Inventaris nr.
25343-016
Omschrijving
Amelisweert. Aanleg A27 in verdiepte wegligging. Set van 10 opnames.
Trefwoorden
A27 | aanleg | verdiepte
Datum
14-4-1982
Inventaris nr.
25343-012
Omschrijving
Amelisweert. Aanleg A27 in verdiepte wegligging. Set van 10 opnames.
Trefwoorden
A27 | aanleg | verdiepte
Datum
14-4-1982
Inventaris nr.
25342-017
Omschrijving
De stormvloedkering in de Oosterschelde was zo'n grootschalig en specialistisch project dat bij de bouw ervan een geheel nieuwe aanpak nodig was. De zeebodem moest geschikt worden gemaakt om als.
Stabiele ondergrond te fungeren voor het enorme bouwwerk. Ook was het een secure klus om ervoor te zorgen dat de 62 stalen schuiven soepel konden bewegen tussen de 65 betonnen pijlers.
Speciaal voor dit project werd een aparte combinatie van grote Nederlandse aannemers gevormd, de Oosterschelde Stormvloedkering Bouwcombinatie. Tijdens de bouw werden uiterst geavanceerde.
Methodes en middelen gebruikt.
In het kader van de oorspronkelijke plannen om een dam te bouwen, waren de ondiepe gedeelten in de Oosterscheldemonding al vanaf begin jaren zeventig opgehoogd tot werkeilanden (de Neeltje Jans.
En Noordland). De meeste onderdelen van de kering, zoals de pijlers, de dorpelbalken en de funderingsmatten, werden daar gebouwd, en pas later naar hun plek getransporteerd.
Om de kering een stevige ondergrond te geven, werd slib weggebaggerd van de zeebodem en vervangen door zand. Met een speciaal gebouwd 'verdichtingschip' de Mytilus werden vier enorme stalen.
Trilpijpen in de bodem gestoken die de zandkorrels tot op vijftien meter diepte dicht opeen trilden.
Bovenop de stevige zandlaag werden kunststof matten gelegd, gevuld met zand en grind. Dit was om te voorkomen dat zandkorrels onder de pijlers zouden wegspoelen, en om ervoor te zorgen dat de.
Pijlers op een zo egaal mogelijke ondergrond op de Oosterscheldebodem konden staan. Zo kwam er dwars door de Oosterscheldemonding, over een stuk zeebodem van 200 meter breed, een vlak tapijt te.
Liggen waarop de pijlers geplaatst konden worden.
De bouw van één pijler duurde bijna anderhalf jaar. Om de twee weken werd aan een nieuwe pijler begonnen. Toen alle pijlers af waren liet men het bouwdok vol met water lopen. Twee schepen zorgden.
Ervoor dat de pijlers op de juiste plek kwamen te staan. Het schip 'Ostrea' sleepte de gigantische pijler uit het bouwdok en voer er mee naar de ponton 'Macoma' in de stroomgeul, waar de pijler.
Tot op enkele centimeters nauwkeurig op de matten werd geplaatst.
De ruimte tussen de pijlervoet en de funderingsmatten werd gevuld met een mengsel van zand, cement en water om de pijlers volledig op de fundering te laten aansluiten. Vervolgens werd het.
Onderste deel van de holle pijler gevuld met zand, en werd de pijlervoet ingepakt in een drempel van brokken natuursteen.
De laatste fase van de bouw bestond uit het aanbrengen van de verkeerskokers, de hamerstukken op de pijlers, de schuiven, de dorpelbalken en de bovenbalken. De stalen schuiven van de.
Stormvloedkering werden aan de hamerstukken tussen de pijlers gehangen. De holle betonnen verkeerskokers werden op de pijlers gelegd. Later zou daar de weg overheen komen. Binnen de kokers werd.
De aandrijvings- en bedieningsapparatuur voor de schuiven opgesteld.Op 4 oktober 1986 werd de kering officieel geopend door koningin Beatrix. Set van 17 opnames.
