Inventaris nr.
VMR0219
Omschrijving
De Afsluitdijk. Deze foto: Coupure Vismigratie Rivier; het verkeer op de A7 is over de bypass geleid, zodat de bouwkuip voor de coupure / doorgang door de dijk aan de kant van het IJsselmeer gebouwd kan worden.
De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Trefwoorden
Afsluitdijk | Coupure | Rivier | verkeer | A7 | bypass | bouwkuip | doorgang | dijk | kant | IJsselmeer | water | Maar | bodem | weer | Nederland | moet | waterkering | Waddenzee | bekleding | basalt | leggen | hebben | golf | Harlingen | fabriek | dag | volledig | schip | gebracht | kraanponton | meter | werk | weg | open | Kornwerderzand | Den | Oever | sluizen | aanleg | heel | kunnen | stormvloedkeringen | bouwen | gaan | beton | sluizencomplex | fundering | complex | houten | stalen |
Datum
17-12-2020
Inventaris nr.
VMR0218
Omschrijving
De Afsluitdijk. Deze foto: Coupure Vismigratie Rivier; de kazemat op de dijk heeft eersterangs uitzicht op de werkzaamheden.
De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Trefwoorden
Afsluitdijk | Coupure | Rivier | dijk | uitzicht | werkzaamheden | water | Maar | bodem | weer | Nederland | moet | waterkering | kant | Waddenzee | bekleding | basalt | leggen | hebben | golf | Harlingen | fabriek | dag | volledig | schip | gebracht | kraanponton | meter | werk | weg | open | verkeer | Kornwerderzand | Den | Oever | sluizen | aanleg | heel | kunnen | stormvloedkeringen | bouwen | gaan | beton | sluizencomplex | fundering | complex | houten | stalen |
Datum
17-12-2020
Inventaris nr.
VMR0214
Omschrijving
De Afsluitdijk. Deze foto: Coupure Vismigratie Rivier; de bouwkuip is voorzien van het stempelraam, dat zorgt voor de stabiliteit van de bouwkuip en er veilig ontgraven kan worden.
De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Trefwoorden
Afsluitdijk | Coupure | Rivier | bouwkuip | stabiliteit | veilig | ontgraven | water | Maar | bodem | weer | Nederland | moet | waterkering | kant | Waddenzee | dijk | bekleding | basalt | leggen | hebben | golf | Harlingen | fabriek | dag | volledig | schip | gebracht | kraanponton | meter | werk | weg | open | verkeer | Kornwerderzand | Den | Oever | sluizen | aanleg | heel | kunnen | stormvloedkeringen | bouwen | gaan | beton | sluizencomplex | fundering | complex | houten | stalen |
Datum
17-12-2020
Inventaris nr.
VMR0213
Omschrijving
De Afsluitdijk. Deze foto: Coupure Vismigratie Rivier; het verkeer op de A7 is over de bypass geleid, zodat de bouwkuip voor de coupure / doorgang door de dijk aan de kant van het IJsselmeer gebouwd kan worden.
De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Trefwoorden
Afsluitdijk | Coupure | Rivier | verkeer | A7 | bypass | bouwkuip | doorgang | dijk | kant | IJsselmeer | water | Maar | bodem | weer | Nederland | moet | waterkering | Waddenzee | bekleding | basalt | leggen | hebben | golf | Harlingen | fabriek | dag | volledig | schip | gebracht | kraanponton | meter | werk | weg | open | Kornwerderzand | Den | Oever | sluizen | aanleg | heel | kunnen | stormvloedkeringen | bouwen | gaan | beton | sluizencomplex | fundering | complex | houten | stalen |
Datum
17-12-2020
Inventaris nr.
VMR0211
Omschrijving
De Afsluitdijk. Deze foto: Coupure Vismigratie Rivier; het verkeer op de A7 is over de bypass geleid, zodat de bouwkuip voor de coupure / doorgang door de dijk aan de kant van het IJsselmeer gebouwd kan worden.
De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Trefwoorden
Afsluitdijk | Coupure | Rivier | verkeer | A7 | bypass | bouwkuip | doorgang | dijk | kant | IJsselmeer | water | Maar | bodem | weer | Nederland | moet | waterkering | Waddenzee | bekleding | basalt | leggen | hebben | golf | Harlingen | fabriek | dag | volledig | schip | gebracht | kraanponton | meter | werk | weg | open | Kornwerderzand | Den | Oever | sluizen | aanleg | heel | kunnen | stormvloedkeringen | bouwen | gaan | beton | sluizencomplex | fundering | complex | houten | stalen |
Datum
17-12-2020
Inventaris nr.
