Inventaris nr.
25346-002
Omschrijving
De Philipsdam is een onderdeel van de Deltawerken. Met de bouw van de Philipsdam werden Krammer en Volkerak afgesloten van de Oosterschelde. De Philipsdam loopt van de Grevelingendam naar Sint.
Philipsland. De bouw van de Philipsdam begon eind 1976 met de bouw van een werkeiland op de Plaat van Vliet. Daarna werd begonnen met het bouwen van sluizen voor de binnenvaart en de pleziervaart. In 1983 was het sluizencomplex (de Krammersluizen) gereed, maar pas op 2 februari 1987, toen ook de dam af was, zou het officieel geopend worden. De sluizen zijn technisch ingewikkeld, omdat ze moeten voorkomen dat er een uitwisseling plaatsvindt van het zoete water van het Volkerak en het zoute water van de Oosterschelde. De sluizen werken daarom zodanig, dat er bij het sluizen geen zout water in het Volkerak kan stromen en slechts een beetje zoet water in de Oosterschelde. Hiertoe maken de sluizen gebruik van het principe dat zout water zwaarder is dan.
Zoet water en dus dat zoet water op zout water drijft. Door een ingewikkeld stelsel van buizen en pompen wordt zout water van onderen afgezogen of wordt van boven zoet water afgezogen, afhankelijk van de bestemming van het schip. De sluizen zijn 280 meter lang en 24 meter breed.l. Set van 2 opnames.
Philipsland. De bouw van de Philipsdam begon eind 1976 met de bouw van een werkeiland op de Plaat van Vliet. Daarna werd begonnen met het bouwen van sluizen voor de binnenvaart en de pleziervaart. In 1983 was het sluizencomplex (de Krammersluizen) gereed, maar pas op 2 februari 1987, toen ook de dam af was, zou het officieel geopend worden. De sluizen zijn technisch ingewikkeld, omdat ze moeten voorkomen dat er een uitwisseling plaatsvindt van het zoete water van het Volkerak en het zoute water van de Oosterschelde. De sluizen werken daarom zodanig, dat er bij het sluizen geen zout water in het Volkerak kan stromen en slechts een beetje zoet water in de Oosterschelde. Hiertoe maken de sluizen gebruik van het principe dat zout water zwaarder is dan.
Zoet water en dus dat zoet water op zout water drijft. Door een ingewikkeld stelsel van buizen en pompen wordt zout water van onderen afgezogen of wordt van boven zoet water afgezogen, afhankelijk van de bestemming van het schip. De sluizen zijn 280 meter lang en 24 meter breed.l. Set van 2 opnames.
Trefwoorden
afgesloten | bouw | bouwen | buizen | dam | deltawerken | Eind | Grevelingendam | Krammer | maar | maken | meter | onderdeel | Oosterschelde | Philipsdam | Philipsland | plaat | pleziervaart | pompen | schip | Sluizen | sluizencomplex | technisch | Vliet | Volkerak | water | werkeiland | zoet | zout
Datum
8-2-1982
Inventaris nr.
25346-001
Omschrijving
De Philipsdam is een onderdeel van de Deltawerken. Met de bouw van de Philipsdam werden Krammer en Volkerak afgesloten van de Oosterschelde. De Philipsdam loopt van de Grevelingendam naar Sint.
Philipsland. De bouw van de Philipsdam begon eind 1976 met de bouw van een werkeiland op de Plaat van Vliet. Daarna werd begonnen met het bouwen van sluizen voor de binnenvaart en de pleziervaart. In 1983 was het sluizencomplex (de Krammersluizen) gereed, maar pas op 2 februari 1987, toen ook de dam af was, zou het officieel geopend worden. De sluizen zijn technisch ingewikkeld, omdat ze moeten voorkomen dat er een uitwisseling plaatsvindt van het zoete water van het Volkerak en het zoute water van de Oosterschelde. De sluizen werken daarom zodanig, dat er bij het sluizen geen zout water in het Volkerak kan stromen en slechts een beetje zoet water in de Oosterschelde. Hiertoe maken de sluizen gebruik van het principe dat zout water zwaarder is dan.
