The North Sea Canal - fast, safe and made to last - 09.09.
English version of 'Noordzeekanaal: vlot, veilig en duurzaam naar de toekomst'.
Meer informatie op de detailpagina..
Gierend heen en weer.
Deze film laat zien hoe het vervangen van een veerpont met een kabel voor een gierpont, de veiligheid op de vaarweg aanzienlijk vergroot.
Het grote voordeel van de gierpont ten opzichte van de huidige kabelpont is het ontbreken van de staalkabel. In de oude situatie werd tijdens de overtocht van het pont de staalkabel strak getrokken. Deze kabel werd regelmatig door de scheepvaart stukgevaren met daarbij aanzienlijke kans op verwondingen en ongevallen met de passagiers op de pont en mensen aan de wal. Een ander voordeel van de gierpont is de mogelijkheid voor de veerman om tijdens de overtocht voorrang te verlenen aan de scheepvaart.
Meer informatie op de detailpagina..
Noordzeekanaal; vlot, veilig en duurzaam naar de toekomst.
Bekijk de informatieve film over de toekomst van het Noordzeekanaal.
Meer informatie op de detailpagina..
In opdracht van Rijkswaterstaat.A2: visualisatie Holendrecht - Oudenrijn.
De A2 is de belangrijkste Noord-zuidverbinding van Nederland. Met name het stuk tussen Utrecht en Amsterdam wordt steeds drukker. Rijkswaterstaat werkt aan een verbreding van dit deel van de snelweg.
De A2 is de belangrijkste Noord-zuid verbinding van Nederland en loopt van Amsterdam tot aan Maastricht. Het is een hele drukke snelweg, waarbij het gedeelte tussen Amsterdam en Utrecht zelfs extreem druk is.
Dagelijks maken ruim 180.000 voertuigen gebruik van de A2 en dat aantal neemt alleen maar verder toe. We vliegen in helikoptervlucht van Amsterdam in de richting van Utrecht en starten bij knooppunt Holendrecht.
Aan de linkerkant zien we het geluidsscherm bij Abcoude. De natuurgebieden die u aan weerszijden van de A2 ziet, worden aangelegd als compensatie voor de aantasting van de natuur door de verbreding van de weg.
Op diverse plaatsen komen waterpartijen ten behoeve van de landschappelijke inpassing. Deze stapstenen zijn gebieden waar dieren naartoe kunnen trekken zodat ze met weinig belemmering de A2 kunnen passeren.
We naderen nu de Vinkeveense plassen. Hier wordt het oude geluidsscherm volledig vervangen. Het oorspronkelijke scherm voldoet niet meer.
Bovendien wordt die weg in de nieuwe situatie iets verlegd. Op de nieuwe geluidsschermen komt een Escher-achtig vogelmotief. Als je straks precies 100 kilometer per uur rijdt dan vliegen de vogels zelfs met je mee.
Vanuit de lucht is goed te zien dat de nieuwe A2 ruim is opgezet. De brede middenberm is noodzakelijk vanwege de ondergrond die voornamelijk uit veen bestaat. Als de nieuwe rijbaan te dicht tegen de oude rijbaan wordt gelegd dan wordt de oude rijbaan weggedrukt en kunnen er scheuren in het wegdek ontstaan.
De verbinding ter hoogte van de Geuzensloot is de grootste ecoverbinding die wordt gerealiseerd op dit traject. Je ziet hier waterpartijen met zogenoemde petgaten en legakkers. Deze ontstonden vroeger doordat het veen dat opgegraven was op de verhogingen te drogen werd gelegd.
Deze moerasachtige omgeving is een ideale ecologische verbinding tussen de Vinkeveense en de Loosdrechtse plassen. Hier is ook goed te zien dat dit een traditioneel poldergebied is. Dit wordt in de nieuwe plannen zoveel mogelijk in stand gehouden.
Er worden wel bomen aangeplant, maar alleen geclusterd op de plekken waar dat mogelijk is. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je hier zicht houdt op de polder.
Ook worden maatregelen getroffen voor de verbetering van de luchtkwaliteit en de reductie van het geluid. Zo komt er een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur en wordt de hele A2 uitgevoerd met tweelaags ZOAB. Dit zogenaamde fluisterasfalt reduceert het geluid aanzienlijk.
Op het traject hebben we te maken met 8 gemeentes en 2 provincies. In het gebied wonen 40.000 mensen die direct met de verbreding van de A2 te maken hebben. Daarom is er voordat er een spa de grond in ging al overleg gestart met de belanghebbenden zoals bedrijvenverenigingen, omwonenden en hulpdiensten.
Het gedeelte van Amsterdam naar Utrecht is eigenlijk maar een kort stuk weg van 26 kilometer, maar wel met twee grote knooppunten, namelijk Holendrecht en Oudenrijn.
