Inventaris nr.
25295-030
Omschrijving
Doorbaggeren Oosterscheldedijk bij Wemeldinge ten behoeve van verbreding Kanaal door Zuid-Beveland. Set van 61 opnames.
Trefwoorden
Beveland | kanaal | Oosterscheldedijk | verbreding | Wemeldinge | zuid | Zuid Beveland
Datum
21-9-1993
Inventaris nr.
25295-028
Omschrijving
Doorbaggeren Oosterscheldedijk bij Wemeldinge ten behoeve van verbreding Kanaal door Zuid-Beveland. Set van 61 opnames.
Trefwoorden
Beveland | kanaal | Oosterscheldedijk | verbreding | Wemeldinge | zuid | Zuid Beveland
Datum
21-9-1993
Inventaris nr.
25295-002
Omschrijving
Doorbaggeren Oosterscheldedijk bij Wemeldinge ten behoeve van verbreding Kanaal door Zuid-Beveland. Set van 61 opnames.
Trefwoorden
Beveland | kanaal | Oosterscheldedijk | verbreding | Wemeldinge | zuid | Zuid Beveland
Datum
21-9-1993
Inventaris nr.
05_SVK_De Vakwerkarmen
Omschrijving
De Vakwerkarmen.
De Maeslantkering is een stormvloedkering op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland.
De kering bestaat uit twee enorme deuren. De deuren zijn eigenlijk twee drijvende pontons die leeg naar hun plaats kunnen worden gebracht. Hier aangekomen laat men de deuren vol water lopen, zodat massieve barrières ontstaan. Als de kering weer open moet gaan, worden de deuren leeggepompt en worden ze naar buiten bewogen. Dan varen de deuren aan beide zijden weer in een soort droogdok met deur. De deur gaat dicht en het droogdok wordt leeggepompt. Zo worden de deuren dus droog bewaard, dit om corrosietechnische redenen.
Als de Maeslantkering gesloten wordt, zal Rotterdam beschermd worden tegen een hoge waterstand. Echter, een sluiting heeft ook tot gevolg dat één van de drukste waterwegen van Nederland volledig wordt afgesloten voor scheepvaart. Het spreekt vanzelf dat een sluiting niet zomaar kan plaatsvinden, maar dat er een scala van procedures aan voorafgaat.
Een computersysteem, Beslis en Ondersteunend Systeem (BOS) genaamd, berekent constant het verwachte waterniveau in de Nieuwe Waterweg. Wordt er een waterstand voorspeld van meer dan 2, 60 meter boven NAP in Rotterdam, dan gaat het systeem automatisch over tot de voorbereidende werkzaamheden voor een sluiting. Dit hoeft niet te betekenen dat de Maeslantkering werkelijk sluit. Deze moet gesloten zijn wanneer het peil van 3, 00 NAP is bereikt.
De belangrijkste onderdelen van de kering zijn de bolscharnieren.
De vakwerkarmen zijn voornamelijk een lust voor het oog. Hun functie is echter bescheiden: de krachten die tijdens de sluiting op de kerende wanden worden uitgeoefend worden doorgegeven aan bolscharnier. De bolscharnieren zijn de eigenlijke hoofdrolspelers. De beide scharnieren zorgen ervoor dat de deuren in alle richtingen kunnen bewegen, zowel horizontaal (bij het uitvaren) als verticaal (bij het afzinken). Daarnaast moeten de deuren bij ook kunnen meedeinen op de golven. Ten slotte moet het in staat zijn om de enorme waterdruk op de deuren over te brengen op de fundering. Het enige soort scharnier dat al deze bewegingen kan volgen, is een bolscharnier. Het is te vergelijken met een menselijk heup- of schoudergewricht. Die van de dam zijn echter tien meter in doorsnee en wegen 680 ton. De kogelgewrichten zijn gemaakt door Škoda in Tsjechie. Dit was de enige fabrikant die ze met de gewenste nauwkeurigheid kon fabriceren.
De bouw van de Maeslantkering begon in 1991. Op 10 mei 1997 werd de waterkering door koningin Beatrix officieel in gebruik gesteld.