Zoet water en dus dat zoet water op zout water drijft. Door een ingewikkeld stelsel van buizen en pompen wordt zout water van onderen afgezogen of wordt van boven zoet water afgezogen, afhankelijk van de bestemming van het schip. De sluizen zijn 280 meter lang en 24 meter breed.l. Set van 2 opnames.
Philipsland. De bouw van de Philipsdam begon eind 1976 met de bouw van een werkeiland op de Plaat van Vliet. Daarna werd begonnen met het bouwen van sluizen voor de binnenvaart en de pleziervaart. In 1983 was het sluizencomplex (de Krammersluizen) gereed, maar pas op 2 februari 1987, toen ook de dam af was, zou het officieel geopend worden. De sluizen zijn technisch ingewikkeld, omdat ze moeten voorkomen dat er een uitwisseling plaatsvindt van het zoete water van het Volkerak en het zoute water van de Oosterschelde. De sluizen werken daarom zodanig, dat er bij het sluizen geen zout water in het Volkerak kan stromen en slechts een beetje zoet water in de Oosterschelde. Hiertoe maken de sluizen gebruik van het principe dat zout water zwaarder is dan.
Zoet water en dus dat zoet water op zout water drijft. Door een ingewikkeld stelsel van buizen en pompen wordt zout water van onderen afgezogen of wordt van boven zoet water afgezogen, afhankelijk van de bestemming van het schip. De sluizen zijn 280 meter lang en 24 meter breed.l. Set van 2 opnames.
Trefwoorden
afgesloten | bouw | bouwen | buizen | dam | deltawerken | Eind | Grevelingendam | Krammer | maar | maken | meter | onderdeel | Oosterschelde | Philipsdam | Philipsland | plaat | pleziervaart | pompen | schip | Sluizen | sluizencomplex | technisch | Vliet | Volkerak | water | werkeiland | zoet | zout
Datum
8-2-1982
Inventaris nr.
25342-017
Omschrijving
De stormvloedkering in de Oosterschelde was zo'n grootschalig en specialistisch project dat bij de bouw ervan een geheel nieuwe aanpak nodig was. De zeebodem moest geschikt worden gemaakt om als.
Stabiele ondergrond te fungeren voor het enorme bouwwerk. Ook was het een secure klus om ervoor te zorgen dat de 62 stalen schuiven soepel konden bewegen tussen de 65 betonnen pijlers.
Speciaal voor dit project werd een aparte combinatie van grote Nederlandse aannemers gevormd, de Oosterschelde Stormvloedkering Bouwcombinatie. Tijdens de bouw werden uiterst geavanceerde.
Methodes en middelen gebruikt.
In het kader van de oorspronkelijke plannen om een dam te bouwen, waren de ondiepe gedeelten in de Oosterscheldemonding al vanaf begin jaren zeventig opgehoogd tot werkeilanden (de Neeltje Jans.
En Noordland). De meeste onderdelen van de kering, zoals de pijlers, de dorpelbalken en de funderingsmatten, werden daar gebouwd, en pas later naar hun plek getransporteerd.
Om de kering een stevige ondergrond te geven, werd slib weggebaggerd van de zeebodem en vervangen door zand. Met een speciaal gebouwd 'verdichtingschip' de Mytilus werden vier enorme stalen.
Trilpijpen in de bodem gestoken die de zandkorrels tot op vijftien meter diepte dicht opeen trilden.
Bovenop de stevige zandlaag werden kunststof matten gelegd, gevuld met zand en grind. Dit was om te voorkomen dat zandkorrels onder de pijlers zouden wegspoelen, en om ervoor te zorgen dat de.
Pijlers op een zo egaal mogelijke ondergrond op de Oosterscheldebodem konden staan. Zo kwam er dwars door de Oosterscheldemonding, over een stuk zeebodem van 200 meter breed, een vlak tapijt te.
Liggen waarop de pijlers geplaatst konden worden.
