Inventaris nr.
De bouw van de Oosterscheldebrug of Zeelandbrug. 31'-15'. Gemonteerd
Omschrijving
De Zeelandbrug (aanvankelijk Oosterscheldebrug) is een verkeersbrug over de Oosterschelde met een totale lengte van 5022 meter. Hij verbindt Noord-Beveland met Schouwen-duiveland, en zorgt aldus voor een kortere verbinding tussen de plaatsen Vlissingen, Middelburg, Goes aan de Zuidelijke kant, en Zierikzee, Bruinisse en Rotterdam aan de Noordelijke kant. De brugmaatschappij gaf op 29 mei 1962 de opdracht tot de bouw aan de combinatie brug Oosterschelde, die de brug tussen 1963 en 1965 realiseerde. Dit bedrijf was een samenwerkingsverband van de aannemers van Hattum en Blankevoort NV en de NV Amsterdamsche ballast Maatschappij. Bij Kats werd een werkhaven aangelegd met twee grote portaalkranen, waar de brugelementen werden gebouwd. Een drijvende bok zette de verschillende elementen op hun plaats. De brug bestaat uit 54 pijlers met daartussen 52 overspanningen van 95 meter en een beweegbaar gedeelte van veertig meter. Op 15 december 1965 stelde Koningin Juliana de brug officieel voor het wegverkeer open. De dag ervoor was de veerboot Koningin Emma voor de laatste keer heen en weer gevaren tussen Kats en Zierikzee. Het geld voor de bouw van de brug had de Provincie Zeeland geleend. Om de lening terug te kunnen betalen moest voor iedere passage bij Colijnsplaat Tol betaald worden. Tot 1989 is de Tol gebruikt voor de afbetaling, daarna werd de Tol in een onderhoudsfonds gestort. Met ingang van 1 januari 1993 werd de brug Tolvrij.
Trefwoorden
ballast | bedrijf | Beveland | beweegbaar | bok | bouw | brug | Bruinisse | Colijnsplaat | combinatie | dag | drijvende | duiveland | elementen | gedeelte | geld | gestort | Goes | grote | hun | ingang | Juliana | kant | Kats | Koningin | kunnen | meter | Middelburg | Noord Beveland | Oosterschelde | open | passage | Pijlers | plaats | plaatsen | Rotterdam | Schouwen | Tol | veerboot | verbinding | verkeersbrug | Vlissingen | weer | wegverkeer | werkhaven | Zeeland | Zeelandbrug | Zierikzee
Datum
12-2-1965
Inventaris nr.
23947-004
Omschrijving
De Brouwersdam. De Brouwersdam was geen makkelijke dam. Omdat het te dichten gat tussen Goerree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland maar liefs 6, 5 kilometer lang was, vormde de bouw een goede oefening voor de nog complexere Oosterscheldekering. Net als bij de Grevelingendam werden voor de Brouwersdam zowel caissons als een kabelbaan gebruikt. Eerst werden twee zandplaten in het Brouwershavense Gat opgehoogd. Vervolgens werd het Noordelijke gat met caissons gedicht. Tenslotte werd het Zuidelijke gat gedicht door de heen en weer rijdende gondels die hun lading beton aan de zeebodem toevertrouwden. Eind 1971 was de dam klaar. Toch werd er 10 jaar later een wijziging in de dam aangebracht: er werd een doorlaatsluis gebouwd waarmee zout zeewater werd doorgelaten. Hierdoor veranderden de flora en fauna weer geleidelijk. Set van 7 opnames.
Trefwoorden
beton | bouw | Brouwersdam | dam | dichten | doorlaatsluis | duiveland | Eind | fauna | flora | gat | Grevelingendam | hun | lading | maar | oefening | Oosterscheldekering | Schouwen | weer | wijziging | zout
Datum
15-12-1965
Inventaris nr.
23947-003
Omschrijving
De Brouwersdam. De Brouwersdam was geen makkelijke dam. Omdat het te dichten gat tussen Goerree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland maar liefs 6, 5 kilometer lang was, vormde de bouw een goede oefening voor de nog complexere Oosterscheldekering. Net als bij de Grevelingendam werden voor de Brouwersdam zowel caissons als een kabelbaan gebruikt. Eerst werden twee zandplaten in het Brouwershavense Gat opgehoogd. Vervolgens werd het Noordelijke gat met caissons gedicht. Tenslotte werd het Zuidelijke gat gedicht door de heen en weer rijdende gondels die hun lading beton aan de zeebodem toevertrouwden. Eind 1971 was de dam klaar. Toch werd er 10 jaar later een wijziging in de dam aangebracht: er werd een doorlaatsluis gebouwd waarmee zout zeewater werd doorgelaten. Hierdoor veranderden de flora en fauna weer geleidelijk. Set van 7 opnames.