De kosten van het project bedroegen ongeveer 1 miljard gulden, ofwel 450 miljoen euro.
Van Betacam-SP. Lengte 07'-25'.
De Maeslantkering is een stormvloedkering op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland.
De kering bestaat uit twee enorme deuren. De deuren zijn eigenlijk twee drijvende pontons die leeg naar hun plaats kunnen worden gebracht. Hier aangekomen laat men de deuren vol water lopen, zodat massieve barrières ontstaan. Als de kering weer open moet gaan, worden de deuren leeggepompt en worden ze naar buiten bewogen. Dan varen de deuren aan beide zijden weer in een soort droogdok met deur. De deur gaat dicht en het droogdok wordt leeggepompt. Zo worden de deuren dus droog bewaard, dit om corrosietechnische redenen.
Als de Maeslantkering gesloten wordt, zal Rotterdam beschermd worden tegen een hoge waterstand. Echter, een sluiting heeft ook tot gevolg dat één van de drukste waterwegen van Nederland volledig wordt afgesloten voor scheepvaart. Het spreekt vanzelf dat een sluiting niet zomaar kan plaatsvinden, maar dat er een scala van procedures aan voorafgaat.
Een computersysteem, Beslis en Ondersteunend Systeem (BOS) genaamd, berekent constant het verwachte waterniveau in de Nieuwe Waterweg. Wordt er een waterstand voorspeld van meer dan 2, 60 meter boven NAP in Rotterdam, dan gaat het systeem automatisch over tot de voorbereidende werkzaamheden voor een sluiting. Dit hoeft niet te betekenen dat de Maeslantkering werkelijk sluit. Deze moet gesloten zijn wanneer het peil van 3, 00 NAP is bereikt.
De belangrijkste onderdelen van de kering zijn de bolscharnieren.
De vakwerkarmen zijn voornamelijk een lust voor het oog. Hun functie is echter bescheiden: de krachten die tijdens de sluiting op de kerende wanden worden uitgeoefend worden doorgegeven aan bolscharnier. De bolscharnieren zijn de eigenlijke hoofdrolspelers. De beide scharnieren zorgen ervoor dat de deuren in alle richtingen kunnen bewegen, zowel horizontaal (bij het uitvaren) als verticaal (bij het afzinken). Daarnaast moeten de deuren bij ook kunnen meedeinen op de golven. Ten slotte moet het in staat zijn om de enorme waterdruk op de deuren over te brengen op de fundering. Het enige soort scharnier dat al deze bewegingen kan volgen, is een bolscharnier. Het is te vergelijken met een menselijk heup- of schoudergewricht. Die van de dam zijn echter tien meter in doorsnee en wegen 680 ton. De kogelgewrichten zijn gemaakt door Škoda in Tsjechie. Dit was de enige fabrikant die ze met de gewenste nauwkeurigheid kon fabriceren.
De bouw van de Maeslantkering begon in 1991. Op 10 mei 1997 werd de waterkering door koningin Beatrix officieel in gebruik gesteld.
De kosten van het project bedroegen ongeveer 1 miljard gulden, ofwel 450 miljoen euro.
Van Betacam-SP. Lengte 07'-25'.
Trefwoorden
aangekomen | afgesloten | afzinken | barrières | Beatrix | bewaard | bewogen | bolscharnier | Bos | bouw | buiten | computersysteem | dam | deur | deuren | dicht | drijvende | droog | droogdok | eigenlijk | enorme | euro | fundering | gaan | gaat | gebracht | gesloten | Golven | Hoek | Holland | hun | kering | kogelgewrichten | Koningin | kunnen | laat | leeg | leeggepompt | lopen | maar | Maeslantkering | massieve | meer | meter | moet | NAP | nederland | Nieuwe | Nieuwe Waterweg | oog | open | peil | plaats | pontons | project | Rotterdam | scharnier | scheepvaart | sluiting | soort | stormvloedkering | SVK | systeem | uitvaren | varen | verticaal | vol | volledig | water | waterkering | waterstand | Waterweg | weer | werkzaamheden | zijden
Datum
1-1-1993
Inventaris nr.