De bouw van één pijler duurde bijna anderhalf jaar. Om de twee weken werd aan een nieuwe pijler begonnen. Toen alle pijlers af waren liet men het bouwdok vol met water lopen. Twee schepen zorgden.
Ervoor dat de pijlers op de juiste plek kwamen te staan. Het schip 'Ostrea' sleepte de gigantische pijler uit het bouwdok en voer er mee naar de ponton 'Macoma' in de stroomgeul, waar de pijler.
Tot op enkele centimeters nauwkeurig op de matten werd geplaatst.
De ruimte tussen de pijlervoet en de funderingsmatten werd gevuld met een mengsel van zand, cement en water om de pijlers volledig op de fundering te laten aansluiten. Vervolgens werd het.
Onderste deel van de holle pijler gevuld met zand, en werd de pijlervoet ingepakt in een drempel van brokken natuursteen.
De laatste fase van de bouw bestond uit het aanbrengen van de verkeerskokers, de hamerstukken op de pijlers, de schuiven, de dorpelbalken en de bovenbalken. De stalen schuiven van de.
Stormvloedkering werden aan de hamerstukken tussen de pijlers gehangen. De holle betonnen verkeerskokers werden op de pijlers gelegd. Later zou daar de weg overheen komen. Binnen de kokers werd.
De aandrijvings- en bedieningsapparatuur voor de schuiven opgesteld.Op 4 oktober 1986 werd de kering officieel geopend door koningin Beatrix. Set van 17 opnames.
Stabiele ondergrond te fungeren voor het enorme bouwwerk. Ook was het een secure klus om ervoor te zorgen dat de 62 stalen schuiven soepel konden bewegen tussen de 65 betonnen pijlers.
Speciaal voor dit project werd een aparte combinatie van grote Nederlandse aannemers gevormd, de Oosterschelde Stormvloedkering Bouwcombinatie. Tijdens de bouw werden uiterst geavanceerde.
Methodes en middelen gebruikt.
In het kader van de oorspronkelijke plannen om een dam te bouwen, waren de ondiepe gedeelten in de Oosterscheldemonding al vanaf begin jaren zeventig opgehoogd tot werkeilanden (de Neeltje Jans.
En Noordland). De meeste onderdelen van de kering, zoals de pijlers, de dorpelbalken en de funderingsmatten, werden daar gebouwd, en pas later naar hun plek getransporteerd.
Om de kering een stevige ondergrond te geven, werd slib weggebaggerd van de zeebodem en vervangen door zand. Met een speciaal gebouwd 'verdichtingschip' de Mytilus werden vier enorme stalen.
Trilpijpen in de bodem gestoken die de zandkorrels tot op vijftien meter diepte dicht opeen trilden.
Bovenop de stevige zandlaag werden kunststof matten gelegd, gevuld met zand en grind. Dit was om te voorkomen dat zandkorrels onder de pijlers zouden wegspoelen, en om ervoor te zorgen dat de.
Pijlers op een zo egaal mogelijke ondergrond op de Oosterscheldebodem konden staan. Zo kwam er dwars door de Oosterscheldemonding, over een stuk zeebodem van 200 meter breed, een vlak tapijt te.
Liggen waarop de pijlers geplaatst konden worden.
De bouw van één pijler duurde bijna anderhalf jaar. Om de twee weken werd aan een nieuwe pijler begonnen. Toen alle pijlers af waren liet men het bouwdok vol met water lopen. Twee schepen zorgden.
Ervoor dat de pijlers op de juiste plek kwamen te staan. Het schip 'Ostrea' sleepte de gigantische pijler uit het bouwdok en voer er mee naar de ponton 'Macoma' in de stroomgeul, waar de pijler.
Tot op enkele centimeters nauwkeurig op de matten werd geplaatst.
De ruimte tussen de pijlervoet en de funderingsmatten werd gevuld met een mengsel van zand, cement en water om de pijlers volledig op de fundering te laten aansluiten. Vervolgens werd het.