VMR0210
Omschrijving
De Afsluitdijk. Deze foto: Coupure Vismigratie Rivier; het verkeer loopt inmiddels via de bypass langs de werkzaamheden. De damwanden van deze kant van de bouwkuip zijn aangebracht toen het verkeer nog niet over de bypass reed.
De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Trefwoorden
Afsluitdijk | Coupure | Rivier | verkeer | bypass | werkzaamheden | kant | bouwkuip | water | Maar | bodem | weer | Nederland | moet | waterkering | Waddenzee | dijk | bekleding | basalt | leggen | hebben | golf | Harlingen | fabriek | dag | volledig | schip | gebracht | kraanponton | meter | werk | weg | open | Kornwerderzand | Den | Oever | sluizen | aanleg | heel | kunnen | stormvloedkeringen | bouwen | gaan | beton | sluizencomplex | fundering | complex | houten | stalen |
Datum
17-12-2020
Inventaris nr.
VMR0211
Omschrijving
De Afsluitdijk. Deze foto: Coupure Vismigratie Rivier; het verkeer op de A7 is over de bypass geleid, zodat de bouwkuip voor de coupure / doorgang door de dijk aan de kant van het IJsselmeer gebouwd kan worden.
De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Trefwoorden
Afsluitdijk | Coupure | Rivier | verkeer | A7 | bypass | bouwkuip | doorgang | dijk | kant | IJsselmeer | water | Maar | bodem | weer | Nederland | moet | waterkering | Waddenzee | bekleding | basalt | leggen | hebben | golf | Harlingen | fabriek | dag | volledig | schip | gebracht | kraanponton | meter | werk | weg | open | Kornwerderzand | Den | Oever | sluizen | aanleg | heel | kunnen | stormvloedkeringen | bouwen | gaan | beton | sluizencomplex | fundering | complex | houten | stalen |
Datum
17-12-2020
Inventaris nr.
VMR0210
Omschrijving
De Afsluitdijk. Deze foto: Coupure Vismigratie Rivier; het verkeer loopt inmiddels via de bypass langs de werkzaamheden. De damwanden van deze kant van de bouwkuip zijn aangebracht toen het verkeer nog niet over de bypass reed.
De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Trefwoorden
Afsluitdijk | Coupure | Rivier | verkeer | bypass | werkzaamheden | kant | bouwkuip | water | Maar | bodem | weer | Nederland | moet | waterkering | Waddenzee | dijk | bekleding | basalt | leggen | hebben | golf | Harlingen | fabriek | dag | volledig | schip | gebracht | kraanponton | meter | werk | weg | open | Kornwerderzand | Den | Oever | sluizen | aanleg | heel | kunnen | stormvloedkeringen | bouwen | gaan | beton | sluizencomplex | fundering | complex | houten | stalen |
Datum
17-12-2020
Inventaris nr.
VMR0209
Omschrijving
De Afsluitdijk. Deze foto: Coupure Vismigratie Rivier; voorbereidingen voor het ontgraven van de bouwkuip aan de kant van het IJsselmeer is gestart, het stempelraam wordt aangebracht met het benodigde laswerk dat onder de tentjes plaatsvindt. Het kan hier erg koud zijn.
De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Trefwoorden
Afsluitdijk | Coupure | Rivier | ontgraven | bouwkuip | kant | IJsselmeer | water | Maar | bodem | weer | Nederland | moet | waterkering | Waddenzee | dijk | bekleding | basalt | leggen | hebben | golf | Harlingen | fabriek | dag | volledig | schip | gebracht | kraanponton | meter | werk | weg | open | verkeer | Kornwerderzand | Den | Oever | sluizen | aanleg | heel | kunnen | stormvloedkeringen | bouwen | gaan | beton | sluizencomplex | fundering | complex | houten | stalen |
Datum
17-12-2020
Inventaris nr.
VMR0207
Omschrijving
De Afsluitdijk. Deze foto: Coupure Vismigratie Rivier; het verkeer loopt inmiddels via de bypass langs de werkzaamheden. De damwanden van deze kant van de bouwkuip zijn aangebracht toen het verkeer nog niet over de bypass reed.
De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Trefwoorden
Afsluitdijk | Coupure | Rivier | verkeer | bypass | werkzaamheden | kant | bouwkuip | water | Maar | bodem | weer | Nederland | moet | waterkering | Waddenzee | dijk | bekleding | basalt | leggen | hebben | golf | Harlingen | fabriek | dag | volledig | schip | gebracht | kraanponton | meter | werk | weg | open | Kornwerderzand | Den | Oever | sluizen | aanleg | heel | kunnen | stormvloedkeringen | bouwen | gaan | beton | sluizencomplex | fundering | complex | houten | stalen |
Datum
17-12-2020