Spoedaanpak van start bij A4 Burgerveen-Leiden.
Door de schop in de grond te steken startte minister Eurlings op 23 september de Spoedaanpak. Dat deed hij bij de A4 Burgerveen-Leiden, het project dat voor de minister in 2007 aanleiding was voor de Spoedaanpak en de versnelling van besluitvorming.
Commentaarstem: Minister Eurlings heeft het startsein gegeven voor de aanpak van de A4 tussen Burgerveen en Leiden. De Rijksweg wordt daar verbreed en verdiept. De A4 geldt als een van de grootste verkeersknelpunten van ons land.
Minister Eurlings: Het project is superbelangrijk, niet alleen omdat we hiermee in een klap de tweede file van het land wegwerken, die file is dadelijk weg, maar vooral ook omdat deze weg eigenlijk symbool staat voor wat wij willen doen. Niet meer 30 jaar praten wat hier gebeurd is, maar gewoon besluiten.
Commentaarstem: De plannen om de A4 te verbreden stammen al uit de jaren 70. Maar juridische gevechten met tegenstanders zorgden er keer op keer voor dat de werkzaamheden uitgesteld moesten worden. Eurlings heeft nu een spoedwet in het leven geroepen om die impasse te doorbreken.
Minister Eurlings: De spoedwet is een nieuwe wet die ik gemaakt heb, waarmee wij op de 30 meest filegevoelige punten van het land, waar de langste files zijn, de wegen de komende tijd gaan verbreden.
Commentaarstem: En de A4 krijgt dus de primeur. Tussen Burgerveen en Leiden wordt de A4 verdiept aangelegd om de verkeersoverlast voor omwonenden terug te dringen. Bovendien wordt de weg de komende jaren verbreed van 2x2 naar 2x3 rijstroken.
Guido van Woerkom: Voor de automobilist betekent het op korte termijn misschien nog even wat overlast, maar na die regen komt een hoop zonneschijn, want vanaf 2014 kan je hier echt probleemloos doorrijden.
Interviewer: Het wordt wel de flessenhals van Nederland genoemd. Is dat overdreven?.
Guido van Woerkom: Nee, zeker niet. Er komen hier dagelijks 100.000 automobilisten langs, en 14.000 vrachtwagens op een infrastructuur die 50 jaar oud is. Dus u kunt zich voorstellen: daar kan wel wat gebeuren.
Commentaarstem: De A4 is in 1958 geopend. Toen reden er per dag ongeveer duizend auto's. Nu zijn dat er honderdduizend.
Meer informatie op de detailpagina..
A2: visualisatie Holendrecht - Oudenrijn.
De A2 is de belangrijkste Noord-zuidverbinding van Nederland. Met name het stuk tussen Utrecht en Amsterdam wordt steeds drukker. Rijkswaterstaat werkt aan een verbreding van dit deel van de snelweg.
De A2 is de belangrijkste Noord-zuid verbinding van Nederland en loopt van Amsterdam tot aan Maastricht. Het is een hele drukke snelweg, waarbij het gedeelte tussen Amsterdam en Utrecht zelfs extreem druk is.
Dagelijks maken ruim 180.000 voertuigen gebruik van de A2 en dat aantal neemt alleen maar verder toe. We vliegen in helikoptervlucht van Amsterdam in de richting van Utrecht en starten bij knooppunt Holendrecht.
Aan de linkerkant zien we het geluidsscherm bij Abcoude. De natuurgebieden die u aan weerszijden van de A2 ziet, worden aangelegd als compensatie voor de aantasting van de natuur door de verbreding van de weg.
Op diverse plaatsen komen waterpartijen ten behoeve van de landschappelijke inpassing. Deze stapstenen zijn gebieden waar dieren naartoe kunnen trekken zodat ze met weinig belemmering de A2 kunnen passeren.
We naderen nu de Vinkeveense plassen. Hier wordt het oude geluidsscherm volledig vervangen. Het oorspronkelijke scherm voldoet niet meer.
Bovendien wordt die weg in de nieuwe situatie iets verlegd. Op de nieuwe geluidsschermen komt een Escher-achtig vogelmotief. Als je straks precies 100 kilometer per uur rijdt dan vliegen de vogels zelfs met je mee.
