Inventaris nr.
22236-009
Omschrijving
Aanleg brug in RW20 bij Nieuwerkerk aan de IJssel.
Plaatsnaam : Nieuwerkerk aan de IJssel.
Technische gegevens: zwart/wit negatief 6x9.
Trefwoorden
aanleg | brug | IJssel | Nieuwerkerk | RW20 | Wit
Datum
13-11-1980
Inventaris nr.
22236-017
Omschrijving
Aanleg brug in RW20 bij Nieuwerkerk aan de IJssel.
Plaatsnaam : Nieuwerkerk aan de IJssel.
Technische gegevens: zwart/wit negatief 6x9.
Trefwoorden
aanleg | brug | IJssel | Nieuwerkerk | RW20 | Wit
Datum
13-11-1980
Inventaris nr.
22236-027
Omschrijving
Aanleg brug in RW20 bij Nieuwerkerk aan de IJssel.
Plaatsnaam : Nieuwerkerk aan de IJssel.
Technische gegevens: zwart/wit negatief 6x9.
Trefwoorden
aanleg | brug | IJssel | Nieuwerkerk | RW20 | Wit
Datum
13-11-1980
Inventaris nr.
22236-030
Omschrijving
Aanleg brug in RW20 bij Nieuwerkerk aan de IJssel.
Plaatsnaam : Nieuwerkerk aan de IJssel.
Technische gegevens: zwart/wit negatief 6x9.
Trefwoorden
aanleg | brug | IJssel | Nieuwerkerk | RW20 | Wit
Datum
13-11-1980
Inventaris nr.
LT148
Omschrijving
Aanleg Rijksweg A27, Amelisweerd/Mereveld. Aanvoer vlies. Dit vlies wordt op de bodem van het wegvak geplaatst om grondwater tegen te gaan. Het vlies wordt in rollen aangebracht en ter pleke in de juiste vorm aan elkaar gelast.Afkoppelen trekbalk en bevestigen vlies aan het viaduct.
Trefwoorden
Aanleg | Rijksweg | A27 | Amelisweerd | vlies | bodem | wegvak | grondwater | gaan | vorm | viaduct |
Datum
1-1-1980
Inventaris nr.
LT147
Omschrijving
Aanleg Rijksweg A27, Amelisweerd/Mereveld. Aanvoer vlies. Dit vlies wordt op de bodem van het wegvak geplaatst om grondwater tegen te gaan. Het vlies wordt in rollen aangebracht en ter pleke in de juiste vorm aan elkaar gelast.Afkoppelen trekbalk en bevestigen vlies aan het viaduct.
Trefwoorden
Aanleg | Rijksweg | A27 | Amelisweerd | vlies | bodem | wegvak | grondwater | gaan | vorm | viaduct |
Datum
1-1-1980
Inventaris nr.
1148-002
Omschrijving
Op 25 februari 1989 is minister Smit-Kroes van Verkeer en Waterstaat, samen met burgemeester Bram Peper van Rotterdam aanwezig bij het invaren van de Tweede Van Brienenoordbrug.
Trefwoorden
minister | Smit | Kroes | Verkeer | Waterstaat | burgemeester | Rotterdam | aanwezig | invaren | Tweede | Brienenoordbrug |
Datum
25-2-1980
Inventaris nr.
Dl_057-008
Omschrijving
HOOGWATER 1980; BRUG WELL.
Trefwoorden
brug | hoogwater | Well
Datum
1-1-1980
Inventaris nr.
Compartimenteringsdammen. Ongemonteerd. Ruw materiaal. 17'-52'
Omschrijving
Het besluit om een open kering in de Oosterschelde te bouwen, had een aantal gevolgen. Bij een dam zou de getijdenwerking helemaal uitgeschakeld zijn geweest. Zonder ingrijpen zou de getijdenwerking geheel bewaard zijn gebleven. Door de bouw van de stormvloedkering boette eb en vloed toch aan kracht in. De getijde NAM met een kwart af. Dat betekende dat op veel plaatsen rond de Oosterschelde schorren droog vielen, terwijl ze anders bij vloed altijd onderliepen. Om het waterpeil te verhogen werd besloten de Oosterschelde verkleinen.
