Inventaris nr.
24126-014
Omschrijving
De Heinenoordtunnel is een verkeerstunnel in Zuid-Holland onder de Oude Maas. De tunnel verbindt de Hoeksche Waard met het eiland IJsselmonde en is genoemd naar het dichtbij gelegen Heinenoord. Door de Heinenoordtunnel loopt de A29, die een belangrijke verbindingsweg is tussen Rotterdam en de Zeeuwse en Zuid-Hollandse Eilanden. De tunnel is geopend op 22 juli 1969 door minister Bakker en verving de Barendrechtse brug. De tunnel heeft twee buizen, met in iedere buis oorspronkelijk twee stroken snelweg en een strook voor het langzame verkeer en fietsers.
De Heinenoordtunnel was de eerste vaste, niet-beweegbare oeververbinding in dit gebied, en de tweede snelwegtunnel in de regio Rotterdam. De tunnel werd 1 kilometer ten Westen van de Barendrechtse hefbrug gebouwd. Voor de bouw van de Heinenoordtunnel(segmenten) is het bouwdok in Barendrecht gebouwd, waar later ook diverse andere Nederlandse tunnelsegmenten gebouwd zijn. De tunnelsegmenten zijn 8, 8 meter hoog, 30, 70 meter breed en 115 meter lang, met 2x2 rijstroken en een rijstrook voor langzaam verkeer in beide richtingen.
Omdat deze tunnel een te kleine capaciteit kreeg, is in 1991 een tijdelijke oplossing uitgevoerd, door de Oostelijke buis uit te breiden met een extra snelwegstrook, ten koste van de strook voor langzaam verkeer.
Een tweede Heinenoordtunnel werd in de jaren 90 van de twintigste eeuw aangelegd, de eerste geboorde tunnel van Nederland. Deze tunnel is er voor het langzame verkeer. De snelweg in de (eerste) Heinenoordtunnel kreeg toen ook in de Westelijke buis 2 x 3 rijstroken. De tweede Heinenoordtunnel is geopend op 16 september 1999 door prins Willem-Alexander. Set van 22 opnames.
De Heinenoordtunnel was de eerste vaste, niet-beweegbare oeververbinding in dit gebied, en de tweede snelwegtunnel in de regio Rotterdam. De tunnel werd 1 kilometer ten Westen van de Barendrechtse hefbrug gebouwd. Voor de bouw van de Heinenoordtunnel(segmenten) is het bouwdok in Barendrecht gebouwd, waar later ook diverse andere Nederlandse tunnelsegmenten gebouwd zijn. De tunnelsegmenten zijn 8, 8 meter hoog, 30, 70 meter breed en 115 meter lang, met 2x2 rijstroken en een rijstrook voor langzaam verkeer in beide richtingen.
Omdat deze tunnel een te kleine capaciteit kreeg, is in 1991 een tijdelijke oplossing uitgevoerd, door de Oostelijke buis uit te breiden met een extra snelwegstrook, ten koste van de strook voor langzaam verkeer.
Een tweede Heinenoordtunnel werd in de jaren 90 van de twintigste eeuw aangelegd, de eerste geboorde tunnel van Nederland. Deze tunnel is er voor het langzame verkeer. De snelweg in de (eerste) Heinenoordtunnel kreeg toen ook in de Westelijke buis 2 x 3 rijstroken. De tweede Heinenoordtunnel is geopend op 16 september 1999 door prins Willem-Alexander. Set van 22 opnames.
Trefwoorden
A29 | Alexander | Barendrecht | bouw | bouwdok | brug | buis | buizen | eerste | eiland | fietsers | hefbrug | Heinenoord | Heinenoordtunnel | Hoeksche | Holland | IJsselmonde | Kleine | langzaam | Maas | meter | minister | nederland | Nederlandse | oeververbinding | Oude Maas | Prins | rijstrook | Rotterdam | snelweg | strook | tijdelijke | tunnel | tweede | verbindingsweg | verkeer | Waard | zuid | Zuid Holland | Zuid Hollandse
Datum
9-2-1967
Inventaris nr.
