Inventaris nr.
25187-005
Omschrijving
SCHIPHOLTUNNEL.
De eerste Schipholtunnel voor auto's is tegelijk met de start- en landingsbaan de Buitenveldertbaan aangelegd. Beiden maakten deel uit van het ambitieuze renovatieplan van de luchthaven. De dwarsdoorsnede van de tunnel is bepaald door de voorschriften van de International Civil Aviation Organization. Deze schrijft voor dat een start- en landingsbaan aan beide zijden een 200 meter brede, obstakel-vrije strook heeft, waarvan de eerste 75 meter niet meer helling mag hebben dan 2, 5%. Omdat de tunnel door deze voorwaarden relatief lang is, valt de helling in de tunnel voor autorijders amper op.
De tunnel bestaat uit vier buizen. De twee Westelijke buizen, elk 15, 30 meter breed, hebben beiden drie rijstroken en een vluchtstrook, in dezelfde verhoudingen als een reguliere snelweg. De twee Oostelijke buizen doen dienst als langzaam verkeertunnel en intern verkeertunnel, en zijn beiden 7, 75 meter breed. De tunnel is uitgevoerd in een drooggelegde, open.
Bouwput. Om onevenredige zettingen te voorkomen, is de tunnel op een bed van palen gefundeerd, gecombineerd met trekpalen die moesten voorkomen dat de tunnel door de druk van het grondwater op zou drijven. Daarna werd als eerste de vloer gestort, gevolgd door de wanden en uiteindelijk de plafonds. De tunnel is in 1966 officieel geopend voor het publiek. Set van 12 opnames. Geen negatieven.
De eerste Schipholtunnel voor auto's is tegelijk met de start- en landingsbaan de Buitenveldertbaan aangelegd. Beiden maakten deel uit van het ambitieuze renovatieplan van de luchthaven. De dwarsdoorsnede van de tunnel is bepaald door de voorschriften van de International Civil Aviation Organization. Deze schrijft voor dat een start- en landingsbaan aan beide zijden een 200 meter brede, obstakel-vrije strook heeft, waarvan de eerste 75 meter niet meer helling mag hebben dan 2, 5%. Omdat de tunnel door deze voorwaarden relatief lang is, valt de helling in de tunnel voor autorijders amper op.
De tunnel bestaat uit vier buizen. De twee Westelijke buizen, elk 15, 30 meter breed, hebben beiden drie rijstroken en een vluchtstrook, in dezelfde verhoudingen als een reguliere snelweg. De twee Oostelijke buizen doen dienst als langzaam verkeertunnel en intern verkeertunnel, en zijn beiden 7, 75 meter breed. De tunnel is uitgevoerd in een drooggelegde, open.
Bouwput. Om onevenredige zettingen te voorkomen, is de tunnel op een bed van palen gefundeerd, gecombineerd met trekpalen die moesten voorkomen dat de tunnel door de druk van het grondwater op zou drijven. Daarna werd als eerste de vloer gestort, gevolgd door de wanden en uiteindelijk de plafonds. De tunnel is in 1966 officieel geopend voor het publiek. Set van 12 opnames. Geen negatieven.
Trefwoorden
auto | bed | bouwput | Brede | buizen | deel | dienst | eerste | gestort | grondwater | hebben | helling | landingsbaan | langzaam | luchthaven | meer | meter | moesten | obstakel | open | publiek | Schipholtunnel | snelweg | start | strook | tunnel | Uiteindelijk | vloer | vluchtstrook | zijden
Datum
16-6-1966
Inventaris nr.
25187-003
Omschrijving
SCHIPHOLTUNNEL.
De eerste Schipholtunnel voor auto's is tegelijk met de start- en landingsbaan de Buitenveldertbaan aangelegd. Beiden maakten deel uit van het ambitieuze renovatieplan van de luchthaven. De dwarsdoorsnede van de tunnel is bepaald door de voorschriften van de International Civil Aviation Organization. Deze schrijft voor dat een start- en landingsbaan aan beide zijden een 200 meter brede, obstakel-vrije strook heeft, waarvan de eerste 75 meter niet meer helling mag hebben dan 2, 5%. Omdat de tunnel door deze voorwaarden relatief lang is, valt de helling in de tunnel voor autorijders amper op.