Omdat er een volledig nieuwe rijbaan wordt aangelegd in een gebied met veel veen, moet er veel zand worden aangevoerd. Eigenlijk wordt er naast de bestaande weg een nieuwe weg gebouwd. Het zand dat daarvoor nodig is komt voor een deel uit het IJsselmeer en de Noordzee, maar het overgrote deel is afkomstig uit de Haarrijnse Plas. De plas die hierdoor ontstaan is, zal in de toekomst dienst doen als recreatieplas voor de 80.000 inwoners van Leidsche Rijn.
Vanwege de drukte op de A2 is ervoor gekozen om al dat zand niet aan te voeren met vrachtwagens, maar het door een hogedrukleiding te transporteren en op de plaats van bestemming op te spuiten.
U ziet aan uw rechterhand woonwerkgebied Haarrijn verschijnen, de meest Noordelijke ontwikkeling van Leidsche Rijn, het nieuwe stadsdeel van Utrecht. Als je kijkt naar de vormgeving van de viaducten en onderdoorgangen die overal gebouwd zijn, dan zie je steeds dezelfde vormgevingsaspecten terugkomen: dit ligt vast in de vormgevingsvisie. Rijkswaterstaat heeft aansluitend een routeontwerp voor de A2 gemaakt om de ruimtelijke kwaliteit verder te borgen en verrommeling langs de snelweg te voorkomen.
Hier komen we op het punt waar het verkeer gesplitst gaat worden. Kom je uit de richting van Amsterdam en wil je in Leidsche Rijn, Maarssen of de stad Utrecht zijn, dan moet hier al de parallelrijbaan genomen worden. Het doorgaand verkeer maakt gebruik van 3 rijstroken in beide richtingen, die zich tussen de parallelrijbanen bevinden.
Langzaamaan komen we in stedelijk gebied. Je ziet de Belle van Zuylen.
Een 260 meter hoge toren, waarvoor nu plannen worden gemaakt. Je passeert The Cockpit met daarachter verschillende bedrijven. Toen de plannen voor de verbreding van de A2 bekend werden, heeft de gemeente gevraagd om zelf.
De geluidsschermen te mogen ontwerpen. Een voorbeeld daarvan is the Wall.
Met 850 meter het langste winkelgebouw van Nederland. Dit gebouw fungeert als geluidsscherm, terwijl de ruimte daarachter meteen benut kan worden.
Na the Wall komen we in de buurt van de landtunnel met boven op het station Leidsche Rijn. Hier zie je naast de vier tunnelbuizen voor de A2 nog een vijfde ingang. Deze is voor de Stadsweg die wordt aangelegd voor de gemeente Utrecht.
Vlak voordat je de tunnel inrijdt, staan er slagbomen. Ingeval van calamiteiten kan een tunnelbuis afgesloten worden. Mocht er een ongeval gebeuren.
Op de hoofdrijbaan waar de hulpdiensten bij moeten komen, dan zijn er uitsparingen gemaakt in de vangrail die vanaf afstand in onze verkeerscentrale open te zetten zijn.
In de tunnel zie je op regelmatige afstand een groene deur. Deze vluchtdeuren brengen je naar een vluchtgang die bereikbaar is vanuit zowel de parallelrijbaan.
Als de hoofdrijbaan. En komen we de tunnel weer uit, dan zie je dat vanuit de tunnelmond geluidsmuren gebouwd worden, die doorlopen tot aan het Marinus van Tyrusviaduct.
Aan de rechterzijde zien we de krul van aansluiting Hooggelegen. Deze oplossing is mede tot stand gekomen in overleg met de omwonenden. Via deze aansluiting kan het verkeer vanaf de A2 de stad Utrecht bereiken. Uiteindelijk vliegen we in de richting van het Marinus van Tyrusviaduct.
Dit is een gesplitst viaduct dat gebouwd wordt voor de ontsluiting van Papendorp. Een deel van het viaduct is voor het autoverkeer, terwijl het andere deel voor het openbaar vervoer gebruikt gaat worden.
We zijn aangekomen op het knooppunt Oudenrijn waar de A2 en de A12 elkaar kruisen.
Meer informatie op de detailpagina.
Oosterscheldekering - Monitoren schuifaanslagen.
In deze film ziet u hoe op de Oosterscheldekering een proefproject wordt uitgevoerd op een van de schuiven om de bestaande schuifaanslagen te vervangen door aanslagen van staal en kunststof.
Rijkswaterstaat heeft een proefproject uitgevoerd op de schuif Roompot 28 van de Oosterscheldekering.
