Inventaris nr.
KeersluisDO-071
Omschrijving
De Afsluitdijk. Deze foto: Keersluis Den Oever; na de onderwaterbetonstort is de bouwkuip met gebruik van 16 bronnen leeggepompt. Ca. 5.000 m3 water (5 miljoen liter) is weggepompt en de vloer is schoongemaakt.
Een groot deel van ons land ligt onder de zeespiegel. De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Trefwoorden
Afsluitdijk | Keersluis | Den | Oever | bouwkuip | bronnen | leeggepompt | water | vloer | groot | deel | land | Maar | bodem | weer | Nederland | moet | waterkering | kant | Waddenzee | dijk | bekleding | basalt | leggen | hebben | golf | Harlingen | fabriek | dag | volledig | schip | gebracht | kraanponton | meter | werk | weg | open | verkeer | Kornwerderzand | sluizen | aanleg | heel | kunnen | stormvloedkeringen | bouwen | gaan | beton | sluizencomplex | fundering | complex | houten | stalen |
Datum
4-12-2020
Inventaris nr.
KeersluisDO-073
Omschrijving
De Afsluitdijk. Deze foto: Keersluis Den Oever; na de onderwaterbetonstort is de bouwkuip met gebruik van 16 bronnen leeggepompt. Ca. 5.000 m3 water (5 miljoen liter) is weggepompt. De vloer is schoongemaakt en het slib afgevoerd.
Een groot deel van ons land ligt onder de zeespiegel. De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Trefwoorden
Afsluitdijk | Keersluis | Den | Oever | bouwkuip | bronnen | leeggepompt | water | vloer | slib | groot | deel | land | Maar | bodem | weer | Nederland | moet | waterkering | kant | Waddenzee | dijk | bekleding | basalt | leggen | hebben | golf | Harlingen | fabriek | dag | volledig | schip | gebracht | kraanponton | meter | werk | weg | open | verkeer | Kornwerderzand | sluizen | aanleg | heel | kunnen | stormvloedkeringen | bouwen | gaan | beton | sluizencomplex | fundering | complex | houten | stalen |
Datum
4-12-2020
Inventaris nr.
KeersluisDO-072
Omschrijving
De Afsluitdijk. Deze foto: Keersluis Den Oever; na de onderwaterbetonstort is de bouwkuip met gebruik van 16 bronnen leeggepompt. Ca. 5.000 m3 water (5 miljoen liter) is weggepompt. Hier een van de 16 bronnen die we hiervoor gebruikten.
Een groot deel van ons land ligt onder de zeespiegel. De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Trefwoorden
Afsluitdijk | Keersluis | Den | Oever | bouwkuip | bronnen | leeggepompt | water | groot | deel | land | Maar | bodem | weer | Nederland | moet | waterkering | kant | Waddenzee | dijk | bekleding | basalt | leggen | hebben | golf | Harlingen | fabriek | dag | volledig | schip | gebracht | kraanponton | meter | werk | weg | open | verkeer | Kornwerderzand | sluizen | aanleg | heel | kunnen | stormvloedkeringen | bouwen | gaan | beton | sluizencomplex | fundering | complex | houten | stalen |
Datum
4-12-2020
Inventaris nr.
KeersluisDO-075
Omschrijving
De Afsluitdijk. Deze foto: Keersluis Den Oever; na de onderwaterbetonstort is de bouwkuip met gebruik van 16 bronnen leeggepompt. Ca. 5.000 m3 water (5 miljoen liter) is weggepompt en de vloer is schoongemaakt.
Een groot deel van ons land ligt onder de zeespiegel. De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Trefwoorden
Afsluitdijk | Keersluis | Den | Oever | bouwkuip | bronnen | leeggepompt | water | vloer | groot | deel | land | Maar | bodem | weer | Nederland | moet | waterkering | kant | Waddenzee | dijk | bekleding | basalt | leggen | hebben | golf | Harlingen | fabriek | dag | volledig | schip | gebracht | kraanponton | meter | werk | weg | open | verkeer | Kornwerderzand | sluizen | aanleg | heel | kunnen | stormvloedkeringen | bouwen | gaan | beton | sluizencomplex | fundering | complex | houten | stalen |
Datum
4-12-2020
Inventaris nr.