Trefwoorden
beton | bouw | Brouwersdam | dam | dichten | doorlaatsluis | duiveland | Eind | fauna | flora | gat | Grevelingendam | hun | lading | maar | oefening | Oosterscheldekering | Schouwen | weer | wijziging | zout
Datum
15-12-1965
Inventaris nr.
23945-002
Omschrijving
De Brouwersdam. De Brouwersdam was geen makkelijke dam. Omdat het te dichten gat tussen Goerree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland maar liefs 6, 5 kilometer lang was, vormde de bouw een goede oefening voor de nog complexere Oosterscheldekering. Net als bij de Grevelingendam werden voor de Brouwersdam zowel caissons als een kabelbaan gebruikt. Eerst werden twee zandplaten in het Brouwershavense Gat opgehoogd. Vervolgens werd het Noordelijke gat met caissons gedicht. Tenslotte werd het Zuidelijke gat gedicht door de heen en weer rijdende gondels die hun lading beton aan de zeebodem toevertrouwden. Eind 1971 was de dam klaar. Toch werd er 10 jaar later een wijziging in de dam aangebracht: er werd een doorlaatsluis gebouwd waarmee zout zeewater werd doorgelaten. Hierdoor veranderden de flora en fauna weer geleidelijk. Set van 16 opnames.
Trefwoorden
beton | bouw | Brouwersdam | dam | dichten | doorlaatsluis | duiveland | Eind | fauna | flora | gat | Grevelingendam | hun | lading | maar | oefening | Oosterscheldekering | Schouwen | weer | wijziging | zout
Datum
9-11-1965
Inventaris nr.
23945-001
Omschrijving
De Brouwersdam. De Brouwersdam was geen makkelijke dam. Omdat het te dichten gat tussen Goerree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland maar liefs 6, 5 kilometer lang was, vormde de bouw een goede oefening voor de nog complexere Oosterscheldekering. Net als bij de Grevelingendam werden voor de Brouwersdam zowel caissons als een kabelbaan gebruikt. Eerst werden twee zandplaten in het Brouwershavense Gat opgehoogd. Vervolgens werd het Noordelijke gat met caissons gedicht. Tenslotte werd het Zuidelijke gat gedicht door de heen en weer rijdende gondels die hun lading beton aan de zeebodem toevertrouwden. Eind 1971 was de dam klaar. Toch werd er 10 jaar later een wijziging in de dam aangebracht: er werd een doorlaatsluis gebouwd waarmee zout zeewater werd doorgelaten. Hierdoor veranderden de flora en fauna weer geleidelijk. Set van 16 opnames.
Trefwoorden
beton | bouw | Brouwersdam | dam | dichten | doorlaatsluis | duiveland | Eind | fauna | flora | gat | Grevelingendam | hun | lading | maar | oefening | Oosterscheldekering | Schouwen | weer | wijziging | zout
Datum
9-11-1965
Inventaris nr.
23944-004
Omschrijving
De Brouwersdam. De Brouwersdam was geen makkelijke dam. Omdat het te dichten gat tussen Goerree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland maar liefs 6, 5 kilometer lang was, vormde de bouw een goede oefening voor de nog complexere Oosterscheldekering. Net als bij de Grevelingendam werden voor de Brouwersdam zowel caissons als een kabelbaan gebruikt. Eerst werden twee zandplaten in het Brouwershavense Gat opgehoogd. Vervolgens werd het Noordelijke gat met caissons gedicht. Tenslotte werd het Zuidelijke gat gedicht door de heen en weer rijdende gondels die hun lading beton aan de zeebodem toevertrouwden. Eind 1971 was de dam klaar. Toch werd er 10 jaar later een wijziging in de dam aangebracht: er werd een doorlaatsluis gebouwd waarmee zout zeewater werd doorgelaten. Hierdoor veranderden de flora en fauna weer geleidelijk. Set van 8 opnames.
Trefwoorden
beton | bouw | Brouwersdam | dam | dichten | doorlaatsluis | duiveland | Eind | fauna | flora | gat | Grevelingendam | hun | lading | maar | oefening | Oosterscheldekering | Schouwen | weer | wijziging | zout
Datum
4-11-1965
Inventaris nr.