Vanuit de lucht is goed te zien dat de nieuwe A2 ruim is opgezet. De brede middenberm is noodzakelijk vanwege de ondergrond die voornamelijk uit veen bestaat. Als de nieuwe rijbaan te dicht tegen de oude rijbaan wordt gelegd dan wordt de oude rijbaan weggedrukt en kunnen er scheuren in het wegdek ontstaan.
De verbinding ter hoogte van de Geuzensloot is de grootste ecoverbinding die wordt gerealiseerd op dit traject. Je ziet hier waterpartijen met zogenoemde petgaten en legakkers. Deze ontstonden vroeger doordat het veen dat opgegraven was op de verhogingen te drogen werd gelegd.
Deze moerasachtige omgeving is een ideale ecologische verbinding tussen de Vinkeveense en de Loosdrechtse plassen. Hier is ook goed te zien dat dit een traditioneel poldergebied is. Dit wordt in de nieuwe plannen zoveel mogelijk in stand gehouden.
Er worden wel bomen aangeplant, maar alleen geclusterd op de plekken waar dat mogelijk is. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je hier zicht houdt op de polder.
Ook worden maatregelen getroffen voor de verbetering van de luchtkwaliteit en de reductie van het geluid. Zo komt er een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur en wordt de hele A2 uitgevoerd met tweelaags ZOAB. Dit zogenaamde fluisterasfalt reduceert het geluid aanzienlijk.
Op het traject hebben we te maken met 8 gemeentes en 2 provincies. In het gebied wonen 40.000 mensen die direct met de verbreding van de A2 te maken hebben. Daarom is er voordat er een spa de grond in ging al overleg gestart met de belanghebbenden zoals bedrijvenverenigingen, omwonenden en hulpdiensten.
Het gedeelte van Amsterdam naar Utrecht is eigenlijk maar een kort stuk weg van 26 kilometer, maar wel met twee grote knooppunten, namelijk Holendrecht en Oudenrijn.
Omdat er een volledig nieuwe rijbaan wordt aangelegd in een gebied met veel veen, moet er veel zand worden aangevoerd. Eigenlijk wordt er naast de bestaande weg een nieuwe weg gebouwd. Het zand dat daarvoor nodig is komt voor een deel uit het IJsselmeer en de Noordzee, maar het overgrote deel is afkomstig uit de Haarrijnse Plas. De plas die hierdoor ontstaan is, zal in de toekomst dienst doen als recreatieplas voor de 80.000 inwoners van Leidsche Rijn.
Vanwege de drukte op de A2 is ervoor gekozen om al dat zand niet aan te voeren met vrachtwagens, maar het door een hogedrukleiding te transporteren en op de plaats van bestemming op te spuiten.
U ziet aan uw rechterhand woonwerkgebied Haarrijn verschijnen, de meest Noordelijke ontwikkeling van Leidsche Rijn, het nieuwe stadsdeel van Utrecht. Als je kijkt naar de vormgeving van de viaducten en onderdoorgangen die overal gebouwd zijn, dan zie je steeds dezelfde vormgevingsaspecten terugkomen: dit ligt vast in de vormgevingsvisie. Rijkswaterstaat heeft aansluitend een routeontwerp voor de A2 gemaakt om de ruimtelijke kwaliteit verder te borgen en verrommeling langs de snelweg te voorkomen.
Hier komen we op het punt waar het verkeer gesplitst gaat worden. Kom je uit de richting van Amsterdam en wil je in Leidsche Rijn, Maarssen of de stad Utrecht zijn, dan moet hier al de parallelrijbaan genomen worden. Het doorgaand verkeer maakt gebruik van 3 rijstroken in beide richtingen, die zich tussen de parallelrijbanen bevinden.
Langzaamaan komen we in stedelijk gebied. Je ziet de Belle van Zuylen.
Een 260 meter hoge toren, waarvoor nu plannen worden gemaakt. Je passeert The Cockpit met daarachter verschillende bedrijven. Toen de plannen voor de verbreding van de A2 bekend werden, heeft de gemeente gevraagd om zelf.
De geluidsschermen te mogen ontwerpen. Een voorbeeld daarvan is the Wall.
Met 850 meter het langste winkelgebouw van Nederland. Dit gebouw fungeert als geluidsscherm, terwijl de ruimte daarachter meteen benut kan worden.
Na the Wall komen we in de buurt van de landtunnel met boven op het station Leidsche Rijn. Hier zie je naast de vier tunnelbuizen voor de A2 nog een vijfde ingang. Deze is voor de Stadsweg die wordt aangelegd voor de gemeente Utrecht.