SVK_De Start_04
Omschrijving
De Maeslantkering is een stormvloedkering op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland.
De kering bestaat uit twee enorme deuren. De deuren zijn eigenlijk twee drijvende pontons die leeg naar hun plaats kunnen worden gebracht. Hier aangekomen laat men de deuren vol water lopen, zodat massieve barrières ontstaan. Als de kering weer open moet gaan, worden de deuren leeggepompt en worden ze naar buiten bewogen. Dan varen de deuren aan beide zijden weer in een soort droogdok met deur. De deur gaat dicht en het droogdok wordt leeggepompt. Zo worden de deuren dus droog bewaard, dit om corrosietechnische redenen.
Als de Maeslantkering gesloten wordt, zal Rotterdam beschermd worden tegen een hoge waterstand. Echter, een sluiting heeft ook tot gevolg dat één van de drukste waterwegen van Nederland volledig wordt afgesloten voor scheepvaart. Het spreekt vanzelf dat een sluiting niet zomaar kan plaatsvinden, maar dat er een scala van procedures aan voorafgaat.
Een computersysteem, Beslis en Ondersteunend Systeem (BOS) genaamd, berekent constant het verwachte waterniveau in de Nieuwe Waterweg. Wordt er een waterstand voorspeld van meer dan 2, 60 meter boven NAP in Rotterdam, dan gaat het systeem automatisch over tot de voorbereidende werkzaamheden voor een sluiting. Dit hoeft niet te betekenen dat de Maeslantkering werkelijk sluit. Deze moet gesloten zijn wanneer het peil van 3, 00 NAP is bereikt.
De belangrijkste onderdelen van de kering zijn de bolscharnieren.
De vakwerkarmen zijn voornamelijk een lust voor het oog. Hun functie is echter bescheiden: de krachten die tijdens de sluiting op de kerende wanden worden uitgeoefend worden doorgegeven aan bolscharnier. De bolscharnieren zijn de eigenlijke hoofdrolspelers. De beide scharnieren zorgen ervoor dat de deuren in alle richtingen kunnen bewegen, zowel horizontaal (bij het uitvaren) als verticaal (bij het afzinken). Daarnaast moeten de deuren bij ook kunnen meedeinen op de golven. Ten slotte moet het in staat zijn om de enorme waterdruk op de deuren over te brengen op de fundering. Het enige soort scharnier dat al deze bewegingen kan volgen, is een bolscharnier. Het is te vergelijken met een menselijk heup- of schoudergewricht. Die van de dam zijn echter tien meter in doorsnee en wegen 680 ton. De kogelgewrichten zijn gemaakt door Škoda in Tsjechie. Dit was de enige fabrikant die ze met de gewenste nauwkeurigheid kon fabriceren.
De bouw van de Maeslantkering begon in 1991. Op 10 mei 1997 werd de waterkering door koningin Beatrix officieel in gebruik gesteld.
De kosten van het project bedroegen ongeveer 1 miljard gulden, ofwel 450 miljoen euro.
Van Betacam-SP. Lengte 18'-15'.
De kering bestaat uit twee enorme deuren. De deuren zijn eigenlijk twee drijvende pontons die leeg naar hun plaats kunnen worden gebracht. Hier aangekomen laat men de deuren vol water lopen, zodat massieve barrières ontstaan. Als de kering weer open moet gaan, worden de deuren leeggepompt en worden ze naar buiten bewogen. Dan varen de deuren aan beide zijden weer in een soort droogdok met deur. De deur gaat dicht en het droogdok wordt leeggepompt. Zo worden de deuren dus droog bewaard, dit om corrosietechnische redenen.
Als de Maeslantkering gesloten wordt, zal Rotterdam beschermd worden tegen een hoge waterstand. Echter, een sluiting heeft ook tot gevolg dat één van de drukste waterwegen van Nederland volledig wordt afgesloten voor scheepvaart. Het spreekt vanzelf dat een sluiting niet zomaar kan plaatsvinden, maar dat er een scala van procedures aan voorafgaat.