23944-003
Omschrijving
De Brouwersdam. De Brouwersdam was geen makkelijke dam. Omdat het te dichten gat tussen Goerree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland maar liefs 6, 5 kilometer lang was, vormde de bouw een goede oefening voor de nog complexere Oosterscheldekering. Net als bij de Grevelingendam werden voor de Brouwersdam zowel caissons als een kabelbaan gebruikt. Eerst werden twee zandplaten in het Brouwershavense Gat opgehoogd. Vervolgens werd het Noordelijke gat met caissons gedicht. Tenslotte werd het Zuidelijke gat gedicht door de heen en weer rijdende gondels die hun lading beton aan de zeebodem toevertrouwden. Eind 1971 was de dam klaar. Toch werd er 10 jaar later een wijziging in de dam aangebracht: er werd een doorlaatsluis gebouwd waarmee zout zeewater werd doorgelaten. Hierdoor veranderden de flora en fauna weer geleidelijk. Set van 8 opnames.
Trefwoorden
beton | bouw | Brouwersdam | dam | dichten | doorlaatsluis | duiveland | Eind | fauna | flora | gat | Grevelingendam | hun | lading | maar | oefening | Oosterscheldekering | Schouwen | weer | wijziging | zout
Datum
4-11-1965
Inventaris nr.
23941-002
Omschrijving
De Brouwersdam. De Brouwersdam was geen makkelijke dam. Omdat het te dichten gat tussen Goerree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland maar liefs 6, 5 kilometer lang was, vormde de bouw een goede oefening voor de nog complexere Oosterscheldekering. Net als bij de Grevelingendam werden voor de Brouwersdam zowel caissons als een kabelbaan gebruikt. Eerst werden twee zandplaten in het Brouwershavense Gat opgehoogd. Vervolgens werd het Noordelijke gat met caissons gedicht. Tenslotte werd het Zuidelijke gat gedicht door de heen en weer rijdende gondels die hun lading beton aan de zeebodem toevertrouwden. Eind 1971 was de dam klaar. Toch werd er 10 jaar later een wijziging in de dam aangebracht: er werd een doorlaatsluis gebouwd waarmee zout zeewater werd doorgelaten. Hierdoor veranderden de flora en fauna weer geleidelijk. Set van 5 opnames.
Trefwoorden
beton | bouw | Brouwersdam | dam | dichten | doorlaatsluis | duiveland | Eind | fauna | flora | gat | Grevelingendam | hun | lading | maar | oefening | Oosterscheldekering | Schouwen | weer | wijziging | zout
Datum
2-11-1965
Inventaris nr.
23940-002
Omschrijving
De Brouwersdam. De Brouwersdam was geen makkelijke dam. Omdat het te dichten gat tussen Goerree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland maar liefs 6, 5 kilometer lang was, vormde de bouw een goede oefening voor de nog complexere Oosterscheldekering. Net als bij de Grevelingendam werden voor de Brouwersdam zowel caissons als een kabelbaan gebruikt. Eerst werden twee zandplaten in het Brouwershavense Gat opgehoogd. Vervolgens werd het Noordelijke gat met caissons gedicht. Tenslotte werd het Zuidelijke gat gedicht door de heen en weer rijdende gondels die hun lading beton aan de zeebodem toevertrouwden. Eind 1971 was de dam klaar. Toch werd er 10 jaar later een wijziging in de dam aangebracht: er werd een doorlaatsluis gebouwd waarmee zout zeewater werd doorgelaten. Hierdoor veranderden de flora en fauna weer geleidelijk. Set van 6 opnames.
Trefwoorden
beton | bouw | Brouwersdam | dam | dichten | doorlaatsluis | duiveland | Eind | fauna | flora | gat | Grevelingendam | hun | lading | maar | oefening | Oosterscheldekering | Schouwen | weer | wijziging | zout
Datum
29-9-1965
Inventaris nr.
23940-001
Omschrijving
De Brouwersdam. De Brouwersdam was geen makkelijke dam. Omdat het te dichten gat tussen Goerree-Overflakkee en Schouwen-Duiveland maar liefs 6, 5 kilometer lang was, vormde de bouw een goede oefening voor de nog complexere Oosterscheldekering. Net als bij de Grevelingendam werden voor de Brouwersdam zowel caissons als een kabelbaan gebruikt. Eerst werden twee zandplaten in het Brouwershavense Gat opgehoogd. Vervolgens werd het Noordelijke gat met caissons gedicht. Tenslotte werd het Zuidelijke gat gedicht door de heen en weer rijdende gondels die hun lading beton aan de zeebodem toevertrouwden. Eind 1971 was de dam klaar. Toch werd er 10 jaar later een wijziging in de dam aangebracht: er werd een doorlaatsluis gebouwd waarmee zout zeewater werd doorgelaten. Hierdoor veranderden de flora en fauna weer geleidelijk. Set van 6 opnames.
Trefwoorden
beton | bouw | Brouwersdam | dam | dichten | doorlaatsluis | duiveland | Eind | fauna | flora | gat | Grevelingendam | hun | lading | maar | oefening | Oosterscheldekering | Schouwen | weer | wijziging | zout
Datum
29-9-1965