Inventaris nr.
24003-018
Omschrijving
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 21 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 21 opnames.
Trefwoorden
Amerongen | deel | deltawerken | Driel | Hagestein | klep | kunstwerk | laag | landbouw | laten | nederland | NederRijn | Noord Nederland | Rijn | rivier | scheepvaart | scheepvaartverkeer | schuif | sluis | stuw | stuwcomplex | Stuwcomplex Driel | vaarweg | verbetering | vistrap | water | waterhuishouding | zee | zoet
Datum
7-9-1966
Inventaris nr.
24003-012
Omschrijving
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 21 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 21 opnames.
Trefwoorden
Amerongen | deel | deltawerken | Driel | Hagestein | klep | kunstwerk | laag | landbouw | laten | nederland | NederRijn | Noord Nederland | Rijn | rivier | scheepvaart | scheepvaartverkeer | schuif | sluis | stuw | stuwcomplex | Stuwcomplex Driel | vaarweg | verbetering | vistrap | water | waterhuishouding | zee | zoet
Datum
7-9-1966
Inventaris nr.
24002-009
Omschrijving
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 11 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 11 opnames.
Trefwoorden
Amerongen | deel | deltawerken | Driel | Hagestein | klep | kunstwerk | laag | landbouw | laten | nederland | NederRijn | Noord Nederland | Rijn | rivier | scheepvaart | scheepvaartverkeer | schuif | sluis | stuw | stuwcomplex | Stuwcomplex Driel | vaarweg | verbetering | vistrap | water | waterhuishouding | zee | zoet
Datum
3-5-1966
Inventaris nr.
24001-003
Omschrijving
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 11 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 11 opnames.
Trefwoorden
Amerongen | deel | deltawerken | Driel | Hagestein | klep | kunstwerk | laag | landbouw | laten | nederland | NederRijn | Noord Nederland | Rijn | rivier | scheepvaart | scheepvaartverkeer | schuif | sluis | stuw | stuwcomplex | Stuwcomplex Driel | vaarweg | verbetering | vistrap | water | waterhuishouding | zee | zoet
Datum
1-3-1966
Inventaris nr.
24001-002
Omschrijving
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 11 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 11 opnames.
Trefwoorden
Amerongen | deel | deltawerken | Driel | Hagestein | klep | kunstwerk | laag | landbouw | laten | nederland | NederRijn | Noord Nederland | Rijn | rivier | scheepvaart | scheepvaartverkeer | schuif | sluis | stuw | stuwcomplex | Stuwcomplex Driel | vaarweg | verbetering | vistrap | water | waterhuishouding | zee | zoet
Datum
1-3-1966
Inventaris nr.
24000-006
Omschrijving
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 17 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 17 opnames.
Trefwoorden
Amerongen | deel | deltawerken | Driel | Hagestein | klep | kunstwerk | laag | landbouw | laten | nederland | NederRijn | Noord Nederland | Rijn | rivier | scheepvaart | scheepvaartverkeer | schuif | sluis | stuw | stuwcomplex | Stuwcomplex Driel | vaarweg | verbetering | vistrap | water | waterhuishouding | zee | zoet
Datum
4-10-1966
Inventaris nr.
24000-002
Omschrijving
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 17 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 17 opnames.
Trefwoorden
Amerongen | deel | deltawerken | Driel | Hagestein | klep | kunstwerk | laag | landbouw | laten | nederland | NederRijn | Noord Nederland | Rijn | rivier | scheepvaart | scheepvaartverkeer | schuif | sluis | stuw | stuwcomplex | Stuwcomplex Driel | vaarweg | verbetering | vistrap | water | waterhuishouding | zee | zoet
Datum
4-10-1966
Inventaris nr.
23999-006
Omschrijving
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 12 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 12 opnames.
Trefwoorden
Amerongen | deel | deltawerken | Driel | Hagestein | klep | kunstwerk | laag | landbouw | laten | nederland | NederRijn | Noord Nederland | Rijn | rivier | scheepvaart | scheepvaartverkeer | schuif | sluis | stuw | stuwcomplex | Stuwcomplex Driel | vaarweg | verbetering | vistrap | water | waterhuishouding | zee | zoet
Datum
1-3-1966
Inventaris nr.
23999-005
Omschrijving
Driel. Het Stuwcomplex Driel is een waterstaatkundig kunstwerk in Nederland. Het is gebouwd in de Nederrijn nabij Driel. Dit Stuwcomplex Driel maakt deel uit van het Stuwen ensemble Hagestein / Amerongen / Driel. Het ontwerpen van dit ensemble werd gestart in 1958 in het kader van verbetering waterhuishouding Noord Nederland en bevaarbaarheid Nederrijn. Er is geen relatie met de Deltawerken. Deze complexen bestaan eerst uit een stuw en schutsluizen. Later komt er ook een vistrap bij. In 1970 wordt Stuwcomplex Driel als laatste van dit unieke stuwen ensemble opgeleverd.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 12 opnames.
Als weinig water aangevoerd wordt via de Rijn dan zorgt het sluiten van de stuw ervoor dat het water in het achterland niet te laag komt te staan. Op die manier blijft voldoende zoet water voor landbouw beschikbaar en blijft de vaarweg voldoende diep voor de scheepvaart. Bij teveel water kan de stuw uit de rivier gehaald worden zodat water snel richting zee stroomt. Elke stuw is voorzien van een zogenaamde vizierschuif, een halfronde klep met een gewicht van ongeveer 200 ton. Deze schuif wordt met behulp van kabels geheven. De manier van bewegen van de schuif doet denken aan de klep voor het oogvizier van een oude ridderhelm, vandaar de naam vizierschuif.
Om het scheepvaartverkeer door te laten is naast de stuw een sluis gebouwd.
Set van 12 opnames.
Trefwoorden
Amerongen | deel | deltawerken | Driel | Hagestein | klep | kunstwerk | laag | landbouw | laten | nederland | NederRijn | Noord Nederland | Rijn | rivier | scheepvaart | scheepvaartverkeer | schuif | sluis | stuw | stuwcomplex | Stuwcomplex Driel | vaarweg | verbetering | vistrap | water | waterhuishouding | zee | zoet
Datum
1-3-1966
Inventaris nr.
24554-002
Omschrijving
Willemstad. De Volkerakdam bij Willemstad is het vijfde project van de Deltawerken en werd in 1969 voltooid. Door de aanleg van de dam werd het Volkerak afgesloten van het Hollands Diep. Bij de aanleg is onder meer gebruikgemaakt van doorlaatcaissons, een techniek die eerder was toegepast bij de aanleg van de Veerse Gatdam. Door de afsluiting van het Volkerak, zou echter ook de enige binnenvaartroute tussen enerzijds Antwerpen en Duitsland en anderzijds Rotterdam en Frankrijk worden geblokkeerd. Daarom werd besloten om in de aan te leggen dam een sluizencomplex te bouwen. De eerste twee binnenvaartsluizen werden in 1967 in gebruik genomen. De bruggen vormen de Volkerakbrug in de A29/A59. Set van 10 opnames.
Trefwoorden
A29 | A59 | aanleg | afgesloten | afsluiting | Antwerpen | bouwen | bruggen | dam | deltawerken | Duitsland | eerste | Frankrijk | hollands | leggen | meer | project | Rotterdam | sluizencomplex | Volkerak | Volkerakdam | Willemstad
Datum
26-1-1966