KeersluisDO-074
Omschrijving
De Afsluitdijk. Deze foto: Keersluis Den Oever; de prefab wandelementen (schorten) van de technische ruimte van de keersluis worden tijdelijk tegen deze tijdelijke stalen stutten aangebracht.
Een groot deel van ons land ligt onder de zeespiegel. De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Trefwoorden
Afsluitdijk | Keersluis | Den | Oever | prefab | ruimte | tijdelijk | tijdelijke | stalen | groot | deel | land | water | Maar | bodem | weer | Nederland | moet | waterkering | kant | Waddenzee | dijk | bekleding | basalt | leggen | hebben | golf | Harlingen | fabriek | dag | volledig | schip | gebracht | kraanponton | meter | werk | weg | open | verkeer | Kornwerderzand | sluizen | aanleg | heel | kunnen | stormvloedkeringen | bouwen | gaan | beton | sluizencomplex | fundering | complex | houten |
Datum
4-12-2020
Inventaris nr.
KeersluisDO-076
Omschrijving
De Afsluitdijk. Deze foto: Keersluis Den Oever; na de onderwaterbetonstort is de bouwkuip met gebruik van 16 bronnen leeggepompt. Ca. 5.000 m3 water (5 miljoen liter) is weggepompt en de vloer is schoongemaakt.
Een groot deel van ons land ligt onder de zeespiegel. De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Trefwoorden
Afsluitdijk | Keersluis | Den | Oever | bouwkuip | bronnen | leeggepompt | water | vloer | groot | deel | land | Maar | bodem | weer | Nederland | moet | waterkering | kant | Waddenzee | dijk | bekleding | basalt | leggen | hebben | golf | Harlingen | fabriek | dag | volledig | schip | gebracht | kraanponton | meter | werk | weg | open | verkeer | Kornwerderzand | sluizen | aanleg | heel | kunnen | stormvloedkeringen | bouwen | gaan | beton | sluizencomplex | fundering | complex | houten | stalen |
Datum
4-12-2020
Inventaris nr.
KeersluisDO-079
Omschrijving
De Afsluitdijk. Deze foto: Keersluis Den Oever; de bouwkuip waar straks de keersluisdeuren worden geplaatst met aan beide kanten de opbouw van de technische ruimten.
Een groot deel van ons land ligt onder de zeespiegel. De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Trefwoorden
Afsluitdijk | Keersluis | Den | Oever | bouwkuip | opbouw | groot | deel | land | water | Maar | bodem | weer | Nederland | moet | waterkering | kant | Waddenzee | dijk | bekleding | basalt | leggen | hebben | golf | Harlingen | fabriek | dag | volledig | schip | gebracht | kraanponton | meter | werk | weg | open | verkeer | Kornwerderzand | sluizen | aanleg | heel | kunnen | stormvloedkeringen | bouwen | gaan | beton | sluizencomplex | fundering | complex | houten | stalen |
Datum
4-12-2020
Inventaris nr.
KeersluisDO-078
Omschrijving
De Afsluitdijk. Deze foto: Keersluis Den Oever; na het leegpompen van de bouwkuip na de onderwaterbetonstort bepaalt de maatvoerder de vaste meetpunten voor de komende werkzaamheden.
Een groot deel van ons land ligt onder de zeespiegel. De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Trefwoorden
Afsluitdijk | Keersluis | Den | Oever | bouwkuip | werkzaamheden | groot | deel | land | water | Maar | bodem | weer | Nederland | moet | waterkering | kant | Waddenzee | dijk | bekleding | basalt | leggen | hebben | golf | Harlingen | fabriek | dag | volledig | schip | gebracht | kraanponton | meter | werk | weg | open | verkeer | Kornwerderzand | sluizen | aanleg | heel | kunnen | stormvloedkeringen | bouwen | gaan | beton | sluizencomplex | fundering | complex | houten | stalen |
Datum
4-12-2020
Inventaris nr.