Onderste deel van de holle pijler gevuld met zand, en werd de pijlervoet ingepakt in een drempel van brokken natuursteen.
De laatste fase van de bouw bestond uit het aanbrengen van de verkeerskokers, de hamerstukken op de pijlers, de schuiven, de dorpelbalken en de bovenbalken. De stalen schuiven van de.
Stormvloedkering werden aan de hamerstukken tussen de pijlers gehangen. De holle betonnen verkeerskokers werden op de pijlers gelegd. Later zou daar de weg overheen komen. Binnen de kokers werd.
De aandrijvings- en bedieningsapparatuur voor de schuiven opgesteld.Op 4 oktober 1986 werd de kering officieel geopend door koningin Beatrix. Set van 17 opnames.
Trefwoorden
aanbrengen | Beatrix | begin | betonnen | bodem | bouw | bouwdok | bouwen | bouwwerk | Cement | combinatie | dam | deel | dicht | diepte | drempel | Egaal | enorme | fase | fundering | geheel | gelegd | grind | grote | hun | ingepakt | kering | Koningin | kunststof | laten | lopen | Macoma | meter | Mytilus | natuursteen | Nederlandse | Neeltje | Nieuwe | Noordland | ondergrond | Oosterschelde | Oosterscheldemonding | Ostrea | pijler | Pijlers | pijlervoet | ponton | project | ruimte | schepen | schip | schuiven | slib | stalen | stormvloedkering | stroomgeul | vol | volledig | water | weg | zand | zandlaag
Datum
23-3-1982
Inventaris nr.
25338-021
Omschrijving
Aanleg Stichtse brug. De Stichtse Brug is een brug in Nederland, gelegen in de autosnelweg A27. De brug overspant het kanaal tussen het Gooimeer in het Westen en het Eemmeer in het Oosten en heeft een lengte van circa 325 meter. De brug ligt ten Oosten van Almere en ten Noordoosten van Huizen. Set van 13 opnames.
Trefwoorden
A27 | aanleg | Almere | autosnelweg | brug | Eemmeer | Gooimeer | Huizen | kanaal | meter | nederland | Stichtse
Datum
16-3-1982
Inventaris nr.
25338-016
Omschrijving
Aanleg Stichtse brug. De Stichtse Brug is een brug in Nederland, gelegen in de autosnelweg A27. De brug overspant het kanaal tussen het Gooimeer in het Westen en het Eemmeer in het Oosten en heeft een lengte van circa 325 meter. De brug ligt ten Oosten van Almere en ten Noordoosten van Huizen. Set van 13 opnames.
Trefwoorden
A27 | aanleg | Almere | autosnelweg | brug | Eemmeer | Gooimeer | Huizen | kanaal | meter | nederland | Stichtse
Datum
16-3-1982
Inventaris nr.
Het zelfrichtende reddingvlot Viking. Master. Gemonteerd. 21'-49'. Nederlands commentaar
Omschrijving
Het zelfrichtende reddingvlot Viking. In een demonstratie op de Noordzee geeft een schip van de Koninklijke Marine een demonstratie in het gebruik van een reddingvlot, de Viking.
Trefwoorden
demonstratie | Marine | Noordzee | schip
Datum
1-1-1982
Inventaris nr.
Sluizencomplex Philipsdam. Ruw materiaal. Ongemonteerd. 18'- 15'
Omschrijving
Op een kunstmatig eiland in het Krammer wordt een schutSluizencomplex gebouwd voor binnenvaart en recreatievaart. Twee sluizen, geschikt voor vierbaks duwvaart. Het complex is uitgerust met een zout/zoet scheidingssysteem om te voorkomen dat tijdens het schutten grote hoeveelheden zout water uit de Oosterschelde op het zoete randmeer zou komen. Bij dit vernuftige systeem wordt enerzijds gebruik gemaakt van het feit dat zout water zwaarder is dan zoet en anderzijds wordt het water dat in de sluizen terecht komt teruggevoerd naar de plaats waar het hoort. In deze opnames: het complex bijna gereed, maar nog zonder water: de bodem van het complex wordt afgewerkt met grote keien. Opbouw van de verkeersbrug die over het complex gaat lopen. De sluis zelf zoals hij/zij er nu (droog) bij ligt.
