Inventaris nr.
Krammersluizen
Omschrijving
Overzicht, bedieningsgebouw.
Het hoogtepunt van de Philipsdam wordt gevormd door de twee scheepsvaartsluizen. Deze sluizen waren nodig omdat de Philipsdam precies op de scheepsvaartverbinding tussen de Schelde en de Rijn kwam te liggen. Deze Krammersluizen hebben een uniek systeem waarmee zout en zoet water van elkaar gescheiden kunnen worden. Men wilde voorkomen dat er tijdens het passeren van schepen teveel zout Oosterscheldewater in het zoete Volkerak zou komen of teveel zoet water in de Oosterschelde. Met een zout-zoet scheidingssysteem was al ervaring opgedaan bij de Kreekraksluizen Zuidelijker in de Schelde-Rijnverbinding. De sluizen werden 280 meter lang en 24 meter breed om ook ruimte te kunnn bieden aan binnenvaartschepen met vier duwbakken. Voor de sluizen werden voorhavens aangelegd van 1, 3 kilometer lengte waar schepen konden aanmeren. Ten Noorden van de twee schutsluizen kwam bovendien een extra jachtsluis, die een eigen voorhaven van 75 meter had. Er werd ruimte gereserveerd voor extra sluizen als de beroeps- of pleziervaart in de toekomst zou toenemen.
Het hoogtepunt van de Philipsdam wordt gevormd door de twee scheepsvaartsluizen. Deze sluizen waren nodig omdat de Philipsdam precies op de scheepsvaartverbinding tussen de Schelde en de Rijn kwam te liggen. Deze Krammersluizen hebben een uniek systeem waarmee zout en zoet water van elkaar gescheiden kunnen worden. Men wilde voorkomen dat er tijdens het passeren van schepen teveel zout Oosterscheldewater in het zoete Volkerak zou komen of teveel zoet water in de Oosterschelde. Met een zout-zoet scheidingssysteem was al ervaring opgedaan bij de Kreekraksluizen Zuidelijker in de Schelde-Rijnverbinding. De sluizen werden 280 meter lang en 24 meter breed om ook ruimte te kunnn bieden aan binnenvaartschepen met vier duwbakken. Voor de sluizen werden voorhavens aangelegd van 1, 3 kilometer lengte waar schepen konden aanmeren. Ten Noorden van de twee schutsluizen kwam bovendien een extra jachtsluis, die een eigen voorhaven van 75 meter had. Er werd ruimte gereserveerd voor extra sluizen als de beroeps- of pleziervaart in de toekomst zou toenemen.
Trefwoorden
bedieningsgebouw | binnenvaartschepen | hebben | kunnen | meter | noorden | Oosterschelde | overzicht | passeren | Philipsdam | pleziervaart | Rijn | ruimte | Schelde | schepen | Sluizen | systeem | Ten Noorden | Volkerak | voorhaven | water | zoet | zout
Datum
17-9-2005
Inventaris nr.
Hansweert JVH_863
Omschrijving
Verkeerspost Hansweert, vanuit de verkeersposten assisteren verkeersleiders van Rijkswaterstaat schippers bij het varen over onoverzichtelijke en drukke punten. Dit heet Vessel Traffic Service.
Trefwoorden
Hansweert | heet | varen | verkeerspost
Datum
20-9-2005