De tunnel bestaat uit vier buizen. De twee Westelijke buizen, elk 15, 30 meter breed, hebben beiden drie rijstroken en een vluchtstrook, in dezelfde verhoudingen als een reguliere snelweg. De twee Oostelijke buizen doen dienst als langzaam verkeertunnel en intern verkeertunnel, en zijn beiden 7, 75 meter breed. De tunnel is uitgevoerd in een drooggelegde, open.
Bouwput. Om onevenredige zettingen te voorkomen, is de tunnel op een bed van palen gefundeerd, gecombineerd met trekpalen die moesten voorkomen dat de tunnel door de druk van het grondwater op zou drijven. Daarna werd als eerste de vloer gestort, gevolgd door de wanden en uiteindelijk de plafonds. De tunnel is in 1966 officieel geopend voor het publiek. Set van 12 opnames. Geen negatieven.
De eerste Schipholtunnel voor auto's is tegelijk met de start- en landingsbaan de Buitenveldertbaan aangelegd. Beiden maakten deel uit van het ambitieuze renovatieplan van de luchthaven. De dwarsdoorsnede van de tunnel is bepaald door de voorschriften van de International Civil Aviation Organization. Deze schrijft voor dat een start- en landingsbaan aan beide zijden een 200 meter brede, obstakel-vrije strook heeft, waarvan de eerste 75 meter niet meer helling mag hebben dan 2, 5%. Omdat de tunnel door deze voorwaarden relatief lang is, valt de helling in de tunnel voor autorijders amper op.
De tunnel bestaat uit vier buizen. De twee Westelijke buizen, elk 15, 30 meter breed, hebben beiden drie rijstroken en een vluchtstrook, in dezelfde verhoudingen als een reguliere snelweg. De twee Oostelijke buizen doen dienst als langzaam verkeertunnel en intern verkeertunnel, en zijn beiden 7, 75 meter breed. De tunnel is uitgevoerd in een drooggelegde, open.
Bouwput. Om onevenredige zettingen te voorkomen, is de tunnel op een bed van palen gefundeerd, gecombineerd met trekpalen die moesten voorkomen dat de tunnel door de druk van het grondwater op zou drijven. Daarna werd als eerste de vloer gestort, gevolgd door de wanden en uiteindelijk de plafonds. De tunnel is in 1966 officieel geopend voor het publiek. Set van 12 opnames. Geen negatieven.
Trefwoorden
auto | bed | bouwput | Brede | buizen | deel | dienst | eerste | gestort | grondwater | hebben | helling | landingsbaan | langzaam | luchthaven | meer | meter | moesten | obstakel | open | publiek | Schipholtunnel | snelweg | start | strook | tunnel | Uiteindelijk | vloer | vluchtstrook | zijden
Datum
16-6-1966
Inventaris nr.
25149-017
Omschrijving
Bouw (Eerste) Beneluxtunnel. De (eerste) Beneluxtunnel is een tunnel die gebouwd is volgens de afzinkmethode. De tunnel is 23, 90 meter breed en 7, 84 meter hoog, met 2 rijstroken per richting. De aanleg van de tunnel begon in april 1962. Het eerste werk bestond uit het uitgraven van een bouwdok bij Pernis, waar de tunnelelementen in den droge gebouwd zouden worden. Er werden acht tunnelelementen van 93 meter lang gebouwd. Het uitbaggeren van de sleuf waarin de tunnel zou komen was lastig vanwege het getij en de daarmee gepaard gaande beweging van slib op de bodem. De acht segmenten zijn tussen 27 maart en 31 oktober 1966 afgezonken in een tevoren gebaggerde sleuf. Daarna is de tunnel afgebouwd. Op 5 juni 1967 is de tunnel opengesteld voor het verkeer met 2x2 rijstroken. Tol werd 13 jaar lang geheven en is in 1980 afgeschaft. Set van 24 opnames.