24126-013
Omschrijving
De Heinenoordtunnel is een verkeerstunnel in Zuid-Holland onder de Oude Maas. De tunnel verbindt de Hoeksche Waard met het eiland IJsselmonde en is genoemd naar het dichtbij gelegen Heinenoord. Door de Heinenoordtunnel loopt de A29, die een belangrijke verbindingsweg is tussen Rotterdam en de Zeeuwse en Zuid-Hollandse Eilanden. De tunnel is geopend op 22 juli 1969 door minister Bakker en verving de Barendrechtse brug. De tunnel heeft twee buizen, met in iedere buis oorspronkelijk twee stroken snelweg en een strook voor het langzame verkeer en fietsers.
De Heinenoordtunnel was de eerste vaste, niet-beweegbare oeververbinding in dit gebied, en de tweede snelwegtunnel in de regio Rotterdam. De tunnel werd 1 kilometer ten Westen van de Barendrechtse hefbrug gebouwd. Voor de bouw van de Heinenoordtunnel(segmenten) is het bouwdok in Barendrecht gebouwd, waar later ook diverse andere Nederlandse tunnelsegmenten gebouwd zijn. De tunnelsegmenten zijn 8, 8 meter hoog, 30, 70 meter breed en 115 meter lang, met 2x2 rijstroken en een rijstrook voor langzaam verkeer in beide richtingen.
Omdat deze tunnel een te kleine capaciteit kreeg, is in 1991 een tijdelijke oplossing uitgevoerd, door de Oostelijke buis uit te breiden met een extra snelwegstrook, ten koste van de strook voor langzaam verkeer.
Een tweede Heinenoordtunnel werd in de jaren 90 van de twintigste eeuw aangelegd, de eerste geboorde tunnel van Nederland. Deze tunnel is er voor het langzame verkeer. De snelweg in de (eerste) Heinenoordtunnel kreeg toen ook in de Westelijke buis 2 x 3 rijstroken. De tweede Heinenoordtunnel is geopend op 16 september 1999 door prins Willem-Alexander. Set van 22 opnames.
De Heinenoordtunnel was de eerste vaste, niet-beweegbare oeververbinding in dit gebied, en de tweede snelwegtunnel in de regio Rotterdam. De tunnel werd 1 kilometer ten Westen van de Barendrechtse hefbrug gebouwd. Voor de bouw van de Heinenoordtunnel(segmenten) is het bouwdok in Barendrecht gebouwd, waar later ook diverse andere Nederlandse tunnelsegmenten gebouwd zijn. De tunnelsegmenten zijn 8, 8 meter hoog, 30, 70 meter breed en 115 meter lang, met 2x2 rijstroken en een rijstrook voor langzaam verkeer in beide richtingen.
Omdat deze tunnel een te kleine capaciteit kreeg, is in 1991 een tijdelijke oplossing uitgevoerd, door de Oostelijke buis uit te breiden met een extra snelwegstrook, ten koste van de strook voor langzaam verkeer.
Een tweede Heinenoordtunnel werd in de jaren 90 van de twintigste eeuw aangelegd, de eerste geboorde tunnel van Nederland. Deze tunnel is er voor het langzame verkeer. De snelweg in de (eerste) Heinenoordtunnel kreeg toen ook in de Westelijke buis 2 x 3 rijstroken. De tweede Heinenoordtunnel is geopend op 16 september 1999 door prins Willem-Alexander. Set van 22 opnames.
Trefwoorden
A29 | Alexander | Barendrecht | bouw | bouwdok | brug | buis | buizen | eerste | eiland | fietsers | hefbrug | Heinenoord | Heinenoordtunnel | Hoeksche | Holland | IJsselmonde | Kleine | langzaam | Maas | meter | minister | nederland | Nederlandse | oeververbinding | Oude Maas | Prins | rijstrook | Rotterdam | snelweg | strook | tijdelijke | tunnel | tweede | verbindingsweg | verkeer | Waard | zuid | Zuid Holland | Zuid Hollandse
Datum
9-2-1967
Inventaris nr.
