Fotoserie uit een oud fotoalbum: 'Bestek no 30. Werkverruiming. Weg no 12. Vijf kunstwerken in het gedeelte Bodegraven-Woerden'. Op deze foto: 'Brug Kleine Wiericke'.
De geschiedenis van de A12 heeft een belangrijke parallel met de ontwikkeling van de autosnelweg in Nederland. Begin jaren 1930 woedde ook in Nederland de vraag of er autosnelwegen aangelegd moesten worden. In 1933 werd besloten tot de specifieke aanleg van autosnelwegen.
In het kader van het Rijkswegenplan 1927 was besloten om een nieuwe weg aan te leggen tussen Den Haag, Gouda en Utrecht. Deze 'Rijksweg 12' werd in 1932 in aanleg genomen, nog op basis van de oorspronkelijke plannen van een enkelbaans weg met drie stroken, met de middelste rijstrook voor verkeer in beide richtingen. Besloten werd om Rijksweg 12 volgens de allernieuwste inzichten te voorzien van 6, 25 meter brede rijbanen met daarnaast vluchtstroken, gescheiden door een middenberm en vrij van gelijkvloerse kruispunten en uitritten. Feitelijk mag Rijksweg 12 Den Haag – Utrecht daarmee aanspraak maken op het predicaat van de eerste autosnelweg van Nederland.
Uit een fotoalbum van Ingenieur L. Verbost, destijds werkzaam bij Rijkswaterstaat.
Fotoserie uit een oud fotoalbum: 'Bestek no 30. Werkverruiming. Weg no 12. Vijf kunstwerken in het gedeelte Bodegraven-Woerden'. Op deze foto: 'Viaduct Linschoten'.
De geschiedenis van de A12 heeft een belangrijke parallel met de ontwikkeling van de autosnelweg in Nederland. Begin jaren 1930 woedde ook in Nederland de vraag of er autosnelwegen aangelegd moesten worden. In 1933 werd besloten tot de specifieke aanleg van autosnelwegen.
In het kader van het Rijkswegenplan 1927 was besloten om een nieuwe weg aan te leggen tussen Den Haag, Gouda en Utrecht. Deze 'Rijksweg 12' werd in 1932 in aanleg genomen, nog op basis van de oorspronkelijke plannen van een enkelbaans weg met drie stroken, met de middelste rijstrook voor verkeer in beide richtingen. Besloten werd om Rijksweg 12 volgens de allernieuwste inzichten te voorzien van 6, 25 meter brede rijbanen met daarnaast vluchtstroken, gescheiden door een middenberm en vrij van gelijkvloerse kruispunten en uitritten. Feitelijk mag Rijksweg 12 Den Haag – Utrecht daarmee aanspraak maken op het predicaat van de eerste autosnelweg van Nederland.
Uit een fotoalbum van Ingenieur L. Verbost, destijds werkzaam bij Rijkswaterstaat.
Fotoserie uit een oud fotoalbum: 'Bestek no 30. Werkverruiming. Weg no 12. Vijf kunstwerken in het gedeelte Bodegraven-Woerden'. Op deze foto: 'Brug Kleine Wiericke'.
De geschiedenis van de A12 heeft een belangrijke parallel met de ontwikkeling van de autosnelweg in Nederland. Begin jaren 1930 woedde ook in Nederland de vraag of er autosnelwegen aangelegd moesten worden. In 1933 werd besloten tot de specifieke aanleg van autosnelwegen.
In het kader van het Rijkswegenplan 1927 was besloten om een nieuwe weg aan te leggen tussen Den Haag, Gouda en Utrecht. Deze 'Rijksweg 12' werd in 1932 in aanleg genomen, nog op basis van de oorspronkelijke plannen van een enkelbaans weg met drie stroken, met de middelste rijstrook voor verkeer in beide richtingen. Besloten werd om Rijksweg 12 volgens de allernieuwste inzichten te voorzien van 6, 25 meter brede rijbanen met daarnaast vluchtstroken, gescheiden door een middenberm en vrij van gelijkvloerse kruispunten en uitritten. Feitelijk mag Rijksweg 12 Den Haag – Utrecht daarmee aanspraak maken op het predicaat van de eerste autosnelweg van Nederland.
Uit een fotoalbum van Ingenieur L. Verbost, destijds werkzaam bij Rijkswaterstaat.