De Oosterschelde moest in 'compartimenten' opgedeeld worden. De dammen die daarvoor ontworpen waren, werden daarom compartimenteringswerken genoemd. Het zijn de Philipsdam (tussen de Grevelingendam en Sint Philipsland), de Oesterdam (tussen Tholen en Zuid-Beveland), de Markiezaatskade (tussen Zuid-Beveland en Noord-Brabant) en het Bathse spuikanaal een spuisluis door Zuid-Beveland. De afgesloten Wateren (het Krammer, Volkerak, Zoommeer en Markiezaatsmeer) werden daardoor zoet.
Naast het verkleinen van de Oosterschelde hadden de dammen ook de functie om een stabiel waterpeil in de Schelde-Rijnverbinding te garanderen. Dat waren Nederland en Belgiƫ in 1968 overeengekomen. Een goede verbinding was van groot belang voor de bereikbaarheid van de Antwerpse haven. Verder speelden de dammen een rol bij de waterbeheersing en het milieubeheer van bijvoorbeeld West-Brabant. Door zoete Randmeren te creƫren, kwam er water beschikbaar voor de landbouw, die lange tijd door verzilting geplaagd was. In deze opNAMes.
OpNAMes van de Schelde-Rijnverbinding met de vaste bruggen. Scheepvaart op het kanaal.
De Oosterschelde moest in 'compartimenten' opgedeeld worden. De dammen die daarvoor ontworpen waren, werden daarom compartimenteringswerken genoemd. Het zijn de Philipsdam (tussen de Grevelingendam en Sint Philipsland), de Oesterdam (tussen Tholen en Zuid-Beveland), de Markiezaatskade (tussen Zuid-Beveland en Noord-Brabant) en het Bathse spuikanaal een spuisluis door Zuid-Beveland. De afgesloten Wateren (het Krammer, Volkerak, Zoommeer en Markiezaatsmeer) werden daardoor zoet.
Naast het verkleinen van de Oosterschelde hadden de dammen ook de functie om een stabiel waterpeil in de Schelde-Rijnverbinding te garanderen. Dat waren Nederland en Belgiƫ in 1968 overeengekomen. Een goede verbinding was van groot belang voor de bereikbaarheid van de Antwerpse haven. Verder speelden de dammen een rol bij de waterbeheersing en het milieubeheer van bijvoorbeeld West-Brabant. Door zoete Randmeren te creƫren, kwam er water beschikbaar voor de landbouw, die lange tijd door verzilting geplaagd was. In deze opNAMes.
OpNAMes van de Schelde-Rijnverbinding met de vaste bruggen. Scheepvaart op het kanaal.
Trefwoorden
aardolie | afgesloten | België | Beveland | bewaard | bouw | bouwen | Brabant | bruggen | dam | droog | eb | geheel | Grevelingendam | groot | haven | kanaal | kering | Krammer | landbouw | Markiezaatskade | Markiezaatsmeer | materiaal | NAM | nederland | Nederlandse | Noord Brabant | Oesterdam | Oosterschelde | open | Philipsdam | Philipsland | plaatsen | Randmeren | rol | scheepvaart | Schelde | Sint Philipsland | spuikanaal | spuisluis | stormvloedkering | Tholen | verbinding | vloed | Volkerak | water | waterbeheersing | Wateren | waterpeil | west | West Brabant | zoet | Zoommeer | zuid | Zuid Beveland
Datum
1-6-1980
Inventaris nr.
Kanaal door Walcheren
Omschrijving
Draaibrug Middelburg, recreatievaart.
Trefwoorden
draaibrug | kanaal | Middelburg | recreatievaart | Walcheren
Datum
1-1-1980