24318-002
Omschrijving
Papendrecht. De Merwedebrug is uitgevoerd als een stalen boogbrug, gelegen in de rijksweg N3 en overspant de Beneden-Merwede tussen Papendrecht en Dordrecht. De brug bestaat uit een boogbrug en een aangebouwde beweegbare basculebrug. De totale overspanning is veel groter dan de rivier breed is omdat hij ook boven de 1e Merwedehaven van Dordrecht voert. De brug telt 2x2 rijstroken en aan de Oostzijde een voorziening voor langzaam verkeer aan de buitenkant van de brug en kent een totale overspanning van 1.032 meter en een hoofdoverspanning van 203 meter. De Merwedebrug is op 23 september 1967 opengesteld voor het verkeer en is één van de laatste boogbruggen in deze karakteristieke vorm die is gebouwd in Nederland. De Merwedebrug is één van drie oeververbindingen tussen Dordrecht en de Noordelijke aangrenzende gemeenten. Set van 5 opnames.
Trefwoorden
Papendrecht | Merwedebrug | stalen | boogbrug | rijksweg | N3 | Beneden | Merwede | Dordrecht | brug | basculebrug | rivier | Merwedehaven | Oostzijde | voorziening | langzaam | verkeer | buitenkant | meter | vorm | Nederland |
Datum
16-10-1967
Inventaris nr.
24318-001
Omschrijving
Papendrecht. De Merwedebrug is uitgevoerd als een stalen boogbrug, gelegen in de rijksweg N3 en overspant de Beneden-Merwede tussen Papendrecht en Dordrecht. De brug bestaat uit een boogbrug en een aangebouwde beweegbare basculebrug. De totale overspanning is veel groter dan de rivier breed is omdat hij ook boven de 1e Merwedehaven van Dordrecht voert. De brug telt 2x2 rijstroken en aan de Oostzijde een voorziening voor langzaam verkeer aan de buitenkant van de brug en kent een totale overspanning van 1.032 meter en een hoofdoverspanning van 203 meter. De Merwedebrug is op 23 september 1967 opengesteld voor het verkeer en is één van de laatste boogbruggen in deze karakteristieke vorm die is gebouwd in Nederland. De Merwedebrug is één van drie oeververbindingen tussen Dordrecht en de Noordelijke aangrenzende gemeenten. Set van 5 opnames.
Trefwoorden
Papendrecht | Merwedebrug | stalen | boogbrug | rijksweg | N3 | Beneden | Merwede | Dordrecht | brug | basculebrug | rivier | Merwedehaven | Oostzijde | voorziening | langzaam | verkeer | buitenkant | meter | vorm | Nederland |
Datum
16-10-1967
Inventaris nr.
24317-005
Omschrijving
Papendrecht. De Merwedebrug is uitgevoerd als een stalen boogbrug, gelegen in de rijksweg N3 en overspant de Beneden-Merwede tussen Papendrecht en Dordrecht. De brug bestaat uit een boogbrug en een aangebouwde beweegbare basculebrug. De totale overspanning is veel groter dan de rivier breed is omdat hij ook boven de 1e Merwedehaven van Dordrecht voert. De brug telt 2x2 rijstroken en aan de Oostzijde een voorziening voor langzaam verkeer aan de buitenkant van de brug en kent een totale overspanning van 1.032 meter en een hoofdoverspanning van 203 meter. De Merwedebrug is op 23 september 1967 opengesteld voor het verkeer en is één van de laatste boogbruggen in deze karakteristieke vorm die is gebouwd in Nederland. De Merwedebrug is één van drie oeververbindingen tussen Dordrecht en de Noordelijke aangrenzende gemeenten. Set van 3 opnames.
Trefwoorden
Papendrecht | Merwedebrug | stalen | boogbrug | rijksweg | N3 | Beneden | Merwede | Dordrecht | brug | basculebrug | rivier | Merwedehaven | Oostzijde | voorziening | langzaam | verkeer | buitenkant | meter | vorm | Nederland |
Datum
7-5-1967
Inventaris nr.