Fotoserie uit een oud fotoalbum: 'Bestek no 30. Werkverruiming. Weg no 12. Vijf kunstwerken in het gedeelte Bodegraven-Woerden'. Op deze foto: 'Brug Kleine Wiericke'.
De geschiedenis van de A12 heeft een belangrijke parallel met de ontwikkeling van de autosnelweg in Nederland. Begin jaren 1930 woedde ook in Nederland de vraag of er autosnelwegen aangelegd moesten worden. In 1933 werd besloten tot de specifieke aanleg van autosnelwegen.
In het kader van het Rijkswegenplan 1927 was besloten om een nieuwe weg aan te leggen tussen Den Haag, Gouda en Utrecht. Deze 'Rijksweg 12' werd in 1932 in aanleg genomen, nog op basis van de oorspronkelijke plannen van een enkelbaans weg met drie stroken, met de middelste rijstrook voor verkeer in beide richtingen. Besloten werd om Rijksweg 12 volgens de allernieuwste inzichten te voorzien van 6, 25 meter brede rijbanen met daarnaast vluchtstroken, gescheiden door een middenberm en vrij van gelijkvloerse kruispunten en uitritten. Feitelijk mag Rijksweg 12 Den Haag – Utrecht daarmee aanspraak maken op het predicaat van de eerste autosnelweg van Nederland.
Uit een fotoalbum van Ingenieur L. Verbost, destijds werkzaam bij Rijkswaterstaat.
Fotoserie uit een oud fotoalbum: 'Bestek no 30. Werkverruiming. Weg no 12. Vijf kunstwerken in het gedeelte Bodegraven-Woerden'. Op deze foto: 'Brug Kleine Wiericke'.
De geschiedenis van de A12 heeft een belangrijke parallel met de ontwikkeling van de autosnelweg in Nederland. Begin jaren 1930 woedde ook in Nederland de vraag of er autosnelwegen aangelegd moesten worden. In 1933 werd besloten tot de specifieke aanleg van autosnelwegen.
In het kader van het Rijkswegenplan 1927 was besloten om een nieuwe weg aan te leggen tussen Den Haag, Gouda en Utrecht. Deze 'Rijksweg 12' werd in 1932 in aanleg genomen, nog op basis van de oorspronkelijke plannen van een enkelbaans weg met drie stroken, met de middelste rijstrook voor verkeer in beide richtingen. Besloten werd om Rijksweg 12 volgens de allernieuwste inzichten te voorzien van 6, 25 meter brede rijbanen met daarnaast vluchtstroken, gescheiden door een middenberm en vrij van gelijkvloerse kruispunten en uitritten. Feitelijk mag Rijksweg 12 Den Haag – Utrecht daarmee aanspraak maken op het predicaat van de eerste autosnelweg van Nederland.
Uit een fotoalbum van Ingenieur L. Verbost, destijds werkzaam bij Rijkswaterstaat.
Fotoserie uit een oud fotoalbum: 'Bestek no 30. Werkverruiming. Weg no 12. Vijf kunstwerken in het gedeelte Bodegraven-Woerden'. Op deze foto: 'Brug Kleine Wiericke'.
De geschiedenis van de A12 heeft een belangrijke parallel met de ontwikkeling van de autosnelweg in Nederland. Begin jaren 1930 woedde ook in Nederland de vraag of er autosnelwegen aangelegd moesten worden. In 1933 werd besloten tot de specifieke aanleg van autosnelwegen.
In het kader van het Rijkswegenplan 1927 was besloten om een nieuwe weg aan te leggen tussen Den Haag, Gouda en Utrecht. Deze 'Rijksweg 12' werd in 1932 in aanleg genomen, nog op basis van de oorspronkelijke plannen van een enkelbaans weg met drie stroken, met de middelste rijstrook voor verkeer in beide richtingen. Besloten werd om Rijksweg 12 volgens de allernieuwste inzichten te voorzien van 6, 25 meter brede rijbanen met daarnaast vluchtstroken, gescheiden door een middenberm en vrij van gelijkvloerse kruispunten en uitritten. Feitelijk mag Rijksweg 12 Den Haag – Utrecht daarmee aanspraak maken op het predicaat van de eerste autosnelweg van Nederland.
Uit een fotoalbum van Ingenieur L. Verbost, destijds werkzaam bij Rijkswaterstaat.
Fotoserie uit een oud fotoalbum: 'Bestek no 30. Werkverruiming. Weg no 12. Vijf kunstwerken in het gedeelte Bodegraven-Woerden'. Op deze foto: 'Brug Kleine Wiericke'.