Stabiele ondergrond te fungeren voor het enorme bouwwerk. Ook was het een secure klus om ervoor te zorgen dat de 62 stalen schuiven soepel konden bewegen tussen de 65 betonnen pijlers.
Speciaal voor dit project werd een aparte combinatie van grote Nederlandse aannemers gevormd, de Oosterschelde Stormvloedkering Bouwcombinatie. Tijdens de bouw werden uiterst geavanceerde.
Methodes en middelen gebruikt.
In het kader van de oorspronkelijke plannen om een dam te bouwen, waren de ondiepe gedeelten in de Oosterscheldemonding al vanaf begin jaren zeventig opgehoogd tot werkeilanden (de Neeltje Jans.
En Noordland). De meeste onderdelen van de kering, zoals de pijlers, de dorpelbalken en de funderingsmatten, werden daar gebouwd, en pas later naar hun plek getransporteerd.
Om de kering een stevige ondergrond te geven, werd slib weggebaggerd van de zeebodem en vervangen door zand. Met een speciaal gebouwd 'verdichtingschip' de Mytilus werden vier enorme stalen.
Trilpijpen in de bodem gestoken die de zandkorrels tot op vijftien meter diepte dicht opeen trilden.
Bovenop de stevige zandlaag werden kunststof matten gelegd, gevuld met zand en grind. Dit was om te voorkomen dat zandkorrels onder de pijlers zouden wegspoelen, en om ervoor te zorgen dat de.
Pijlers op een zo egaal mogelijke ondergrond op de Oosterscheldebodem konden staan. Zo kwam er dwars door de Oosterscheldemonding, over een stuk zeebodem van 200 meter breed, een vlak tapijt te.
Liggen waarop de pijlers geplaatst konden worden.
De bouw van één pijler duurde bijna anderhalf jaar. Om de twee weken werd aan een nieuwe pijler begonnen. Toen alle pijlers af waren liet men het bouwdok vol met water lopen. Twee schepen zorgden.
Ervoor dat de pijlers op de juiste plek kwamen te staan. Het schip 'Ostrea' sleepte de gigantische pijler uit het bouwdok en voer er mee naar de ponton 'Macoma' in de stroomgeul, waar de pijler.
Tot op enkele centimeters nauwkeurig op de matten werd geplaatst.
De ruimte tussen de pijlervoet en de funderingsmatten werd gevuld met een mengsel van zand, cement en water om de pijlers volledig op de fundering te laten aansluiten. Vervolgens werd het.
Onderste deel van de holle pijler gevuld met zand, en werd de pijlervoet ingepakt in een drempel van brokken natuursteen.
De laatste fase van de bouw bestond uit het aanbrengen van de verkeerskokers, de hamerstukken op de pijlers, de schuiven, de dorpelbalken en de bovenbalken. De stalen schuiven van de.
Stormvloedkering werden aan de hamerstukken tussen de pijlers gehangen. De holle betonnen verkeerskokers werden op de pijlers gelegd. Later zou daar de weg overheen komen. Binnen de kokers werd.
De aandrijvings- en bedieningsapparatuur voor de schuiven opgesteld.Op 4 oktober 1986 werd de kering officieel geopend door koningin Beatrix. Set van 17 opnames.
Trefwoorden
aanbrengen | Beatrix | begin | betonnen | bodem | bouw | bouwdok | bouwen | bouwwerk | Cement | combinatie | dam | deel | dicht | diepte | drempel | Egaal | enorme | fase | fundering | geheel | gelegd | grind | grote | hun | ingepakt | kering | Koningin | kunststof | laten | lopen | Macoma | meter | Mytilus | natuursteen | Nederlandse | Neeltje | Nieuwe | Noordland | ondergrond | Oosterschelde | Oosterscheldemonding | Ostrea | pijler | Pijlers | pijlervoet | ponton | project | ruimte | schepen | schip | schuiven | slib | stalen | stormvloedkering | stroomgeul | vol | volledig | water | weg | zand | zandlaag
Datum
23-3-1982
Inventaris nr.