Trefwoorden
aanleg | Beneluxtunnel | beweging | bodem | bouw | bouwdok | Den | eerste | meter | Pernis | sleuf | slib | Tol | tunnel | verkeer | werk
Datum
26-8-1966
Inventaris nr.
25149-009
Omschrijving
Bouw (Eerste) Beneluxtunnel. De (eerste) Beneluxtunnel is een tunnel die gebouwd is volgens de afzinkmethode. De tunnel is 23, 90 meter breed en 7, 84 meter hoog, met 2 rijstroken per richting. De aanleg van de tunnel begon in april 1962. Het eerste werk bestond uit het uitgraven van een bouwdok bij Pernis, waar de tunnelelementen in den droge gebouwd zouden worden. Er werden acht tunnelelementen van 93 meter lang gebouwd. Het uitbaggeren van de sleuf waarin de tunnel zou komen was lastig vanwege het getij en de daarmee gepaard gaande beweging van slib op de bodem. De acht segmenten zijn tussen 27 maart en 31 oktober 1966 afgezonken in een tevoren gebaggerde sleuf. Daarna is de tunnel afgebouwd. Op 5 juni 1967 is de tunnel opengesteld voor het verkeer met 2x2 rijstroken. Tol werd 13 jaar lang geheven en is in 1980 afgeschaft. Set van 24 opnames.
Trefwoorden
aanleg | Beneluxtunnel | beweging | bodem | bouw | bouwdok | Den | eerste | meter | Pernis | sleuf | slib | Tol | tunnel | verkeer | werk
Datum
26-8-1966
Inventaris nr.
25149-002
Omschrijving
Bouw (Eerste) Beneluxtunnel. De (eerste) Beneluxtunnel is een tunnel die gebouwd is volgens de afzinkmethode. De tunnel is 23, 90 meter breed en 7, 84 meter hoog, met 2 rijstroken per richting. De aanleg van de tunnel begon in april 1962. Het eerste werk bestond uit het uitgraven van een bouwdok bij Pernis, waar de tunnelelementen in den droge gebouwd zouden worden. Er werden acht tunnelelementen van 93 meter lang gebouwd. Het uitbaggeren van de sleuf waarin de tunnel zou komen was lastig vanwege het getij en de daarmee gepaard gaande beweging van slib op de bodem. De acht segmenten zijn tussen 27 maart en 31 oktober 1966 afgezonken in een tevoren gebaggerde sleuf. Daarna is de tunnel afgebouwd. Op 5 juni 1967 is de tunnel opengesteld voor het verkeer met 2x2 rijstroken. Tol werd 13 jaar lang geheven en is in 1980 afgeschaft. Set van 24 opnames.
Trefwoorden
aanleg | Beneluxtunnel | beweging | bodem | bouw | bouwdok | Den | eerste | meter | Pernis | sleuf | slib | Tol | tunnel | verkeer | werk
Datum
26-8-1966
Inventaris nr.
24125-007
Omschrijving
De Heinenoordtunnel is een verkeerstunnel in Zuid-Holland onder de Oude Maas. De tunnel verbindt de Hoeksche Waard met het eiland IJsselmonde en is genoemd naar het dichtbij gelegen Heinenoord. Door de Heinenoordtunnel loopt de A29, die een belangrijke verbindingsweg is tussen Rotterdam en de Zeeuwse en Zuid-Hollandse Eilanden. De tunnel is geopend op 22 juli 1969 door minister Bakker en verving de Barendrechtse brug. De tunnel heeft twee buizen, met in iedere buis oorspronkelijk twee stroken snelweg en een strook voor het langzame verkeer en fietsers.
