Inventaris nr.
Wit_Fa10-021
Omschrijving
Op deze foto: Op de Stavoren. Inbetonneeren stortebedden. Het storten van de cement.
De Afsluitdijk is de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland, die het IJsselmeer afsluit van de Waddenzee. Hieraan ontleent de dam zijn naam. De Afsluitdijk is belangrijk om Nederland tegen overstromingen te beschermen. De dijk is een onderdeel van de Zuiderzeewerken. In 1927 werd begonnen met de aanleg. In 1932 werd het laatste sluitgat, de Vlieter, gesloten. Een jaar later werd de dijk opengesteld voor het wegverkeer. Aan beide kanten van de Afsluitdijk liggen sluizen voor de scheepvaart en spuisluizen, de Stevinsluizen en bij Friesland liggen de Lorentzsluizen. De hele dijk is 32, 5 km lang.
Uit een fotoalbum van Pieter Wit, Waterstaatkunfig Hoofdambtenaar en betrokken bij de totstandkoming van de Afsluitdijk.
Trefwoorden
Stavoren | storten | cement | Afsluitdijk | waterkering | Holland | Friesland | IJsselmeer | Waddenzee | dam | Nederland | dijk | onderdeel | Zuiderzeewerken | aanleg | sluitgat | gesloten | wegverkeer | sluizen | scheepvaart | km | Wit |
Datum
1-4-1934
Inventaris nr.
Wit_Fa10-022
Omschrijving
Aanleg Afsluitdijk. Op deze foto: Den Oever. Inbetonneeren stortebedden. Grind- en zandkoppen; aanvoer van de cement met de electrische kraan.
De Afsluitdijk is de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland, die het IJsselmeer afsluit van de Waddenzee. Hieraan ontleent de dam zijn naam. De Afsluitdijk is belangrijk om Nederland tegen overstromingen te beschermen. De dijk is een onderdeel van de Zuiderzeewerken. In 1927 werd begonnen met de aanleg. In 1932 werd het laatste sluitgat, de Vlieter, gesloten. Een jaar later werd de dijk opengesteld voor het wegverkeer. Aan beide kanten van de Afsluitdijk liggen sluizen voor de scheepvaart en spuisluizen, de Stevinsluizen en bij Friesland liggen de Lorentzsluizen. De hele dijk is 32, 5 km lang.
Uit een fotoalbum van Pieter Wit, Waterstaatkunfig Hoofdambtenaar en betrokken bij de totstandkoming van de Afsluitdijk.
Trefwoorden
Aanleg | Afsluitdijk | Den | Oever | Grind | cement | kraan | waterkering | Holland | Friesland | IJsselmeer | Waddenzee | dam | Nederland | dijk | onderdeel | Zuiderzeewerken | sluitgat | gesloten | wegverkeer | sluizen | scheepvaart | km | Wit |
Datum
1-5-1934
Inventaris nr.
Wit_Fa10-023
Omschrijving
Aanleg Afsluitdijk. Op deze foto: Electrische- en stoomkranen op de Stavoren.
De Afsluitdijk is de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland, die het IJsselmeer afsluit van de Waddenzee. Hieraan ontleent de dam zijn naam. De Afsluitdijk is belangrijk om Nederland tegen overstromingen te beschermen. De dijk is een onderdeel van de Zuiderzeewerken. In 1927 werd begonnen met de aanleg. In 1932 werd het laatste sluitgat, de Vlieter, gesloten. Een jaar later werd de dijk opengesteld voor het wegverkeer. Aan beide kanten van de Afsluitdijk liggen sluizen voor de scheepvaart en spuisluizen, de Stevinsluizen en bij Friesland liggen de Lorentzsluizen. De hele dijk is 32, 5 km lang.
Uit een fotoalbum van Pieter Wit, Waterstaatkunfig Hoofdambtenaar en betrokken bij de totstandkoming van de Afsluitdijk.
Trefwoorden
Aanleg | Afsluitdijk | Stavoren | waterkering | Holland | Friesland | IJsselmeer | Waddenzee | dam | Nederland | dijk | onderdeel | Zuiderzeewerken | sluitgat | gesloten | wegverkeer | sluizen | scheepvaart | km | Wit |
Datum
1-5-1934
Inventaris nr.
Wit_Fa10-053
Omschrijving
Aanleg Afsluitdijk. Den Oever. De Afsluitdijk is de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland, die het IJsselmeer afsluit van de Waddenzee. Hieraan ontleent de dam zijn naam. De Afsluitdijk is belangrijk om Nederland tegen overstromingen te beschermen. De dijk is een onderdeel van de Zuiderzeewerken. In 1927 werd begonnen met de aanleg. In 1932 werd het laatste sluitgat, de Vlieter, gesloten. Een jaar later werd de dijk opengesteld voor het wegverkeer. Aan beide kanten van de Afsluitdijk liggen sluizen voor de scheepvaart en spuisluizen, de Stevinsluizen en bij Friesland liggen de Lorentzsluizen. De hele dijk is 32, 5 km lang.