24317-002
Omschrijving
Papendrecht. De Merwedebrug is uitgevoerd als een stalen boogbrug, gelegen in de rijksweg N3 en overspant de Beneden-Merwede tussen Papendrecht en Dordrecht. De brug bestaat uit een boogbrug en een aangebouwde beweegbare basculebrug. De totale overspanning is veel groter dan de rivier breed is omdat hij ook boven de 1e Merwedehaven van Dordrecht voert. De brug telt 2x2 rijstroken en aan de Oostzijde een voorziening voor langzaam verkeer aan de buitenkant van de brug en kent een totale overspanning van 1.032 meter en een hoofdoverspanning van 203 meter. De Merwedebrug is op 23 september 1967 opengesteld voor het verkeer en is één van de laatste boogbruggen in deze karakteristieke vorm die is gebouwd in Nederland. De Merwedebrug is één van drie oeververbindingen tussen Dordrecht en de Noordelijke aangrenzende gemeenten. Set van 3 opnames.
Trefwoorden
Papendrecht | Merwedebrug | stalen | boogbrug | rijksweg | N3 | Beneden | Merwede | Dordrecht | brug | basculebrug | rivier | Merwedehaven | Oostzijde | voorziening | langzaam | verkeer | buitenkant | meter | vorm | Nederland |
Datum
7-5-1967
Inventaris nr.
24316-007
Omschrijving
Papendrecht. De Merwedebrug is uitgevoerd als een stalen boogbrug, gelegen in de rijksweg N3 en overspant de Beneden-Merwede tussen Papendrecht en Dordrecht. De brug bestaat uit een boogbrug en een aangebouwde beweegbare basculebrug. De totale overspanning is veel groter dan de rivier breed is omdat hij ook boven de 1e Merwedehaven van Dordrecht voert. De brug telt 2x2 rijstroken en aan de Oostzijde een voorziening voor langzaam verkeer aan de buitenkant van de brug en kent een totale overspanning van 1.032 meter en een hoofdoverspanning van 203 meter. De Merwedebrug is op 23 september 1967 opengesteld voor het verkeer en is één van de laatste boogbruggen in deze karakteristieke vorm die is gebouwd in Nederland. De Merwedebrug is één van drie oeververbindingen tussen Dordrecht en de Noordelijke aangrenzende gemeenten. Set van 12 opnames.
Trefwoorden
Papendrecht | Merwedebrug | stalen | boogbrug | rijksweg | N3 | Beneden | Merwede | Dordrecht | brug | basculebrug | rivier | Merwedehaven | Oostzijde | voorziening | langzaam | verkeer | buitenkant | meter | vorm | Nederland |
Datum
10-2-1967
Inventaris nr.
24316-004
Omschrijving
Papendrecht. De Merwedebrug is uitgevoerd als een stalen boogbrug, gelegen in de rijksweg N3 en overspant de Beneden-Merwede tussen Papendrecht en Dordrecht. De brug bestaat uit een boogbrug en een aangebouwde beweegbare basculebrug. De totale overspanning is veel groter dan de rivier breed is omdat hij ook boven de 1e Merwedehaven van Dordrecht voert. De brug telt 2x2 rijstroken en aan de Oostzijde een voorziening voor langzaam verkeer aan de buitenkant van de brug en kent een totale overspanning van 1.032 meter en een hoofdoverspanning van 203 meter. De Merwedebrug is op 23 september 1967 opengesteld voor het verkeer en is één van de laatste boogbruggen in deze karakteristieke vorm die is gebouwd in Nederland. De Merwedebrug is één van drie oeververbindingen tussen Dordrecht en de Noordelijke aangrenzende gemeenten. Set van 12 opnames.
Trefwoorden
Papendrecht | Merwedebrug | stalen | boogbrug | rijksweg | N3 | Beneden | Merwede | Dordrecht | brug | basculebrug | rivier | Merwedehaven | Oostzijde | voorziening | langzaam | verkeer | buitenkant | meter | vorm | Nederland |
Datum
10-2-1967
Inventaris nr.