De Heinenoordtunnel was de eerste vaste, niet-beweegbare oeververbinding in dit gebied, en de tweede snelwegtunnel in de regio Rotterdam. De tunnel werd 1 kilometer ten Westen van de Barendrechtse hefbrug gebouwd. Voor de bouw van de Heinenoordtunnel(segmenten) is het bouwdok in Barendrecht gebouwd, waar later ook diverse andere Nederlandse tunnelsegmenten gebouwd zijn. De tunnelsegmenten zijn 8, 8 meter hoog, 30, 70 meter breed en 115 meter lang, met 2x2 rijstroken en een rijstrook voor langzaam verkeer in beide richtingen.
Omdat deze tunnel een te kleine capaciteit kreeg, is in 1991 een tijdelijke oplossing uitgevoerd, door de Oostelijke buis uit te breiden met een extra snelwegstrook, ten koste van de strook voor langzaam verkeer.
Een tweede Heinenoordtunnel werd in de jaren 90 van de twintigste eeuw aangelegd, de eerste geboorde tunnel van Nederland. Deze tunnel is er voor het langzame verkeer. De snelweg in de (eerste) Heinenoordtunnel kreeg toen ook in de Westelijke buis 2 x 3 rijstroken. De tweede Heinenoordtunnel is geopend op 16 september 1999 door prins Willem-Alexander. Set van 10 opnames.
De Heinenoordtunnel was de eerste vaste, niet-beweegbare oeververbinding in dit gebied, en de tweede snelwegtunnel in de regio Rotterdam. De tunnel werd 1 kilometer ten Westen van de Barendrechtse hefbrug gebouwd. Voor de bouw van de Heinenoordtunnel(segmenten) is het bouwdok in Barendrecht gebouwd, waar later ook diverse andere Nederlandse tunnelsegmenten gebouwd zijn. De tunnelsegmenten zijn 8, 8 meter hoog, 30, 70 meter breed en 115 meter lang, met 2x2 rijstroken en een rijstrook voor langzaam verkeer in beide richtingen.
Omdat deze tunnel een te kleine capaciteit kreeg, is in 1991 een tijdelijke oplossing uitgevoerd, door de Oostelijke buis uit te breiden met een extra snelwegstrook, ten koste van de strook voor langzaam verkeer.
Een tweede Heinenoordtunnel werd in de jaren 90 van de twintigste eeuw aangelegd, de eerste geboorde tunnel van Nederland. Deze tunnel is er voor het langzame verkeer. De snelweg in de (eerste) Heinenoordtunnel kreeg toen ook in de Westelijke buis 2 x 3 rijstroken. De tweede Heinenoordtunnel is geopend op 16 september 1999 door prins Willem-Alexander. Set van 10 opnames.
Trefwoorden
A29 | Alexander | Barendrecht | bouw | bouwdok | brug | buis | buizen | eerste | eiland | fietsers | hefbrug | Heinenoord | Heinenoordtunnel | Hoeksche | Holland | IJsselmonde | Kleine | langzaam | Maas | meter | minister | nederland | Nederlandse | oeververbinding | Oude Maas | Prins | rijstrook | Rotterdam | snelweg | strook | tijdelijke | tunnel | tweede | verbindingsweg | verkeer | Waard | zuid | Zuid Holland | Zuid Hollandse
Datum
3-10-1966
Inventaris nr.
24125-004
Omschrijving
De Heinenoordtunnel is een verkeerstunnel in Zuid-Holland onder de Oude Maas. De tunnel verbindt de Hoeksche Waard met het eiland IJsselmonde en is genoemd naar het dichtbij gelegen Heinenoord. Door de Heinenoordtunnel loopt de A29, die een belangrijke verbindingsweg is tussen Rotterdam en de Zeeuwse en Zuid-Hollandse Eilanden. De tunnel is geopend op 22 juli 1969 door minister Bakker en verving de Barendrechtse brug. De tunnel heeft twee buizen, met in iedere buis oorspronkelijk twee stroken snelweg en een strook voor het langzame verkeer en fietsers.