Een computersysteem, Beslis en Ondersteunend Systeem (BOS) genaamd, berekent constant het verwachte waterniveau in de Nieuwe Waterweg. Wordt er een waterstand voorspeld van meer dan 2, 60 meter boven NAP in Rotterdam, dan gaat het systeem automatisch over tot de voorbereidende werkzaamheden voor een sluiting. Dit hoeft niet te betekenen dat de Maeslantkering werkelijk sluit. Deze moet gesloten zijn wanneer het peil van 3, 00 NAP is bereikt.
De belangrijkste onderdelen van de kering zijn de bolscharnieren.
De vakwerkarmen zijn voornamelijk een lust voor het oog. Hun functie is echter bescheiden: de krachten die tijdens de sluiting op de kerende wanden worden uitgeoefend worden doorgegeven aan bolscharnier. De bolscharnieren zijn de eigenlijke hoofdrolspelers. De beide scharnieren zorgen ervoor dat de deuren in alle richtingen kunnen bewegen, zowel horizontaal (bij het uitvaren) als verticaal (bij het afzinken). Daarnaast moeten de deuren bij ook kunnen meedeinen op de golven. Ten slotte moet het in staat zijn om de enorme waterdruk op de deuren over te brengen op de fundering. Het enige soort scharnier dat al deze bewegingen kan volgen, is een bolscharnier. Het is te vergelijken met een menselijk heup- of schoudergewricht. Die van de dam zijn echter tien meter in doorsnee en wegen 680 ton. De kogelgewrichten zijn gemaakt door Škoda in Tsjechie. Dit was de enige fabrikant die ze met de gewenste nauwkeurigheid kon fabriceren.
De bouw van de Maeslantkering begon in 1991. Op 10 mei 1997 werd de waterkering door koningin Beatrix officieel in gebruik gesteld.
De kosten van het project bedroegen ongeveer 1 miljard gulden, ofwel 450 miljoen euro.
Van Betacam-SP. Lengte 18'-15'.
Trefwoorden
aangekomen | afgesloten | afzinken | barrières | Beatrix | bewaard | bewogen | bolscharnier | Bos | bouw | buiten | computersysteem | dam | deur | deuren | dicht | drijvende | droog | droogdok | eigenlijk | enorme | euro | fundering | gaan | gaat | gebracht | gesloten | Golven | Hoek | Holland | hun | kering | kogelgewrichten | Koningin | kunnen | laat | leeg | leeggepompt | lopen | maar | Maeslantkering | massieve | meer | meter | moet | NAP | nederland | Nieuwe | Nieuwe Waterweg | oog | open | peil | plaats | pontons | project | Rotterdam | scharnier | scheepvaart | sluiting | soort | start | stormvloedkering | SVK | systeem | uitvaren | varen | verticaal | vol | volledig | water | waterkering | waterstand | Waterweg | weer | werkzaamheden | zijden
Datum
1-12-1993
Inventaris nr.
03_SVK_Stormvloedkering
Omschrijving
Stormvloedkering.
De Maeslantkering is een stormvloedkering op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland.
De kering bestaat uit twee enorme deuren. De deuren zijn eigenlijk twee drijvende pontons die leeg naar hun plaats kunnen worden gebracht. Hier aangekomen laat men de deuren vol water lopen, zodat massieve barrières ontstaan. Als de kering weer open moet gaan, worden de deuren leeggepompt en worden ze naar buiten bewogen. Dan varen de deuren aan beide zijden weer in een soort droogdok met deur. De deur gaat dicht en het droogdok wordt leeggepompt. Zo worden de deuren dus droog bewaard, dit om corrosietechnische redenen.
Als de Maeslantkering gesloten wordt, zal Rotterdam beschermd worden tegen een hoge waterstand. Echter, een sluiting heeft ook tot gevolg dat één van de drukste waterwegen van Nederland volledig wordt afgesloten voor scheepvaart. Het spreekt vanzelf dat een sluiting niet zomaar kan plaatsvinden, maar dat er een scala van procedures aan voorafgaat.
