen in de dam zorgen ervoor dat schepen kunnen blijven passeren. De sluizen zijn technisch ingewikkeld, omdat ze moeten voorkomen dat er een uitwisseling plaatsvindt van het zoete water van het Volkerak en het zoute water van de Oosterschelde. De sluizen werken daarom zodanig, dat er bij het sluizen geen zout water in het Volkerak kan stromen en slechts een beetje zoet water in de Oosterschelde. Hiertoe maken de sluizen gebruik van het principe dat zout water zwaarder is dan zoet water en dus dat zoet water op zout water drijft. Door een ingewikkeld stelsel van buizen en pompen wordt zout water van onderen afgezogen of wordt van boven zoet water afgezogen, afhankelijk van de bestemming van het schip. De sluizen voor de binnenvaart zijn 280 meter lang en 24 meter breed, zodat ze ook geschikt zijn voor grote duwboten.
Tijdens de bouw: op deze dia overzicht duwvaartsluis (DVS).
Tijdens de bouw: op deze dia overzicht duwvaartsluis (DVS).
Trefwoorden
afgesloten | bouw | buizen | dam | deltawerken | duwboten | Duwvaartsluis | Grevelingendam | grote | Krammer | kunnen | maken | meter | onderdeel | Oosterschelde | overzicht | passeren | Philipsdam | Philipsland | pompen | schepen | schip | Sluizen | technisch | Volkerak | water | Wateren | zoet | Zoommeer | zout
Datum
1-5-1983
Inventaris nr.
Pds-079
Omschrijving
De Philipsdam is een onderdeel van de Deltawerken. Met de bouw van de Philipsdam werden de wateren Krammer en Volkerak direct afgesloten van de Oosterschelde. De dam loopt van de Grevelingendam naar Sint Philipsland en scheidt het zoete Volkerak-Zoommeer en de zoute Oosterschelde. De 4 Krammersluizen in de dam zorgen ervoor dat schepen kunnen blijven passeren. De sluizen zijn technisch ingewikkeld, omdat ze moeten voorkomen dat er een uitwisseling plaatsvindt van het zoete water van het Volkerak en het zoute water van de Oosterschelde. De sluizen werken daarom zodanig, dat er bij het sluizen geen zout water in het Volkerak kan stromen en slechts een beetje zoet water in de Oosterschelde. Hiertoe maken de sluizen gebruik van het principe dat zout water zwaarder is dan zoet water en dus dat zoet water op zout water drijft. Door een ingewikkeld stelsel van buizen en pompen wordt zout water van onderen afgezogen of wordt van boven zoet water afgezogen, afhankelijk van de bestemming van het schip. De sluizen voor de binnenvaart zijn 280 meter lang en 24 meter breed, zodat ze ook geschikt zijn voor grote duwboten.
Tijdens de bouw: op deze dia overzicht duwvaartsluis (DVS).
Tijdens de bouw: op deze dia overzicht duwvaartsluis (DVS).
Trefwoorden
afgesloten | bouw | buizen | dam | deltawerken | duwboten | Duwvaartsluis | Grevelingendam | grote | Krammer | kunnen | maken | meter | onderdeel | Oosterschelde | overzicht | passeren | Philipsdam | Philipsland | pompen | schepen | schip | Sluizen | technisch | Volkerak | water | Wateren | zoet | Zoommeer | zout
Datum
1-5-1983
Inventaris nr.
Pds-080
Omschrijving
De Philipsdam is een onderdeel van de Deltawerken. Met de bouw van de Philipsdam werden de wateren Krammer en Volkerak direct afgesloten van de Oosterschelde. De dam loopt van de Grevelingendam naar Sint Philipsland en scheidt het zoete Volkerak-Zoommeer en de zoute Oosterschelde. De 4 Krammersluizen in de dam zorgen ervoor dat schepen kunnen blijven passeren. De sluizen zijn technisch ingewikkeld, omdat ze moeten voorkomen dat er een uitwisseling plaatsvindt van het zoete water van het Volkerak en het zoute water van de Oosterschelde. De sluizen werken daarom zodanig, dat er bij het sluizen geen zout water in het Volkerak kan stromen en slechts een beetje zoet water in de Oosterschelde. Hiertoe maken de sluizen gebruik van het principe dat zout water zwaarder is dan zoet water en dus dat zoet water op zout water drijft. Door een ingewikkeld stelsel van buizen en pompen wordt zout water van onderen afgezogen of wordt van boven zoet water afgezogen, afhankelijk van de bestemming van het schip. De sluizen voor de binnenvaart zijn 280 meter lang en 24 meter breed, zodat ze ook geschikt zijn voor grote duwboten.
Tijdens de bouw: op deze dia overzicht duwvaartsluis (DVS).
Tijdens de bouw: op deze dia overzicht duwvaartsluis (DVS).