Op de stalen schuif zijn de bestaande geleiders van staal en rubber, die de schuif door de betonnen sponning geleiden, vervangen door geleiders van staal en kunststof. Deze zogenaamde schuifaanslagen vullen de ruimte op tussen de schuif en de sponning in de pijler.
Om aan te tonen dat dit nieuwe systeem volstaat, en om na te gaan of het ontwerp kan worden toegepast op alle schuiven van de kering, worden er metingen gedaan op schuif R27 met de oude geleiding, en op schuif R28, met de nieuwe geleiding.
Het monitoren zal onder verschillende weersomstandigheden gebeuren, waaronder een storm waarbij de kering geheel wordt gesloten.
Voor het monitoren worden de schuiven voorzien van instrumenten, waarmee het dynamische gedrag van de schuiven kan worden geëvalueerd.
In de schaalbeplating van de stalen schuif, zijn gaten geboord, waarin sensoren worden gedraaid. Met de sensoren, wordt de druk gemeten, om de golfbelasting op de schuif te bepalen.
Het stormseizoen is nog maar net een maand oud als er een storm is voorspeld waarbij de verwachtte waterstand drie meter boven N.A.P. Ligt.
Bij deze waterstand wordt de kering gesloten.
Na deze stormsluiting zullen de meetgegevens van het monitoren op Roompot 28 worden verwerkt, en volgt een evaluatie.
Het is lente en het stormseizoen is ten einde.
De evaluatie van het monitoren op Roompot 28 is gedaan en het nieuwe ontwerp van de schuifaanslagen is goedgekeurd. Alle schuifaanslagen kunnen nu worden vervangen.
Eerst worden de nokken, waarmee de oude schuifaanslagen vastzitten, losgemaakt en verwijderd.
Op de fundatiestoelen die nu vrij liggen worden sensoren geplaatst die de dikte van de nieuwe schuifaanslagen meten. Want van iedere schuifaanslag afzonderlijk wordt de dikte bepaald.
Als alle schuifaanslagen zijn verwijderd kan er een vlaktemeting worden gedaan.
Met de vlaktemeting wordt bepaald of een nieuwe schuifaanslag volledig vlak moet zijn, of dat er een afwijking zit in de dikte van de aanslag boven en onder, en links en rechts.
Als alle meetgegevens zijn verzameld, worden de nieuwe aanslagen in de fabriek op maat gemaakt.
Voordat de nieuwe schuifaanslagen worden gemonteerd wordt er zorgvuldig ontroest, en krijgt het blanke staal van de fundatiestoelen een eerste conserveringslaag.
Iedere schuifaanslag weegt ruim honderd kilo.
De schuifaanslag wordt dan ook met behulp van een elektrische takel op zijn positie gebracht.
Als de schuifaanslag in de takel hangt wordt ie tussen de schuif en de sponning in de pijler gebracht.
Er is maar weinig ruimte, dus dat is niet eenvoudig.
Daarna wordt ie met de nodige nauwkeurigheid op zijn positie gebracht, zodat de bevestigingsbouten gemakkelijk door de gaten kunnen worden gestoken.
Het gaat dus om millimeterwerk.
Nadat de schuifaanslagen zijn gemonteerd en de bouten en moeren zijn geconserveerd, worden alle naden afgekit.
Daarna wordt de zwarte eindlaag aangebracht.
Als het werk erop zit worden de hulpconstructies en werkbordessen weggehaald. Die gaan dan naar de volgende schuif.
En dan kan het hele proces opnieuw beginnen..
Op Roompot nummer 1 zijn alle 16 schuifaanslagen vervangen door nieuwe. Een uiterst nauwkeurig werk, millimeterwerk.
De proefsluiting heeft aangetoond dat het maatwerk prima is uitgevoerd. De schuif gaat goed dicht en weer open.
We kunnen de komende stormseizoenen dus veilig tegemoet zien.
Meer informatie op de detailpagina..
Simulatie oversteek Amsterdam-Rijnkanaal.
Snel en veilig het Amsterdam-Rijnkanaal oversteken, hoe doe je dat het beste? Rijkswaterstaat heeft dat onderzocht. Met zowel beroepsschippers als recreatievaarders.
Meer informatie op de detailpagina..
Duitse versie van de voorlichtingsfilm 'Veilig varen doen we samen'.
Sicht rundum.
Meer informatie op de detailpagina..
Duitse versie van de voorlichtingsfilm 'Veilig varen doen we samen'.
Position auf der Wasserstraße.
Meer informatie op de detailpagina..
Duitse versie van de voorlichtingsfilm 'Veilig varen doen we samen'.
Reisevorbereitung.
Meer informatie op de detailpagina..
Duitse versie van de voorlichtingsfilm 'Veilig varen doen we samen'.
Gemeinsam schleusen.
Meer informatie op de detailpagina..