Een computersysteem, Beslis en Ondersteunend Systeem (BOS) genaamd, berekent constant het verwachte waterniveau in de Nieuwe Waterweg. Wordt er een waterstand voorspeld van meer dan 2, 60 meter boven NAP in Rotterdam, dan gaat het systeem automatisch over tot de voorbereidende werkzaamheden voor een sluiting. Dit hoeft niet te betekenen dat de Maeslantkering werkelijk sluit. Deze moet gesloten zijn wanneer het peil van 3, 00 NAP is bereikt.
De belangrijkste onderdelen van de kering zijn de bolscharnieren. De vakwerkarmen zijn voornamelijk een lust voor het oog. Hun functie is echter bescheiden: de krachten die tijdens de sluiting op de kerende wanden worden uitgeoefend worden doorgegeven aan de bolscharnier. De bolscharnieren zijn de eigenlijke hoofdrolspelers. De beide scharnieren zorgen ervoor dat de deuren in alle richtingen kunnen bewegen, zowel horizontaal (bij het uitvaren) als verticaal (bij het afzinken). Daarnaast moeten de deuren bij ook kunnen meedeinen op de golven. Ten slotte moet het in staat zijn om de enorme waterdruk op de deuren over te brengen op de fundering. Het enige soort scharnier dat al deze bewegingen kan volgen, is een bolscharnier. Het is te vergelijken met een menselijk heup- of schoudergewricht. Die van de dam zijn echter tien meter in doorsnee en wegen 680 ton. De kogelgewrichten zijn gemaakt door Škoda in Tsjechie. Dit was de enige fabrikant die ze met de gewenste nauwkeurigheid kon fabriceren. De bouw van de Maeslantkering begon in 1991. Op 10 mei 1997 werd de waterkering door koningin Beatrix officieel in gebruik gesteld. De kosten van het project bedroegen ongeveer 1 miljard gulden, ofwel 450 miljoen euro.
Van Betacam-SP. Lengte 12'-38'.
De Maeslantkering is een stormvloedkering op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland.
De kering bestaat uit twee enorme deuren. De deuren zijn eigenlijk twee drijvende pontons die leeg naar hun plaats kunnen worden gebracht. Hier aangekomen laat men de deuren vol water lopen, zodat massieve barrières ontstaan. Als de kering weer open moet gaan, worden de deuren leeggepompt en worden ze naar buiten bewogen. Dan varen de deuren aan beide zijden weer in een soort droogdok met deur. De deur gaat dicht en het droogdok wordt leeggepompt. Zo worden de deuren dus droog bewaard, dit om corrosietechnische redenen.
Als de Maeslantkering gesloten wordt, zal Rotterdam beschermd worden tegen een hoge waterstand. Echter, een sluiting heeft ook tot gevolg dat één van de drukste waterwegen van Nederland volledig wordt afgesloten voor scheepvaart. Het spreekt vanzelf dat een sluiting niet zomaar kan plaatsvinden, maar dat er een scala van procedures aan voorafgaat.
Een computersysteem, Beslis en Ondersteunend Systeem (BOS) genaamd, berekent constant het verwachte waterniveau in de Nieuwe Waterweg. Wordt er een waterstand voorspeld van meer dan 2, 60 meter boven NAP in Rotterdam, dan gaat het systeem automatisch over tot de voorbereidende werkzaamheden voor een sluiting. Dit hoeft niet te betekenen dat de Maeslantkering werkelijk sluit. Deze moet gesloten zijn wanneer het peil van 3, 00 NAP is bereikt.