25338-021
Omschrijving
Aanleg Stichtse brug. De Stichtse Brug is een brug in Nederland, gelegen in de autosnelweg A27. De brug overspant het kanaal tussen het Gooimeer in het Westen en het Eemmeer in het Oosten en heeft een lengte van circa 325 meter. De brug ligt ten Oosten van Almere en ten Noordoosten van Huizen. Set van 13 opnames.
Trefwoorden
A27 | aanleg | Almere | autosnelweg | brug | Eemmeer | Gooimeer | Huizen | kanaal | meter | nederland | Stichtse
Datum
16-3-1982
Inventaris nr.
25338-016
Omschrijving
Aanleg Stichtse brug. De Stichtse Brug is een brug in Nederland, gelegen in de autosnelweg A27. De brug overspant het kanaal tussen het Gooimeer in het Westen en het Eemmeer in het Oosten en heeft een lengte van circa 325 meter. De brug ligt ten Oosten van Almere en ten Noordoosten van Huizen. Set van 13 opnames.
Trefwoorden
A27 | aanleg | Almere | autosnelweg | brug | Eemmeer | Gooimeer | Huizen | kanaal | meter | nederland | Stichtse
Datum
16-3-1982
Inventaris nr.
Live vanuit Zierikzee. Master. Gemonteerd. 44'-23'
Omschrijving
Een programma van de Vara, achter het Nieuws. Een praatprogramma live vanuit Zierikzee met voor- en tegenstanders van de Oosterscheldekering. Presentatie Joop van Zijl. Met minister van VenW, heer Zeevalking.
Trefwoorden
achter | minister | Nieuws Een | Oosterscheldekering | presentatie | programma | verkeer | waterstaat | Zeevalking | Zierikzee
Datum
1-1-1982
Inventaris nr.
De Stormvloedkering in de Oosterscheldemonding. Ruw materiaal. Ongemonteerd. 11'- 37'
Omschrijving
In het kader van de Deltawet moest ook de Oosterschelde worden afgesloten. Maar door veranderende inzichten wilde men de getijdenbeweging en het zoutgehalte in de Oosterschelde handhaven. Daarom werd gekozen voor een doorlaatbare dam, gebouwd op geprefabriceerde pijlerss. De dam kan bij hoge waterstanden worden afgesloten om zo het achterland te beschermen. In deze opnames: Roggeplaat, opbouw dam. Overgieten basaltblokken met heet aangevoerd asfalt.
Trefwoorden
afgesloten | asfalt | dam | heet | maar | materiaal | Oosterschelde | Oosterscheldemonding | opbouw | stormvloedkering | zoutgehalte
Datum
5-1-1982
Inventaris nr.
Verkeerssignalering op autosnelwegen. Master. Gemonteerd. 15'-16'. Nederlands Commentaar
Omschrijving
Een film over de toegepaste verkeerssignalering op autosnelwegen in Nederland. Het waarom van verkeerssignalering, de werking, het aanbrengen. Autoverkeer en snelwegen.
Trefwoorden
aanbrengen | film | nederland | verkeerssignalering
Datum
1-5-1982
Inventaris nr.
DWW_300061
Omschrijving
DWW 267_31 Rivierdijken, Lekdijk, linkeroever, Nieuw Lekkerland, uitlaatsluis bij Kinderdijk. (paal 160, kmr. 987, 7).
Trefwoorden
dienst | DWW | Kinderdijk | Lekdijk | linkeroever | Nieuw Lekkerland | paal | Waterbouwkunde | weg
Datum
15-9-1982
Inventaris nr.
DWW_100062
Omschrijving
DWW 189_17 Westerschelde, rechteroever, Borssele, polder De Baarland, plaats monstername, schade aan grasberm. Natuursteen glooiing: Vilvoordse steen, palenrij en basalt.
Trefwoorden
Baarland | basalt | Borssele | dienst | DWW | glooiing | natuursteen | palenrij | plaats | polder | rechteroever | schade | steen | Vilvoordse | Waterbouwkunde | weg | Westerschelde
Datum
28-4-1982