KeersluisDO-081
Omschrijving
De Afsluitdijk. Deze foto: Keersluis Den Oever; de betonnen prefab wandelementen van de technische ruimten met de uitstekende wapening liggen klaar om op hun plaats gehesen te worden.
Een groot deel van ons land ligt onder de zeespiegel. De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Trefwoorden
Afsluitdijk | Keersluis | Den | Oever | betonnen | prefab | wapening | hun | plaats | groot | deel | land | water | Maar | bodem | weer | Nederland | moet | waterkering | kant | Waddenzee | dijk | bekleding | basalt | leggen | hebben | golf | Harlingen | fabriek | dag | volledig | schip | gebracht | kraanponton | meter | werk | weg | open | verkeer | Kornwerderzand | sluizen | aanleg | heel | kunnen | stormvloedkeringen | bouwen | gaan | beton | sluizencomplex | fundering | complex | houten | stalen |
Datum
8-12-2020
Inventaris nr.
KeersluisDO-080
Omschrijving
De Afsluitdijk. Deze foto: Keersluis Den Oever; de betonnen prefab wandelementen van de technische ruimten met de uitstekende wapening liggen klaar om op hun plaats gehesen te worden.
Een groot deel van ons land ligt onder de zeespiegel. De Afsluitdijk (uit 1932) beschermt ons al bijna 90 jaar tegen de kracht van het water. Maar de zeespiegel stijgt, de bodem daalt en het weer zal in de toekomst vaker onstuimig zijn. Om Nederland ook in de toekomst te blijven beschermen tegen het water moet de Afsluitdijk sterker worden. Tussen 2018 en 2023 maakt Rijkswaterstaat de waterkering weer klaar voor de toekomst. Aan de kant van de Waddenzee verhogen we de dijk en versterken hem met 75.000 innovatieve blokken die we over de huidige bekleding van basalt heen leggen. De blokken wegen elk 6.500 kilo en zijn speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Ze haken als legoblokken in elkaar en hebben een golf-remmende werking. In Harlingen is een fabriek gebouwd waar zo'n 100 blokken per dag in een volledig geautomatiseerd proces worden geproduceerd. De blokken worden per schip naar de dijk gebracht en door een kraanponton geplaatst in een ritme van 35 meter per dag. Na 30 maanden is het werk af. We werken via het water om zo de weg te ontlasten. Daardoor kan de dijk open blijven voor verkeer tijdens het werk. Naast de dijk versterken we de schutsluizen op Kornwerderzand en bij Den Oever. Deze sluizen dateren uit de tijd van de aanleg van de Afsluitdijk (1928-1932). Ze zijn zó robuust gebouwd, dat ze nog heel lang mee kunnen. Door twee stormvloedkeringen voor de schutsluizen te bouwen, gaan de monumentale schutsluizen nóg langer mee, tot ten minste 2050. De spuisluizen gaan we vernieuwen. We vervangen de hefdeuren en bewegingswerken en repareren het beton. Rond het sluizencomplex op Kornwerderzand komt een stabiliteitsconstructie. Dit is nodig omdat de fundering van het complex op houten palen staat en daardoor gevoelig is voor verplaatsing. In den Oever is dit niet nodig, omdat het spuicomplex daar op een stalen fundering is gebouwd.
Trefwoorden
Afsluitdijk | Keersluis | Den | Oever | betonnen | prefab | wapening | hun | plaats | groot | deel | land | water | Maar | bodem | weer | Nederland | moet | waterkering | kant | Waddenzee | dijk | bekleding | basalt | leggen | hebben | golf | Harlingen | fabriek | dag | volledig | schip | gebracht | kraanponton | meter | werk | weg | open | verkeer | Kornwerderzand | sluizen | aanleg | heel | kunnen | stormvloedkeringen | bouwen | gaan | beton | sluizencomplex | fundering | complex | houten | stalen |
Datum
8-12-2020