De belangrijkste onderdelen van de kering zijn de bolscharnieren. De vakwerkarmen zijn voornamelijk een lust voor het oog. Hun functie is echter bescheiden: de krachten die tijdens de sluiting op de kerende wanden worden uitgeoefend worden doorgegeven aan de bolscharnier. De bolscharnieren zijn de eigenlijke hoofdrolspelers. De beide scharnieren zorgen ervoor dat de deuren in alle richtingen kunnen bewegen, zowel horizontaal (bij het uitvaren) als verticaal (bij het afzinken). Daarnaast moeten de deuren bij ook kunnen meedeinen op de golven. Ten slotte moet het in staat zijn om de enorme waterdruk op de deuren over te brengen op de fundering. Het enige soort scharnier dat al deze bewegingen kan volgen, is een bolscharnier. Het is te vergelijken met een menselijk heup- of schoudergewricht. Die van de dam zijn echter tien meter in doorsnee en wegen 680 ton. De kogelgewrichten zijn gemaakt door Škoda in Tsjechie. Dit was de enige fabrikant die ze met de gewenste nauwkeurigheid kon fabriceren. De bouw van de Maeslantkering begon in 1991. Op 10 mei 1997 werd de waterkering door koningin Beatrix officieel in gebruik gesteld. De kosten van het project bedroegen ongeveer 1 miljard gulden, ofwel 450 miljoen euro.
Van Betacam-SP. Lengte 12'-38'.
Trefwoorden
aangekomen | afgesloten | afzinken | barrières | Beatrix | bewaard | bewogen | bolscharnier | Bos | bouw | buiten | computersysteem | dam | deur | deuren | dicht | drijvende | droog | droogdok | eigenlijk | enorme | euro | fundering | gaan | gaat | gebracht | gesloten | Golven | Hoek | Holland | hun | kering | kogelgewrichten | Koningin | kunnen | laat | leeg | leeggepompt | lopen | maar | Maeslantkering | massieve | meer | meter | moet | NAP | nederland | Nieuwe | Nieuwe Waterweg | oog | open | peil | plaats | pontons | project | Rotterdam | scharnier | scheepvaart | sluiting | soort | stormvloedkering | SVK | systeem | uitvaren | varen | verticaal | vol | volledig | water | waterkering | waterstand | Waterweg | weer | werkzaamheden | zijden
Datum
1-1-1993
Inventaris nr.
02_SVK_Het ontwerp
Omschrijving
Het ontwerp.
De Maeslantkering is een stormvloedkering op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland.
De kering bestaat uit twee enorme deuren. De deuren zijn eigenlijk twee drijvende pontons die leeg naar hun plaats kunnen worden gebracht. Hier aangekomen laat men de deuren vol water lopen, zodat massieve barrières ontstaan. Als de kering weer open moet gaan, worden de deuren leeggepompt en worden ze naar buiten bewogen. Dan varen de deuren aan beide zijden weer in een soort droogdok met deur. De deur gaat dicht en het droogdok wordt leeggepompt. Zo worden de deuren dus droog bewaard, dit om corrosietechnische redenen.
Als de Maeslantkering gesloten wordt, zal Rotterdam beschermd worden tegen een hoge waterstand. Echter, een sluiting heeft ook tot gevolg dat één van de drukste waterwegen van Nederland volledig wordt afgesloten voor scheepvaart. Het spreekt vanzelf dat een sluiting niet zomaar kan plaatsvinden, maar dat er een scala van procedures aan voorafgaat.
Een computersysteem, Beslis en Ondersteunend Systeem (BOS) genaamd, berekent constant het verwachte waterniveau in de Nieuwe Waterweg. Wordt er een waterstand voorspeld van meer dan 2, 60 meter boven NAP in Rotterdam, dan gaat het systeem automatisch over tot de voorbereidende werkzaamheden voor een sluiting. Dit hoeft niet te betekenen dat de Maeslantkering werkelijk sluit. Deze moet gesloten zijn wanneer het peil van 3, 00 NAP is bereikt.