Uit een fotoalbum van Pieter Wit, Waterstaatkunfig Hoofdambtenaar en betrokken bij de totstandkoming van de Afsluitdijk.
Trefwoorden
Aanleg | Afsluitdijk | Den | Oever | waterkering | Holland | Friesland | IJsselmeer | Waddenzee | dam | Nederland | dijk | onderdeel | Zuiderzeewerken | sluitgat | gesloten | wegverkeer | sluizen | scheepvaart | km | Wit |
Datum
25-5-1934
Inventaris nr.
Wit_Fa10-054
Omschrijving
Aanleg Afsluitdijk. Den Oever. De Afsluitdijk is de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland, die het IJsselmeer afsluit van de Waddenzee. Hieraan ontleent de dam zijn naam. De Afsluitdijk is belangrijk om Nederland tegen overstromingen te beschermen. De dijk is een onderdeel van de Zuiderzeewerken. In 1927 werd begonnen met de aanleg. In 1932 werd het laatste sluitgat, de Vlieter, gesloten. Een jaar later werd de dijk opengesteld voor het wegverkeer. Aan beide kanten van de Afsluitdijk liggen sluizen voor de scheepvaart en spuisluizen, de Stevinsluizen en bij Friesland liggen de Lorentzsluizen. De hele dijk is 32, 5 km lang.
Uit een fotoalbum van Pieter Wit, Waterstaatkunfig Hoofdambtenaar en betrokken bij de totstandkoming van de Afsluitdijk.
Trefwoorden
Aanleg | Afsluitdijk | Den | Oever | waterkering | Holland | Friesland | IJsselmeer | Waddenzee | dam | Nederland | dijk | onderdeel | Zuiderzeewerken | sluitgat | gesloten | wegverkeer | sluizen | scheepvaart | km | Wit |
Datum
8-5-1934
Inventaris nr.
Wit_Fa10-055
Omschrijving
Aanleg Afsluitdijk. De Afsluitdijk is de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland, die het IJsselmeer afsluit van de Waddenzee. Hieraan ontleent de dam zijn naam. De Afsluitdijk is belangrijk om Nederland tegen overstromingen te beschermen. De dijk is een onderdeel van de Zuiderzeewerken. In 1927 werd begonnen met de aanleg. In 1932 werd het laatste sluitgat, de Vlieter, gesloten. Een jaar later werd de dijk opengesteld voor het wegverkeer. Aan beide kanten van de Afsluitdijk liggen sluizen voor de scheepvaart en spuisluizen, de Stevinsluizen en bij Friesland liggen de Lorentzsluizen. De hele dijk is 32, 5 km lang.
Uit een fotoalbum van Pieter Wit, Waterstaatkunfig Hoofdambtenaar en betrokken bij de totstandkoming van de Afsluitdijk.
Trefwoorden
Aanleg | Afsluitdijk | waterkering | Holland | Friesland | IJsselmeer | Waddenzee | dam | Nederland | dijk | onderdeel | Zuiderzeewerken | sluitgat | gesloten | wegverkeer | sluizen | scheepvaart | km | Wit |
Datum
1-1-1934
Inventaris nr.
Wit_Fa10-056
Omschrijving
Aanleg Afsluitdijk. De waterstaatkundige ingenieurs. De Afsluitdijk is de waterkering tussen Noord-Holland en Friesland, die het IJsselmeer afsluit van de Waddenzee. Hieraan ontleent de dam zijn naam. De Afsluitdijk is belangrijk om Nederland tegen overstromingen te beschermen. De dijk is een onderdeel van de Zuiderzeewerken. In 1927 werd begonnen met de aanleg. In 1932 werd het laatste sluitgat, de Vlieter, gesloten. Een jaar later werd de dijk opengesteld voor het wegverkeer. Aan beide kanten van de Afsluitdijk liggen sluizen voor de scheepvaart en spuisluizen, de Stevinsluizen en bij Friesland liggen de Lorentzsluizen. De hele dijk is 32, 5 km lang.
Uit een fotoalbum van Pieter Wit, Waterstaatkunfig Hoofdambtenaar en betrokken bij de totstandkoming van de Afsluitdijk.
Trefwoorden
Aanleg | Afsluitdijk | waterkering | Holland | Friesland | IJsselmeer | Waddenzee | dam | Nederland | dijk | onderdeel | Zuiderzeewerken | sluitgat | gesloten | wegverkeer | sluizen | scheepvaart | km | Wit |
Datum
1-1-1934
Inventaris nr.
Brug Overeindsche weg-008
Omschrijving
Brug Overeindseweg Westzijde in aanbouw.
Trefwoorden
Brug | Westzijde | aanbouw | weg |
Datum
1-10-1934
Inventaris nr.
Brug Overeindsche weg-007
Omschrijving
Brug Overeindseweg in aanbouw.
Trefwoorden
Brug | aanbouw | weg |
Datum
1-10-1934
Inventaris nr.
Brug Overeindsche weg-006
Omschrijving
Overeindseweg, wapeningsnetten voor kolom.
Trefwoorden
kolom | Brug | weg |
Datum
1-10-1934