Trefwoorden
bodem | complex | droog | duwvaart | eiland | gaat | grote | Krammer | kunstmatig | lopen | maar | materiaal | Oosterschelde | opbouw | Philipsdam | plaats | recreatievaart | schutten | sluis | Sluizen | sluizencomplex | systeem | verkeersbrug | water | zoet | zout
Datum
14-12-1982
Inventaris nr.
Sluizencomplex Philipsdam. Ruw materiaal. Ongemonteerd. 01'- 57'
Omschrijving
Op een kunstmatig eiland in het Krammer wordt een schutSluizencomplex gebouwd voor binnenvaart en recreatievaart. Twee sluizen, geschikt voor vierbaks duwvaart. Het complex is uitgerust met een zout/zoet scheidingssysteem om te voorkomen dat tijdens het schutten grote hoeveelheden zout water uit de Oosterschelde op het zoete randmeer zou komen. Bij dit vernuftige systeem wordt enerzijds gebruik gemaakt van het feit dat zout water zwaarder is dan zoet en anderzijds wordt het water dat in de sluizen terecht komt teruggevoerd naar de plaats waar het hoort. In deze opnames: het complex bijna gereed, maar nog zonder water: bodemstructuur goed te zien.
Trefwoorden
complex | duwvaart | eiland | grote | Krammer | kunstmatig | maar | materiaal | Oosterschelde | Philipsdam | plaats | recreatievaart | schutten | Sluizen | sluizencomplex | systeem | water | zoet | zout
Datum
14-12-1982
Inventaris nr.
Sluizencomplex Philipsdam. Ruw materiaal. Ongemonteerd. 02'- 05'
Omschrijving
Op een kunstmatig eiland in het Krammer wordt een schutSluizencomplex gebouwd voor binnenvaart en recreatievaart. Twee sluizen, geschikt voor vierbaks duwvaart. Het complex is uitgerust met een zout/zoet scheidingssysteem om te voorkomen dat tijdens het schutten grote hoeveelheden zout water uit de Oosterschelde op het zoete randmeer zou komen. Bij dit vernuftige systeem wordt enerzijds gebruik gemaakt van het feit dat zout water zwaarder is dan zoet en anderzijds wordt het water dat in de sluizen terecht komt teruggevoerd naar de plaats waar het hoort. In deze opnames: Op een maquette zijn de sluizen en het ingewikkelde gangenstelsel goed te zien.
Trefwoorden
complex | duwvaart | eiland | grote | Krammer | kunstmatig | maquette | materiaal | Oosterschelde | Philipsdam | plaats | recreatievaart | schutten | Sluizen | sluizencomplex | systeem | water | zoet | zout
Datum
1-4-1982
Inventaris nr.
Sluizencomplex Philipsdam. Ruw materiaal. Ongemonteerd. 14'- 52'
Omschrijving
Op een kunstmatig eiland in het Krammer wordt een schutSluizencomplex gebouwd voor binnenvaart en recreatievaart. Twee sluizen, geschikt voor vierbaks duwvaart. Het complex is uitgerust met een zout/zoet scheidingssysteem om te voorkomen dat tijdens het schutten grote hoeveelheden zout water uit de Oosterschelde op het zoete randmeer zou komen. Bij dit vernuftige systeem wordt enerzijds gebruik gemaakt van het feit dat zout water zwaarder is dan zoet en anderzijds wordt het water dat in de sluizen terecht komt teruggevoerd naar de plaats waar het hoort. In deze opnames: de bouwwerkzaamheden aan de jachtsluis.
Trefwoorden
complex | duwvaart | eiland | grote | Krammer | kunstmatig | materiaal | Oosterschelde | Philipsdam | plaats | recreatievaart | schutten | Sluizen | sluizencomplex | systeem | water | zoet | zout
Datum
1-4-1982