De belangrijkste onderdelen van de kering zijn de bolscharnieren. De vakwerkarmen zijn voornamelijk een lust voor het oog. Hun functie is echter bescheiden: de krachten die tijdens de sluiting op de kerende wanden worden uitgeoefend worden doorgegeven aan de bolscharnier. De bolscharnieren zijn de eigenlijke hoofdrolspelers. De beide scharnieren zorgen ervoor dat de deuren in alle richtingen kunnen bewegen, zowel horizontaal (bij het uitvaren) als verticaal (bij het afzinken). Daarnaast moeten de deuren bij ook kunnen meedeinen op de golven. Ten slotte moet het in staat zijn om de enorme waterdruk op de deuren over te brengen op de fundering. Het enige soort scharnier dat al deze bewegingen kan volgen, is een bolscharnier. Het is te vergelijken met een menselijk heup- of schoudergewricht. Die van de dam zijn echter tien meter in doorsnee en wegen 680 ton. De kogelgewrichten zijn gemaakt door Škoda in Tsjechie. Dit was de enige fabrikant die ze met de gewenste nauwkeurigheid kon fabriceren. De bouw van de Maeslantkering begon in 1991. Op 10 mei 1997 werd de waterkering door koningin Beatrix officieel in gebruik gesteld. De kosten van het project bedroegen ongeveer 1 miljard gulden, ofwel 450 miljoen euro.
Van Betacam-SP. Lengte 15'-28'.
De Maeslantkering is een stormvloedkering op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland.
De kering bestaat uit twee enorme deuren. De deuren zijn eigenlijk twee drijvende pontons die leeg naar hun plaats kunnen worden gebracht. Hier aangekomen laat men de deuren vol water lopen, zodat massieve barrières ontstaan. Als de kering weer open moet gaan, worden de deuren leeggepompt en worden ze naar buiten bewogen. Dan varen de deuren aan beide zijden weer in een soort droogdok met deur. De deur gaat dicht en het droogdok wordt leeggepompt. Zo worden de deuren dus droog bewaard, dit om corrosietechnische redenen.
Als de Maeslantkering gesloten wordt, zal Rotterdam beschermd worden tegen een hoge waterstand. Echter, een sluiting heeft ook tot gevolg dat één van de drukste waterwegen van Nederland volledig wordt afgesloten voor scheepvaart. Het spreekt vanzelf dat een sluiting niet zomaar kan plaatsvinden, maar dat er een scala van procedures aan voorafgaat.
Een computersysteem, Beslis en Ondersteunend Systeem (BOS) genaamd, berekent constant het verwachte waterniveau in de Nieuwe Waterweg. Wordt er een waterstand voorspeld van meer dan 2, 60 meter boven NAP in Rotterdam, dan gaat het systeem automatisch over tot de voorbereidende werkzaamheden voor een sluiting. Dit hoeft niet te betekenen dat de Maeslantkering werkelijk sluit. Deze moet gesloten zijn wanneer het peil van 3, 00 NAP is bereikt.
De belangrijkste onderdelen van de kering zijn de bolscharnieren. De vakwerkarmen zijn voornamelijk een lust voor het oog. Hun functie is echter bescheiden: de krachten die tijdens de sluiting op de kerende wanden worden uitgeoefend worden doorgegeven aan de bolscharnier. De bolscharnieren zijn de eigenlijke hoofdrolspelers. De beide scharnieren zorgen ervoor dat de deuren in alle richtingen kunnen bewegen, zowel horizontaal (bij het uitvaren) als verticaal (bij het afzinken). Daarnaast moeten de deuren bij ook kunnen meedeinen op de golven. Ten slotte moet het in staat zijn om de enorme waterdruk op de deuren over te brengen op de fundering. Het enige soort scharnier dat al deze bewegingen kan volgen, is een bolscharnier. Het is te vergelijken met een menselijk heup- of schoudergewricht. Die van de dam zijn echter tien meter in doorsnee en wegen 680 ton. De kogelgewrichten zijn gemaakt door Škoda in Tsjechie. Dit was de enige fabrikant die ze met de gewenste nauwkeurigheid kon fabriceren. De bouw van de Maeslantkering begon in 1991. Op 10 mei 1997 werd de waterkering door koningin Beatrix officieel in gebruik gesteld. De kosten van het project bedroegen ongeveer 1 miljard gulden, ofwel 450 miljoen euro.
Van Betacam-SP. Lengte 15'-28'.