De geschiedenis van de A12 heeft een belangrijke parallel met de ontwikkeling van de autosnelweg in Nederland. Begin jaren 1930 woedde ook in Nederland de vraag of er autosnelwegen aangelegd moesten worden. In 1933 werd besloten tot de specifieke aanleg van autosnelwegen.
In het kader van het Rijkswegenplan 1927 was besloten om een nieuwe weg aan te leggen tussen Den Haag, Gouda en Utrecht. Deze 'Rijksweg 12' werd in 1932 in aanleg genomen, nog op basis van de oorspronkelijke plannen van een enkelbaans weg met drie stroken, met de middelste rijstrook voor verkeer in beide richtingen. Besloten werd om Rijksweg 12 volgens de allernieuwste inzichten te voorzien van 6, 25 meter brede rijbanen met daarnaast vluchtstroken, gescheiden door een middenberm en vrij van gelijkvloerse kruispunten en uitritten. Feitelijk mag Rijksweg 12 Den Haag – Utrecht daarmee aanspraak maken op het predicaat van de eerste autosnelweg van Nederland.
Uit een fotoalbum van Ingenieur L. Verbost, destijds werkzaam bij Rijkswaterstaat.
Op deze fotoserie de aanleg van de Rijksweg 13, later hernoemd naar A13. Zie voor meer informatie de handgeschreven info op de fotoserie.
Na de totstandkoming van de Wegenbelastingwet en het Rijkswegenplan kon in 1927 een start worden gemaakt met een meer voortvarende aanpak van de Nederlandse wegen. Er waren heel wat nieuwe wegen te bouwen op nieuwe tracés, want het was inmiddels duidelijk dat voor veel rijkswegen aanpassen geen optie was. Bij belangrijke verbindingen werd gekozen voor totale nieuwbouw.
Het wegvak Rijswijk-Delft van rijksweg 13 was de eerste aanzet, zelfs uitgevoerd met één ongelijkvloerse kruising. Sommigen beschouwen dit daarom als de eerste autosnelweg, maar dat is het feitelijk nog niet. Het bleek slechts een opmaat naar de werkelijke snelwegen, die zich naast gescheiden rijbanen kenmerken door volledig ongelijkvloerse kruispunten over het gehele traject en vluchtstroken.
Op deze fotoserie de aanleg van de Rijksweg 13, later hernoemd naar A13. Zie voor meer informatie de handgeschreven info op de fotoserie.
Na de totstandkoming van de Wegenbelastingwet en het Rijkswegenplan kon in 1927 een start worden gemaakt met een meer voortvarende aanpak van de Nederlandse wegen. Er waren heel wat nieuwe wegen te bouwen op nieuwe tracés, want het was inmiddels duidelijk dat voor veel rijkswegen aanpassen geen optie was. Bij belangrijke verbindingen werd gekozen voor totale nieuwbouw.
Het wegvak Rijswijk-Delft van rijksweg 13 was de eerste aanzet, zelfs uitgevoerd met één ongelijkvloerse kruising. Sommigen beschouwen dit daarom als de eerste autosnelweg, maar dat is het feitelijk nog niet. Het bleek slechts een opmaat naar de werkelijke snelwegen, die zich naast gescheiden rijbanen kenmerken door volledig ongelijkvloerse kruispunten over het gehele traject en vluchtstroken.
Op deze fotoserie de aanleg van de Rijksweg 13, later hernoemd naar A13. Zie voor meer informatie de handgeschreven info op de fotoserie.
Na de totstandkoming van de Wegenbelastingwet en het Rijkswegenplan kon in 1927 een start worden gemaakt met een meer voortvarende aanpak van de Nederlandse wegen. Er waren heel wat nieuwe wegen te bouwen op nieuwe tracés, want het was inmiddels duidelijk dat voor veel rijkswegen aanpassen geen optie was. Bij belangrijke verbindingen werd gekozen voor totale nieuwbouw.
Het wegvak Rijswijk-Delft van rijksweg 13 was de eerste aanzet, zelfs uitgevoerd met één ongelijkvloerse kruising. Sommigen beschouwen dit daarom als de eerste autosnelweg, maar dat is het feitelijk nog niet. Het bleek slechts een opmaat naar de werkelijke snelwegen, die zich naast gescheiden rijbanen kenmerken door volledig ongelijkvloerse kruispunten over het gehele traject en vluchtstroken.