De Heinenoordtunnel was de eerste vaste, niet-beweegbare oeververbinding in dit gebied, en de tweede snelwegtunnel in de regio Rotterdam. De tunnel werd 1 kilometer ten Westen van de Barendrechtse hefbrug gebouwd. Voor de bouw van de Heinenoordtunnel(segmenten) is het bouwdok in Barendrecht gebouwd, waar later ook diverse andere Nederlandse tunnelsegmenten gebouwd zijn. De tunnelsegmenten zijn 8, 8 meter hoog, 30, 70 meter breed en 115 meter lang, met 2x2 rijstroken en een rijstrook voor langzaam verkeer in beide richtingen.
Omdat deze tunnel een te kleine capaciteit kreeg, is in 1991 een tijdelijke oplossing uitgevoerd, door de Oostelijke buis uit te breiden met een extra snelwegstrook, ten koste van de strook voor langzaam verkeer.
Een tweede Heinenoordtunnel werd in de jaren 90 van de twintigste eeuw aangelegd, de eerste geboorde tunnel van Nederland. Deze tunnel is er voor het langzame verkeer. De snelweg in de (eerste) Heinenoordtunnel kreeg toen ook in de Westelijke buis 2 x 3 rijstroken. De tweede Heinenoordtunnel is geopend op 16 september 1999 door prins Willem-Alexander. Set van 10 opnames.
De Heinenoordtunnel was de eerste vaste, niet-beweegbare oeververbinding in dit gebied, en de tweede snelwegtunnel in de regio Rotterdam. De tunnel werd 1 kilometer ten Westen van de Barendrechtse hefbrug gebouwd. Voor de bouw van de Heinenoordtunnel(segmenten) is het bouwdok in Barendrecht gebouwd, waar later ook diverse andere Nederlandse tunnelsegmenten gebouwd zijn. De tunnelsegmenten zijn 8, 8 meter hoog, 30, 70 meter breed en 115 meter lang, met 2x2 rijstroken en een rijstrook voor langzaam verkeer in beide richtingen.
Omdat deze tunnel een te kleine capaciteit kreeg, is in 1991 een tijdelijke oplossing uitgevoerd, door de Oostelijke buis uit te breiden met een extra snelwegstrook, ten koste van de strook voor langzaam verkeer.
Een tweede Heinenoordtunnel werd in de jaren 90 van de twintigste eeuw aangelegd, de eerste geboorde tunnel van Nederland. Deze tunnel is er voor het langzame verkeer. De snelweg in de (eerste) Heinenoordtunnel kreeg toen ook in de Westelijke buis 2 x 3 rijstroken. De tweede Heinenoordtunnel is geopend op 16 september 1999 door prins Willem-Alexander. Set van 10 opnames.
Trefwoorden
A29 | Alexander | Barendrecht | bouw | bouwdok | brug | buis | buizen | eerste | eiland | fietsers | hefbrug | Heinenoord | Heinenoordtunnel | Hoeksche | Holland | IJsselmonde | Kleine | langzaam | Maas | meter | minister | nederland | Nederlandse | oeververbinding | Oude Maas | Prins | rijstrook | Rotterdam | snelweg | strook | tijdelijke | tunnel | tweede | verbindingsweg | verkeer | Waard | zuid | Zuid Holland | Zuid Hollandse
Datum
3-10-1966
Inventaris nr.
23916-001
Omschrijving
De Van Brienenoordbrug is een brug in de A16 over de Nieuwe Maas aan de Oostkant van Rotterdam. Het concrete plan voor de Van Brienenoordbrug dateert uit 1959. Het bouwwrijp maken van de grond begon rond 1960. De Van Brienenoordbrug dankt zijn naam aan het onderliggende Eiland Van Brienenoord, het oord van A.W. Baron van Brienen. De brug is in zijn geheel ter plaatse gebouwd. Om de boog te kunnen bouwen werden tijdelijk twee hulppijlers in het water gebouwd. De kenmerkende diagonale kabels waar het wegdek aan is opgehangen, geven de constructie een grote vormvastheid. Dit bleek mogelijk door de bijzondere verhoudingen van de boogvorm. Het ontwerp van Ingenieur W.J. Van der Eb van Rijkswaterstaat was voor zijn tijd revolutionair slank en transparant, en heeft later vele gebouwde bruggen geïnspireerd. De Van Brienenoordbrug werd door koningin Juliana feestelijk opengesteld voor verkeer op 1 februari 1965. De totale lengte van de Van Brienenoordbrug bedraagt 1320 meter en de doorvaarthoogte is ongeveer 24 meter. Set van 11 opnames.