Trefwoorden
aangekomen | afgesloten | afzinken | barrières | Beatrix | bewaard | bewogen | bolscharnier | Bos | bouw | buiten | computersysteem | dam | deur | deuren | dicht | drijvende | droog | droogdok | eigenlijk | enorme | euro | fundering | gaan | gaat | gebracht | gesloten | Golven | Hoek | Holland | hun | kering | kogelgewrichten | Koningin | kunnen | laat | leeg | leeggepompt | lopen | maar | Maeslantkering | massieve | meer | meter | moet | NAP | nederland | Nieuwe | Nieuwe Waterweg | ontwerp | oog | open | peil | plaats | pontons | project | Rotterdam | scharnier | scheepvaart | sluiting | soort | stormvloedkering | SVK | systeem | uitvaren | varen | verticaal | vol | volledig | water | waterkering | waterstand | Waterweg | weer | werkzaamheden | zijden
Datum
1-1-1993
Inventaris nr.
S3b-Rw-ZTK-17
Omschrijving
Van Zee tot Kade.
Een film over de scheepvaartbegeleiding op het Noordzeekanaal. Wat komt er allemaal kijken om een groot schip te begeleiden van de Noordzee tot aan Amsterdam en welke instanties zijn daarbij betrokken. In deze opnames het exterieur van de verkeerscentrale op het sluiseiland bij de sluizen van IJmuiden.
Een film over de scheepvaartbegeleiding op het Noordzeekanaal. Wat komt er allemaal kijken om een groot schip te begeleiden van de Noordzee tot aan Amsterdam en welke instanties zijn daarbij betrokken. In deze opnames het exterieur van de verkeerscentrale op het sluiseiland bij de sluizen van IJmuiden.
Trefwoorden
Amsterdam | exterieur | film | groot | IJmuiden | kade | Noordzee | Noordzeekanaal | schip | sluiseiland | Sluizen | verkeerscentrale | zee
Datum
20-4-1993
Inventaris nr.
S3b-Rw-ZTK-16
Omschrijving
Van Zee tot Kade.
Een film over de scheepvaartbegeleiding op het Noordzeekanaal. Wat komt er allemaal kijken om een groot schip te begeleiden van de Noordzee tot aan Amsterdam en welke instanties zijn daarbij betrokken. In deze opnames het exterieur van het sluisgebouw bij de sluizen van IJmuiden.
Een film over de scheepvaartbegeleiding op het Noordzeekanaal. Wat komt er allemaal kijken om een groot schip te begeleiden van de Noordzee tot aan Amsterdam en welke instanties zijn daarbij betrokken. In deze opnames het exterieur van het sluisgebouw bij de sluizen van IJmuiden.
Trefwoorden
Amsterdam | exterieur | film | groot | IJmuiden | kade | Noordzee | Noordzeekanaal | schip | Sluizen | zee
Datum
20-4-1993
Inventaris nr.
S3b-Rw-ZTK-15
Omschrijving
Van Zee tot Kade.
Een film over de scheepvaartbegeleiding op het Noordzeekanaal. Wat komt er allemaal kijken om een groot schip te begeleiden van de Noordzee tot aan Amsterdam en welke instanties zijn daarbij betrokken. In deze opnames vertrekt de King Shing weer vanuit de haven van Rotterdam. Sleepboten pikken aan, het anker wordt gehesen en over het Noordzeekanaal gaat het naar de Noordersluis van IJmuiden waar het de sluis invaart.
Een film over de scheepvaartbegeleiding op het Noordzeekanaal. Wat komt er allemaal kijken om een groot schip te begeleiden van de Noordzee tot aan Amsterdam en welke instanties zijn daarbij betrokken. In deze opnames vertrekt de King Shing weer vanuit de haven van Rotterdam. Sleepboten pikken aan, het anker wordt gehesen en over het Noordzeekanaal gaat het naar de Noordersluis van IJmuiden waar het de sluis invaart.
Trefwoorden
Amsterdam | anker | film | gaat | groot | haven | IJmuiden | invaart | kade | Noordersluis | Noordzee | Noordzeekanaal | Rotterdam | schip | sleepboten | sluis | weer | zee
Datum
20-4-1993