Vlak voordat je de tunnel inrijdt, staan er slagbomen. Ingeval van calamiteiten kan een tunnelbuis afgesloten worden. Mocht er een ongeval gebeuren.
Op de hoofdrijbaan waar de hulpdiensten bij moeten komen, dan zijn er uitsparingen gemaakt in de vangrail die vanaf afstand in onze verkeerscentrale open te zetten zijn.
In de tunnel zie je op regelmatige afstand een groene deur. Deze vluchtdeuren brengen je naar een vluchtgang die bereikbaar is vanuit zowel de parallelrijbaan.
Als de hoofdrijbaan. En komen we de tunnel weer uit, dan zie je dat vanuit de tunnelmond geluidsmuren gebouwd worden, die doorlopen tot aan het Marinus van Tyrusviaduct.
Aan de rechterzijde zien we de krul van aansluiting Hooggelegen. Deze oplossing is mede tot stand gekomen in overleg met de omwonenden. Via deze aansluiting kan het verkeer vanaf de A2 de stad Utrecht bereiken. Uiteindelijk vliegen we in de richting van het Marinus van Tyrusviaduct.
Dit is een gesplitst viaduct dat gebouwd wordt voor de ontsluiting van Papendorp. Een deel van het viaduct is voor het autoverkeer, terwijl het andere deel voor het openbaar vervoer gebruikt gaat worden.
We zijn aangekomen op het knooppunt Oudenrijn waar de A2 en de A12 elkaar kruisen.
Meer informatie op de detailpagina.
Oosterscheldekering - Vervangen voegen - deel 2.
In deze film ziet u hoe de voegovergangen in het asfalt op de Oosterscheldekering worden vervangen.
Als de eerste fase van het groot onderhoud aan de asfaltlaag en de voegovergangen klaar is, kan er weer verkeer over dit deel van de weg rijden. Daarvoor moet de verkeersstroom worden verlegd van het oude wegvak naar het vernieuwde wegvak. Rijkswaterstaat zal de Oosterscheldekering één nacht helemaal moeten afsluiten voor het verkeer. In het Topshuis op Neeltje-Jans worden de maatregelen gecoördineerd om het verkeer voor deze nacht om te leiden.
Op het sluitgat Roompot wordt hard gewerkt om binnen de vastgestelde sluitingstijd het verleggen van de verkeersstroom te realiseren. Na deze nacht zal het verkeer dus tijdelijk over een gedeelte van het vernieuwde wegvak rijden, het deel aan de Noordzeekant.
Aan het wegvak langs de Oosterscheldezijde wordt na deze afsluiting een begin gemaakt met het onderhoudswerk. Dit is de tweede fase. In de tweede fase wordt feitelijk hetzelfde gedaan als in de eerste fase. Daarnaast wordt de geleiderail vervangen door een nieuwe. Ook hier komt veel handwerk aan te pas.
Als het groot onderhoud aan de asfaltlaag en de voegovergangen op het sluitgat Roompot klaar is, is de vernieuwde hoofdrijbaan voor het gemotoriseerde verkeer goed te onderscheiden van de daarnaast gelegen werkweg, die toegankelijk is voor onderhoudswerkzaamheden aan de kering, en die gebruikt mag worden door fietsers en bromfietsers, invalidenvoertuigen en voetgangers.
De nieuwe voegovergang is onderhoudsarm, geluidsarm en een heeft een verwachte levensduur van twintig jaar. De nieuwe deklaag heeft ook minimaal onderhoud nodig, is vlakker en heeft een verwachte levensduur van vijftien jaar. De nieuwe markering is aangelegd conform de E-H-K richtlijnen, de Essentiële Herkenbaarheids Kenmerken. Dit geeft een eenduidig beeld van de nieuwe wegindeling in Nederland.
De nieuwe geleiderailconstructie aan de Oosterscheldezijde is onderhoudsarm en heeft een verwachte levensduur van twintig jaar. Op het vernieuwde wegdek mag ook weer honderd kilometer per uur worden gereden.
De werkweg is ten opzichte van de oude situatie breder geworden, waardoor het mogelijk is om bij toekomstig onderhoud het wegverkeer zo min mogelijk te belasten met verkeersmaatregelen. Voor de weggebruiker een groot voordeel en voor Rijkswaterstaat een kostenbesparing.