Trefwoorden
A16 | Baron | boog | bouwen | Brienenoord | Brienenoordbrug | brug | bruggen | constructie | eb | eiland | geheel | grond | grote | ingenieur | Juliana | Koningin | kunnen | Maas | maken | meter | Nieuwe | Nieuwe Maas | ontwerp | Rotterdam | Tijdelijk | verkeer | water | wegdek
Datum
9-3-1966
Inventaris nr.
23915-001
Omschrijving
De Van Brienenoordbrug is een brug in de A16 over de Nieuwe Maas aan de Oostkant van Rotterdam. Het concrete plan voor de Van Brienenoordbrug dateert uit 1959. Het bouwwrijp maken van de grond begon rond 1960. De Van Brienenoordbrug dankt zijn naam aan het onderliggende Eiland Van Brienenoord, het oord van A.W. Baron van Brienen. De brug is in zijn geheel ter plaatse gebouwd. Om de boog te kunnen bouwen werden tijdelijk twee hulppijlers in het water gebouwd. De kenmerkende diagonale kabels waar het wegdek aan is opgehangen, geven de constructie een grote vormvastheid. Dit bleek mogelijk door de bijzondere verhoudingen van de boogvorm. Het ontwerp van Ingenieur W.J. Van der Eb van Rijkswaterstaat was voor zijn tijd revolutionair slank en transparant, en heeft later vele gebouwde bruggen geïnspireerd. De Van Brienenoordbrug werd door koningin Juliana feestelijk opengesteld voor verkeer op 1 februari 1965. De totale lengte van de Van Brienenoordbrug bedraagt 1320 meter en de doorvaarthoogte is ongeveer 24 meter. Set van 6 opnames.
Trefwoorden
A16 | Baron | boog | bouwen | Brienenoord | Brienenoordbrug | brug | bruggen | constructie | eb | eiland | geheel | grond | grote | ingenieur | Juliana | Koningin | kunnen | Maas | maken | meter | Nieuwe | Nieuwe Maas | ontwerp | Rotterdam | Tijdelijk | verkeer | water | wegdek
Datum
20-1-1966
Inventaris nr.
24315-024
Omschrijving
Papendrecht. De Merwedebrug is uitgevoerd als een stalen boogbrug, gelegen in de rijksweg N3 en overspant de Beneden-Merwede tussen Papendrecht en Dordrecht. De brug bestaat uit een boogbrug en een aangebouwde beweegbare basculebrug. De totale overspanning is veel groter dan de rivier breed is omdat hij ook boven de 1e Merwedehaven van Dordrecht voert. De brug telt 2x2 rijstroken en aan de Oostzijde een voorziening voor langzaam verkeer aan de buitenkant van de brug en kent een totale overspanning van 1.032 meter en een hoofdoverspanning van 203 meter. De Merwedebrug is op 23 september 1967 opengesteld voor het verkeer en is één van de laatste boogbruggen in deze karakteristieke vorm die is gebouwd in Nederland. De Merwedebrug is één van drie oeververbindingen tussen Dordrecht en de Noordelijke aangrenzende gemeenten. Set van 26 opnames.
Trefwoorden
Papendrecht | Merwedebrug | stalen | boogbrug | rijksweg | N3 | Beneden | Merwede | Dordrecht | brug | basculebrug | rivier | Merwedehaven | Oostzijde | voorziening | langzaam | verkeer | buitenkant | meter | vorm | Nederland |
Datum
11-11-1966