Werkzaamheden aan de oude sluiswachterswoningen, die nu verbouwd worden tot de nieuwe bedieningsruimte van de Beatrixsluis.
Aansluitend aan de ingebruikname van de 3 kolk van de Beatrixsluizen zijn de twee bestaande kolken gerenoveerd. Naast vernieuwing van veel oude onderdelen is zoveel mogelijk het oorspronkelijke sluizencomplex in oude luister hersteld. Gebouwtjes en een loopbrug die in de loop der jaren waren bijgebouwd, zijn weer verwijderd. Het resultaat is dat nu, net als in 1938, de voormalige dienstwoningen en de heftorens weer de blikvangers zijn. Eind 2019 was ook de renovatie afgerond. De wachttijden voor schippers zijn sindsdien tot nagenoeg nul teruggebracht.
.Trefwoorden: 3e kolk, Beatrixsluis, bedieningsruimte, bouwvakkeroD.
Een van de belangrijkste kenmerken van het landschap rond de Prinses Beatrixsluis en het Lekkanaal is de aanwezigheid van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW), een monumentale militaire verdedigingslinie die loopt van Muiden tot aan de Biesbosch en waarbij ook een aantal kazematten behoren. Om de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis aan te kunnen leggen, was het nodig om een deel van deze kazematten te verplaatsen.
Kazemat Vreeswijk-Oost was met zijn 1, 2 miljoen kg niet alleen de eerste, maar deze moest ook de grootste afstand, 150 m, afleggen én op de route ook nog een draai maken. Toen kazemat Schalkwijkse Wetering. Met 1, 6 miljoen kg de zwaarste van de 3. Deze kazemat schoof ongeveer 80 m op en heeft het snelheidsrecord: in ongeveer 1 uur was hij boven zijn nieuwe plek.
Daarna werd het sluisje Schalkwijkse Wetering verplaatst. Niet in één stuk zoals de kazematten, maar in 4 delen. Het 1, 4 miljoen kg wegende sluisje werd ongeveer 120 m verplaatst.
En als laatste het duikerhoofd, 180.000 kg zwaar.
Trefwoorden: 3e kolk, Beatrixsluis, Kazemat, NHW, Waterlinie, deooDem oooo.
Een van de belangrijkste kenmerken van het landschap rond de Prinses Beatrixsluis en het Lekkanaal is de aanwezigheid van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW), een monumentale militaire verdedigingslinie die loopt van Muiden tot aan de Biesbosch en waarbij ook een aantal kazematten behoren. Om de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis aan te kunnen leggen, was het nodig om een deel van deze kazematten te verplaatsen.
Kazemat Vreeswijk-Oost was met zijn 1, 2 miljoen kg niet alleen de eerste, maar deze moest ook de grootste afstand, 150 m, afleggen én op de route ook nog een draai maken. Toen kazemat Schalkwijkse Wetering. Met 1, 6 miljoen kg de zwaarste van de 3. Deze kazemat schoof ongeveer 80 m op en heeft het snelheidsrecord: in ongeveer 1 uur was hij boven zijn nieuwe plek.
Daarna werd het sluisje Schalkwijkse Wetering verplaatst. Niet in één stuk zoals de kazematten, maar in 4 delen. Het 1, 4 miljoen kg wegende sluisje werd ongeveer 120 m verplaatst.
En als laatste het duikerhoofd, 180.000 kg zwaar.
Trefwoorden: 3e kolk, Beatrixsluis, Erfgoed, Kazemat, NHW, Vreesoo oooDem.
Een van de belangrijkste kenmerken van het landschap rond de Prinses Beatrixsluis en het Lekkanaal is de aanwezigheid van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW), een monumentale militaire verdedigingslinie die loopt van Muiden tot aan de Biesbosch en waarbij ook een aantal kazematten behoren. Om de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis aan te kunnen leggen, was het nodig om een deel van deze kazematten te verplaatsen.
Kazemat Vreeswijk-Oost was met zijn 1, 2 miljoen kg niet alleen de eerste, maar deze moest ook de grootste afstand, 150 m, afleggen én op de route ook nog een draai maken. Toen kazemat Schalkwijkse Wetering. Met 1, 6 miljoen kg de zwaarste van de 3. Deze kazemat schoof ongeveer 80 m op en heeft het snelheidsrecord: in ongeveer 1 uur was hij boven zijn nieuwe plek.
Daarna werd het sluisje Schalkwijkse Wetering verplaatst. Niet in één stuk zoals de kazematten, maar in 4 delen. Het 1, 4 miljoen kg wegende sluisje werd ongeveer 120 m verplaatst.
En als laatste het duikerhoofd, 180.000 kg zwaar.
Trefwoorden: 3e kolk, Beatrixsluis, Kazemat, NHW, Waterlinie, deooDem oo.
Luchtfoto van de 3 kolken van de Beatrixsluis. Nu de 3e kolk wordt uitgegraven worden de wanden van de kolk zichtbaar.
De 3e kolk van de Beatrixsluizen is bewust aangelegd als 'snede' in het landschap waardoor hij niet opvalt. Het oorspronkelijke sluiscomplex is namelijk een Rijksmonument en dat blijft op deze manier goed zichtbaar. De beide oude kolken hebben hefdeuren die in karakteristieke heftorens op en neer bewegen. De 3e kolk daarentegen heeft roldeuren die vanuit deurkassen naast de kolk heen en weer bewegen over rails in de bodem van de kolk. De 3e kolk is 276 meter lang en 25 meter breed. Schepen met een diepgang tot maximaal 4 meter kunnen door de sluis. Prinses Beatrix heeft op 6 februari 2019 de 3e kolk geopend.
.Trefwoorden: 3e kolk, Beatrixsluis, Uitgraven, beton stort, derdooDe moDe.
Het verbrede Lekkanaal bevat nu ook fauna uittreedplaatsen. Dit zijn speciaal gecreëerde plekken in de oever waar dieren zoals de ree het kanaal uit kunnen klimmen.
Het gebied waarin de 3e kolk is aangelegd en het Lekkanaal is verbreed, beschikt over natuurwaarden. Zo leven er beschermde diersoorten als de heikikker, vleermuizen, een steenuil, oeverzwaluwen, de bittervoorn en de grote en kleine modderkruiper. Tijdens de aanleg is daar rekening mee gehouden. Zo zijn voor de uitvoering startte dieren verplaatst naar een nieuw natuurcompensatiegebied in de nabije omgeving. Ook de nieuwe bomenrij langs het Lekkanaal (foerageergebied voor vleermuizen) stond er al voordat de oude gekapt moest worden. Verder zijn voorzieningen als vleermuiskasten, vleermuisvriendelijke verlichting en fauna uittreedplaatsen aangelegd.
.Trefwoorden: Beatrixsluis, ecologie, lekkanaal, verbreding.
Trefwoorden: Beatrixsluis.
Trefwoorden: 3e kolk, Beatrixsluis, bok, derde kolk, drijvende, oo.
Trefwoorden: 3e kolk, Beatrixsluis, bok, derde kolk, drijvende, o.
Trefwoorden: 3e kolk, Beatrixsluis, bok, derde kolk, drijvende, oo.