Niet alleen de weggebruiker zelf heeft profijt van deze aantoonbare geluidsreductie, ook naburige bewoners van de Oosterscheldekering hebben al te kennen gegeven dat ze de zo herkenbare cadans van de kering nauwelijks meer horen.
Meer informatie op de detailpagina..
Veilig varen doen we samen (intro).
Hoe kunnen schippers het beste handelen in lastige situaties? Hoe kunnen ze zich het best voorbereiden op hun tocht? De voorlichtingsfilm 'Veilig varen doen we samen' geeft antwoorden op die vragen. De film maakt plezier- en beroepsvaarders bewust van de vaarregels en veiligheidsrisico's op het water. Hieronder is de volledige film te bekijken en/of te downloaden, onderverdeeld in hoofdstukken.
Nederland is een waterland.
Iedereen gebruikt de waterwegen op zijn eigen manier.
Voor werk of ontspanning. Voor rust of voor uitdaging.
Net als op de autowegen is het op het water soms druk. Om alles in goede banen te leiden zijn er regels, maar dat is niet genoeg.
Kennis ván en begrip vóór elkaar zijn minstens zo belangrijk.
Want: veilig varen doen we samen.
Waar moet u aan denken voordat u vertrekt? Hoe zorgt u dat u anderen ziet en zelf gezien wordt? Hoe kunt u het beste onderling communiceren? Wat komt er allemaal bij het schutten in een sluis kijken? Wat is de juiste plaats op de vaarweg?.
Allemaal vragen die in deze film aan bod komen.
Meer informatie op de detailpagina..
Oosterscheldekering: vervangen voegen - deel 1.
In deze film ziet u hoe de voegovergangen in het asfalt op de Oosterscheldekering worden vervangen. Hieronder vindt u het eerste deel. Deel twee kunt u bekijken door te klikken op de link onder 'Direct naar', rechts op deze pagina.
Na ruim twintig jaar intensief gebruik door het wegverkeer is het tijd voor groot onderhoud aan de asfaltlaag en aan de voegovergangen van staal, rubber en beton.
De voegovergangen verbinden de verkeerskokers met elkaar en vangen, bij een zware storm, de bewegingen tussen de pijlers op.
Tijdens dit omvangrijke project wordt ook de indeling van de weg veranderd. De geleiderail tussen de hoofdrijbaan en de werkweg wordt vervangen door een verplaatsbare betonnen barrier. De geleiderail aan de Oosterscheldezijde wordt geheel vernieuwd.
Om het project in goede banen te leiden, en de weggebruiker zo min mogelijk te hinderen, voert Rijkswaterstaat het werk uit in verschillende fasen. Eerst wordt het deel aan de Noordzeekant onder handen genomen, en daarna het gedeelte aan de kant van de Oosterschelde. Daardoor blijft de kering, met een tijdelijke wegversmalling en een snelheidsbeperking, open voor het verkeer.
De oudere voegen worden in zijn geheel verwijderd en vervangen door een nieuwe smallere voeg.
In de praktijk is gebleken dat de bewegingen tussen de pijlers veel kleiner is dan waar bij de bouw van de stormvloedkering vanuit werd gegaan. De voegen die nu nog zo'n veertig centimeter breed zijn, kunnen daarom bij dit groot onderhoud worden versmald tot zo'n acht centimeter. Door deze versmalling kan de complexe constructie van de oude voeg, worden vervangen door een minder complexe nieuwe voeg. Daardoor is er aan de nieuwe voeg ook minder onderhoud nodig, veroorzaakt ie minder geluid, en wordt de overgang tussen de verkeerskokers gelijkmatiger.
Het verwijderen van de oude voeg gaat in verschillende stappen.
Het inbouwen van de nieuwe voeg is zeer arbeidsintensief. Eerst wordt de wapening aangebracht. Dan wordt de bekisting aangebracht, waarin het beton wordt gestort. Voordat de nieuwe voegconstructie wordt ingebouwd, verwijdert men eerst de oude asfaltlaag. Daarna wordt de nieuwe asfaltlaag aangebracht. Dan wordt de nieuwe voegconstructie ingebouwd.
Meer informatie op de detailpagina..
Trefwoorden: N57; luchtfoto.
Trefwoorden: luchtfoto; N57; Walcheren.