Als onderdeel van de renovatie van kolk 1 en 2 van de Beatrixsluis wordt de vaargeul uitgebaggerd en nieuwe rietmatten afgezonken.
Aansluitend aan de ingebruikname van de 3 kolk van de Beatrixsluizen zijn de twee bestaande kolken gerenoveerd. Naast vernieuwing van veel oude onderdelen is zoveel mogelijk het oorspronkelijke sluizencomplex in oude luister hersteld. Gebouwtjes en een loopbrug die in de loop der jaren waren bijgebouwd, zijn weer verwijderd. Het resultaat is dat nu, net als in 1938, de voormalige dienstwoningen en de heftorens weer de blikvangers zijn. Eind 2019 was ook de renovatie afgerond. De wachttijden voor schippers zijn sindsdien tot nagenoeg nul teruggebracht.
.Trefwoorden: 3e kolk, Beatrixsluis, baggeren, derde kolk, renovaoo.
Nieuwe machinerie en geleidewielen in de heftoren van kolk 1, onderdeel van de renovatie van de de Beatrixsluizen. Op de achtergrond de grijze kasten die alle electronica bevatten voor de aansturing en veiligheidssystemen van de Beatrixsluis.
Aansluitend aan de ingebruikname van de 3 kolk van de Beatrixsluizen zijn de twee bestaande kolken gerenoveerd. Naast vernieuwing van veel oude onderdelen is zoveel mogelijk het oorspronkelijke sluizencomplex in oude luister hersteld. Gebouwtjes en een loopbrug die in de loop der jaren waren bijgebouwd, zijn weer verwijderd. Het resultaat is dat nu, net als in 1938, de voormalige dienstwoningen en de heftorens weer de blikvangers zijn. Eind 2019 was ook de renovatie afgerond. De wachttijden voor schippers zijn sindsdien tot nagenoeg nul teruggebracht.
.Trefwoorden: 3e kolk, Beatrixsluis, derde kolk, geleidewielen, hoo.
Nieuwe machinerie en geleidewielen in de heftoren van kolk 1, onderdeel van de renovatie van de Beatrixsluizen.
Aansluitend aan de ingebruikname van de 3 kolk van de Beatrixsluizen zijn de twee bestaande kolken gerenoveerd. Naast vernieuwing van veel oude onderdelen is zoveel mogelijk het oorspronkelijke sluizencomplex in oude luister hersteld. Gebouwtjes en een loopbrug die in de loop der jaren waren bijgebouwd, zijn weer verwijderd. Het resultaat is dat nu, net als in 1938, de voormalige dienstwoningen en de heftorens weer de blikvangers zijn. Eind 2019 was ook de renovatie afgerond. De wachttijden voor schippers zijn sindsdien tot nagenoeg nul teruggebracht.
.Trefwoorden: 3e kolk, Beatrixsluis, derde kolk, geleidewielen, mooD emoDe.
Luchtfoto van de nieuwe geleidewielen die worden teruggeplaatst in de heftorens van kolk 1 en 2 van de Beatrixsluis.
Aansluitend aan de ingebruikname van de 3 kolk van de Beatrixsluizen zijn de twee bestaande kolken gerenoveerd. Naast vernieuwing van veel oude onderdelen is zoveel mogelijk het oorspronkelijke sluizencomplex in oude luister hersteld. Gebouwtjes en een loopbrug die in de loop der jaren waren bijgebouwd, zijn weer verwijderd. Het resultaat is dat nu, net als in 1938, de voormalige dienstwoningen en de heftorens weer de blikvangers zijn. Eind 2019 was ook de renovatie afgerond. De wachttijden voor schippers zijn sindsdien tot nagenoeg nul teruggebracht.
.Trefwoorden: 3e kolk, Beatrixsluis, derde kolk, geleidewielen, hooD emoo.
De nieuwe geleidewielen worden teruggeplaatst in de heftorens van kolk 1 en 2 van de Beatrixsluis.
Aansluitend aan de ingebruikname van de 3 kolk van de Beatrixsluizen zijn de twee bestaande kolken gerenoveerd. Naast vernieuwing van veel oude onderdelen is zoveel mogelijk het oorspronkelijke sluizencomplex in oude luister hersteld. Gebouwtjes en een loopbrug die in de loop der jaren waren bijgebouwd, zijn weer verwijderd. Het resultaat is dat nu, net als in 1938, de voormalige dienstwoningen en de heftorens weer de blikvangers zijn. Eind 2019 was ook de renovatie afgerond. De wachttijden voor schippers zijn sindsdien tot nagenoeg nul teruggebracht.
.Trefwoorden: 3e kolk, Beatrixsluis, derde kolk, geleidewielen, hooD emo.
Een van de belangrijkste kenmerken van het landschap rond de Prinses Beatrixsluis en het Lekkanaal is de aanwezigheid van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW), een monumentale militaire verdedigingslinie die loopt van Muiden tot aan de Biesbosch en waarbij ook een aantal kazematten behoren. Om de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis aan te kunnen leggen, was het nodig om een deel van deze kazematten te verplaatsen.
Kazemat Vreeswijk-Oost was met zijn 1, 2 miljoen kg niet alleen de eerste, maar deze moest ook de grootste afstand, 150 m, afleggen én op de route ook nog een draai maken. Toen kazemat Schalkwijkse Wetering. Met 1, 6 miljoen kg de zwaarste van de 3. Deze kazemat schoof ongeveer 80 m op en heeft het snelheidsrecord: in ongeveer 1 uur was hij boven zijn nieuwe plek.
Daarna werd het sluisje Schalkwijkse Wetering verplaatst. Niet in één stuk zoals de kazematten, maar in 4 delen. Het 1, 4 miljoen kg wegende sluisje werd ongeveer 120 m verplaatst.
En als laatste het duikerhoofd, 180.000 kg zwaar.
Trefwoorden: 3e kolk, Beatrixsluis, Kazemat, NHW, Vreeswijk OostooDem oooDe.
Een van de belangrijkste kenmerken van het landschap rond de Prinses Beatrixsluis en het Lekkanaal is de aanwezigheid van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW), een monumentale militaire verdedigingslinie die loopt van Muiden tot aan de Biesbosch en waarbij ook een aantal kazematten behoren. Om de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis aan te kunnen leggen, was het nodig om een deel van deze kazematten te verplaatsen.
Kazemat Vreeswijk-Oost was met zijn 1, 2 miljoen kg niet alleen de eerste, maar deze moest ook de grootste afstand, 150 m, afleggen én op de route ook nog een draai maken. Toen kazemat Schalkwijkse Wetering. Met 1, 6 miljoen kg de zwaarste van de 3. Deze kazemat schoof ongeveer 80 m op en heeft het snelheidsrecord: in ongeveer 1 uur was hij boven zijn nieuwe plek.
Daarna werd het sluisje Schalkwijkse Wetering verplaatst. Niet in één stuk zoals de kazematten, maar in 4 delen. Het 1, 4 miljoen kg wegende sluisje werd ongeveer 120 m verplaatst.
En als laatste het duikerhoofd, 180.000 kg zwaar.
Trefwoorden: 3e kolk, Beatrixsluis, Kazemat, NHW, Vreeswijk OostooDem oo.