Trefwoorden
afgesloten | bouw | buizen | dam | deltawerken | duwboten | Duwvaartsluis | Grevelingendam | grote | Krammer | kunnen | maken | meter | onderdeel | Oosterschelde | overzicht | passeren | Philipsdam | Philipsland | pompen | schepen | schip | Sluizen | technisch | Volkerak | water | Wateren | zoet | Zoommeer | zout
Datum
1-5-1983
Inventaris nr.
Pds-081
Omschrijving
De Philipsdam is een onderdeel van de Deltawerken. Met de bouw van de Philipsdam werden de wateren Krammer en Volkerak direct afgesloten van de Oosterschelde. De dam loopt van de Grevelingendam naar Sint Philipsland en scheidt het zoete Volkerak-Zoommeer en de zoute Oosterschelde. De 4 Krammersluizen in de dam zorgen ervoor dat schepen kunnen blijven passeren. De sluizen zijn technisch ingewikkeld, omdat ze moeten voorkomen dat er een uitwisseling plaatsvindt van het zoete water van het Volkerak en het zoute water van de Oosterschelde. De sluizen werken daarom zodanig, dat er bij het sluizen geen zout water in het Volkerak kan stromen en slechts een beetje zoet water in de Oosterschelde. Hiertoe maken de sluizen gebruik van het principe dat zout water zwaarder is dan zoet water en dus dat zoet water op zout water drijft. Door een ingewikkeld stelsel van buizen en pompen wordt zout water van onderen afgezogen of wordt van boven zoet water afgezogen, afhankelijk van de bestemming van het schip. De sluizen voor de binnenvaart zijn 280 meter lang en 24 meter breed, zodat ze ook geschikt zijn voor grote duwboten.
Tijdens de bouw: op deze dia overzicht duwvaartsluis (DVS), deurkas.
Tijdens de bouw: op deze dia overzicht duwvaartsluis (DVS), deurkas.
Trefwoorden
afgesloten | bouw | buizen | dam | deltawerken | deurkas | duwboten | Duwvaartsluis | Grevelingendam | grote | Krammer | kunnen | maken | meter | onderdeel | Oosterschelde | overzicht | passeren | Philipsdam | Philipsland | pompen | schepen | schip | Sluizen | technisch | Volkerak | water | Wateren | zoet | Zoommeer | zout
Datum
1-5-1983
Inventaris nr.
Pds-082
Omschrijving
De Philipsdam is een onderdeel van de Deltawerken. Met de bouw van de Philipsdam werden de wateren Krammer en Volkerak direct afgesloten van de Oosterschelde. De dam loopt van de Grevelingendam naar Sint Philipsland en scheidt het zoete Volkerak-Zoommeer en de zoute Oosterschelde. De 4 Krammersluizen in de dam zorgen ervoor dat schepen kunnen blijven passeren. De sluizen zijn technisch ingewikkeld, omdat ze moeten voorkomen dat er een uitwisseling plaatsvindt van het zoete water van het Volkerak en het zoute water van de Oosterschelde. De sluizen werken daarom zodanig, dat er bij het sluizen geen zout water in het Volkerak kan stromen en slechts een beetje zoet water in de Oosterschelde. Hiertoe maken de sluizen gebruik van het principe dat zout water zwaarder is dan zoet water en dus dat zoet water op zout water drijft. Door een ingewikkeld stelsel van buizen en pompen wordt zout water van onderen afgezogen of wordt van boven zoet water afgezogen, afhankelijk van de bestemming van het schip. De sluizen voor de binnenvaart zijn 280 meter lang en 24 meter breed, zodat ze ook geschikt zijn voor grote duwboten.
Tijdens de bouw: op deze dia Zuidelijke sluishoofd.
Tijdens de bouw: op deze dia Zuidelijke sluishoofd.
Trefwoorden
afgesloten | bouw | buizen | dam | deltawerken | duwboten | Grevelingendam | grote | Krammer | kunnen | maken | meter | onderdeel | Oosterschelde | passeren | Philipsdam | Philipsland | pompen | schepen | schip | sluishoofd | Sluizen | technisch | Volkerak | water | Wateren | zoet | Zoommeer | zout
Datum
1-5-1983
Inventaris nr.
Pds-083
Omschrijving
De Philipsdam is een onderdeel van de Deltawerken. Met de bouw van de Philipsdam werden de wateren Krammer en Volkerak direct afgesloten van de Oosterschelde. De dam loopt van de Grevelingendam naar Sint Philipsland en scheidt het zoete Volkerak-Zoommeer en de zoute Oosterschelde. De 4 Krammersluizen in de dam zorgen ervoor dat schepen kunnen blijven passeren. De sluizen zijn technisch ingewikkeld, omdat ze moeten voorkomen dat er een uitwisseling plaatsvindt van het zoete water van het Volkerak en het zoute water van de Oosterschelde. De sluizen werken daarom zodanig, dat er bij het sluizen geen zout water in het Volkerak kan stromen en slechts een beetje zoet water in de Oosterschelde. Hiertoe maken de sluizen gebruik van het principe dat zout water zwaarder is dan zoet water en dus dat zoet water op zout water drijft. Door een ingewikkeld stelsel van buizen en pompen wordt zout water van onderen afgezogen of wordt van boven zoet water afgezogen, afhankelijk van de bestemming van het schip. De sluizen voor de binnenvaart zijn 280 meter lang en 24 meter breed, zodat ze ook geschikt zijn voor grote duwboten.