24316-001
Omschrijving
Papendrecht. De Merwedebrug is uitgevoerd als een stalen boogbrug, gelegen in de rijksweg N3 en overspant de Beneden-Merwede tussen Papendrecht en Dordrecht. De brug bestaat uit een boogbrug en een aangebouwde beweegbare basculebrug. De totale overspanning is veel groter dan de rivier breed is omdat hij ook boven de 1e Merwedehaven van Dordrecht voert. De brug telt 2x2 rijstroken en aan de Oostzijde een voorziening voor langzaam verkeer aan de buitenkant van de brug en kent een totale overspanning van 1.032 meter en een hoofdoverspanning van 203 meter. De Merwedebrug is op 23 september 1967 opengesteld voor het verkeer en is één van de laatste boogbruggen in deze karakteristieke vorm die is gebouwd in Nederland. De Merwedebrug is één van drie oeververbindingen tussen Dordrecht en de Noordelijke aangrenzende gemeenten. Set van 12 opnames.
Trefwoorden
Papendrecht | Merwedebrug | stalen | boogbrug | rijksweg | N3 | Beneden | Merwede | Dordrecht | brug | basculebrug | rivier | Merwedehaven | Oostzijde | voorziening | langzaam | verkeer | buitenkant | meter | vorm | Nederland |
Datum
10-2-1967
Inventaris nr.
24110-007
Omschrijving
De Haringvlietdam is het zesde bouwwerk van de Deltawerken. De dam sluit het Haringvliet af en ligt tussen Voorne-Putten (noord) en Goeree-Overflakkee (zuid). Omdat de rivieren Rijn en Maas in het Haringvliet uitkomen, kon het Haringvliet niet zonder meer worden afgesloten. Er werd daarom gekozen voor de aanleg van een spuisluizencomplex met een lengte van ongeveer een kilometer, dat per seconde circa 25.000 kubieke meter water kan doorlaten.
Om het sluizencomplex te kunnen bouwen, is een gedeelte van de monding van het Haringvliet tijdelijk ingepolderd. In deze bouwpolder is het volledige sluizencomplex tot stand gekomen. In november 1958 begonnen de heiwerkzaamheden voor de aanleg van het sluizencomplex. In totaal gingen 22.300 heipalen de grond in. Toen in 1961 de heipalen in de grond zaten, werd begonnen met het bouwen van de spuisluizen. Pas toen deze klaar waren (1966), werd de polder verwijderd en de dam gemaakt. Hierbij werd gebruikgemaakt van de kabelbaantechniek, die eerder was gebruikt bij de aanleg van de Grevelingendam. In 1970 was de Haringvlietdam gereed. Op 15 november 1971 opende Koningin Juliana met minister Willem Drees jr. Van Verkeer en Waterstaat de Haringvlietdam.
De dam is 5 kilometer lang en 56 meter breed. Hij heeft in totaal 17 sluizen die ieder 56, 5 meter breed zijn. Jaarlijks wordt 30 miljard m3 water gespuid. Set van 14 opnames.
Om het sluizencomplex te kunnen bouwen, is een gedeelte van de monding van het Haringvliet tijdelijk ingepolderd. In deze bouwpolder is het volledige sluizencomplex tot stand gekomen. In november 1958 begonnen de heiwerkzaamheden voor de aanleg van het sluizencomplex. In totaal gingen 22.300 heipalen de grond in. Toen in 1961 de heipalen in de grond zaten, werd begonnen met het bouwen van de spuisluizen. Pas toen deze klaar waren (1966), werd de polder verwijderd en de dam gemaakt. Hierbij werd gebruikgemaakt van de kabelbaantechniek, die eerder was gebruikt bij de aanleg van de Grevelingendam. In 1970 was de Haringvlietdam gereed. Op 15 november 1971 opende Koningin Juliana met minister Willem Drees jr. Van Verkeer en Waterstaat de Haringvlietdam.
De dam is 5 kilometer lang en 56 meter breed. Hij heeft in totaal 17 sluizen die ieder 56, 5 meter breed zijn. Jaarlijks wordt 30 miljard m3 water gespuid. Set van 14 opnames.
Trefwoorden
aanleg | afgesloten | bouwen | bouwwerk | dam | deltawerken | gedeelte | Goeree | Grevelingendam | grond | Haringvliet | Haringvlietdam | heipalen | Juliana | Koningin | kunnen | Maas | meer | meter | minister | monding | polder | Putten | Rijn | Sluizen | sluizencomplex | stand | Tijdelijk | verkeer | Voorne | water | waterstaat | zuid
Datum
3-3-1967