Tijdens de bouw: op deze dia pijlers overbrugging.
Tijdens de bouw: op deze dia pijlers overbrugging.
Trefwoorden
afgesloten | bouw | buizen | dam | deltawerken | duwboten | Grevelingendam | grote | Krammer | kunnen | maken | meter | onderdeel | Oosterschelde | passeren | Philipsdam | Philipsland | Pijlers | pompen | schepen | schip | Sluizen | technisch | Volkerak | water | Wateren | zoet | Zoommeer | zout
Datum
1-5-1983
Inventaris nr.
Pds-084
Omschrijving
De Philipsdam is een onderdeel van de Deltawerken. Met de bouw van de Philipsdam werden de wateren Krammer en Volkerak direct afgesloten van de Oosterschelde. De dam loopt van de Grevelingendam naar Sint Philipsland en scheidt het zoete Volkerak-Zoommeer en de zoute Oosterschelde. De 4 Krammersluizen in de dam zorgen ervoor dat schepen kunnen blijven passeren. De sluizen zijn technisch ingewikkeld, omdat ze moeten voorkomen dat er een uitwisseling plaatsvindt van het zoete water van het Volkerak en het zoute water van de Oosterschelde. De sluizen werken daarom zodanig, dat er bij het sluizen geen zout water in het Volkerak kan stromen en slechts een beetje zoet water in de Oosterschelde. Hiertoe maken de sluizen gebruik van het principe dat zout water zwaarder is dan zoet water en dus dat zoet water op zout water drijft. Door een ingewikkeld stelsel van buizen en pompen wordt zout water van onderen afgezogen of wordt van boven zoet water afgezogen, afhankelijk van de bestemming van het schip. De sluizen voor de binnenvaart zijn 280 meter lang en 24 meter breed, zodat ze ook geschikt zijn voor grote duwboten.
Tijdens de bouw: huis basculebrug - contragewicht.
Tijdens de bouw: huis basculebrug - contragewicht.
Trefwoorden
afgesloten | basculebrug | bouw | buizen | contragewicht | dam | deltawerken | duwboten | Grevelingendam | grote | huis | Krammer | kunnen | maken | meter | onderdeel | Oosterschelde | passeren | Philipsdam | Philipsland | pompen | schepen | schip | Sluizen | technisch | Volkerak | water | Wateren | zoet | Zoommeer | zout
Datum
1-5-1983
Inventaris nr.
Pds-085
Omschrijving
De Philipsdam is een onderdeel van de Deltawerken. Met de bouw van de Philipsdam werden de wateren Krammer en Volkerak direct afgesloten van de Oosterschelde. De dam loopt van de Grevelingendam naar Sint Philipsland en scheidt het zoete Volkerak-Zoommeer en de zoute Oosterschelde. De 4 Krammersluizen in de dam zorgen ervoor dat schepen kunnen blijven passeren. De sluizen zijn technisch ingewikkeld, omdat ze moeten voorkomen dat er een uitwisseling plaatsvindt van het zoete water van het Volkerak en het zoute water van de Oosterschelde. De sluizen werken daarom zodanig, dat er bij het sluizen geen zout water in het Volkerak kan stromen en slechts een beetje zoet water in de Oosterschelde. Hiertoe maken de sluizen gebruik van het principe dat zout water zwaarder is dan zoet water en dus dat zoet water op zout water drijft. Door een ingewikkeld stelsel van buizen en pompen wordt zout water van onderen afgezogen of wordt van boven zoet water afgezogen, afhankelijk van de bestemming van het schip. De sluizen voor de binnenvaart zijn 280 meter lang en 24 meter breed, zodat ze ook geschikt zijn voor grote duwboten.
Tijdens de bouw: op deze dia de aansluiting overbrugging - sluishoofd.
Tijdens de bouw: op deze dia de aansluiting overbrugging - sluishoofd.
Trefwoorden
aansluiting | afgesloten | bouw | buizen | dam | deltawerken | duwboten | Grevelingendam | grote | Krammer | kunnen | maken | meter | onderdeel | Oosterschelde | passeren | Philipsdam | Philipsland | pompen | schepen | schip | sluishoofd | Sluizen | technisch | Volkerak | water | Wateren | zoet | Zoommeer | zout
Datum
1-5-1983